- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First test: Hongqi EHS7 og EH7

Hongqi i ekspansions-mode

– WISMO øger fokus på to nye modeller


Af Søren Clauding – august 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig burde WISMO koncernen have præsenteret deres to nye modeller fra kinesiske Hongqi for nogle måneder siden. Men WISMO har haft et turbulent forår med store leveringsudfordringer indenfor snart sagt ethvert af de bilmærker, som den stadig ret velvoksne bilimportør repræsenterer. Nu skuer man fremad mod lysere tider og er så småt ved at komme op i gear, populært udtrykt i en tid, hvor elbiler kun en sjælden gang er udstyret med gear.

 

De to nye Hongqi modeller, som WISMO satte fokus på ved en målrettet præsentation for en lille håndfuld danske motorjournalister, har allerede været til salg i nogle måneder. Og man kan allerede glæde sig over, at omkring 160 af modellerne Hongqi EHS7 og EH7 er blevet iklædt danske nummerplader. Men det ændrer ikke på det faktum, at bilerne stadig er nye og helt ukendte i Danmark, så det var ingen dum idé at præsentere de to modeller samtidig, for derigennem får man hurtigt et indtryk af, hvad det egentlig er, Hongqi står for.

 

Mindre model på vej

Indtil videre, i hvert fald, for fabrikken fortsætter sig europæiske ekspansion med nye modeller i støbeskeen, bl.a. en noget mindre EHS5. Dem vender vi tilbage til, når de måtte være aktuelle. Lige her og nu er det EHS7 og EH7, det handler om. Og så er der om kort tid en lille prisjustering (nedad) i vente. Det er om ganske kort tid, men det konkrete tal oplyses ikke hér – er man nysgerrig, må man begive sig ind på Hongqi’s webside om nogle dage. Hvilket ikke er ligegyldigt, for konkurrencedygtige priser er en del af Hongqi’s ekspansionsstrategi.

 

EHS7 er, set med danske øjne, den mest interessante af de to, selvom dens indstigningspris, aktuelt på 390.000 kroner, er 40.000 kroner højere end prisen på EH7. Det kan man så ikke læse så meget mere ud af, for de to biler er på mange punkter ens men også ret forskellige. EHS7 er helt klart den Hongqi model, der er solgt flest af i den periode, den har været til salg.

 

Velvoksen elbil

Hongqi EHS7 er en velvoksen fuldt elektrisk SUV, der med træk på de to baghjul har op til 344 hestekræfter til sin rådighed. Performance udgaven med op til 619 hestekræfter, prissat til 600.000 kroner, har ekstra drivkraft på forakslen, og foruden flere kræfter inkluderer det bl.a. også luftaffjedring, baghjulstyring og læderinteriør. 600.000 kroner er ikke desto mindre stadig en attraktiv pris på så veludstyret en bil.

 

Men Exclusive udgaven til 420.000 kroer er nu heller ikke at kimse af. Udstyret er ikke meget forskelligt fra topversionen, men man må klare sig med adaptiv affjedring uden luft, styring på forhjulene og træk alene på baghjulene, og det går egentlig ret udmærket. Det var dén, vi prøvekørte under de første præsentationskørsler, og den kører helt efter bogen som en bil skal gøre det i den prisklasse. Set i lyset af den teknologi, der ligger bag, er den absolut et attraktivt tilbud blandt de store SUV’er.

 

Ret stor

Hongqi EHS7 er nemlig ret stor (selvom den ikke kommer i nærheden af den første Hongqi på det danske marked – EHS9 – der med sine 5,20 meter er 28 cm længere). Man kunne frygte, at den også var bred og høj som EHS9, men det er ikke galt: 1,95 meter bred og 1,68 meter høj. Alligevel er rummeligheden mere end glimrende, hvilket givet vis kan tilskrives et næsten 2 kvadratmeter stort panoramatag, som øger loftshøjden uden at tage af bilens totalhøjde. Bagtil disponerer man over et 643 liters bagagerum, som kan øges til 1,7 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Desuden har bilen også en frunk på 62 liter.

 

På vejen ligger den tungt og godt med sine 2,4 tons, hvilket dog også kan tilskrives et dobbelt wishbone forhjulsophæng og en 5-leds baghjulsophængning. Køredynamik er ikke dens primære force, men det er klart at 6,5 sekunder til 100 km/t er med til at øge adrætheden, når det går lige ud. I øvrigt må en Hongqi EHS7 trække en anhænger på 1500 kg.

 

600 kilometers rækkevidde

Batteriet i Exclusive modellen er den seneste CATL CTP GEN.3 type NCM med en energi-densitet på 180 Wh/kg og en kapacitet på 103,5 kWh. Det muliggør en rækkevidde på 600 kilometer. I basisversionen ”Premium” disponerer man over et LFP batteri på 81,6 kWh, som giver en rækkevidde på 510 km (begge tal er WLTP målinger).

 

Udstyret omfatter i Premium-versionen bl.a. førnævnte panorama glastag, adaptiv cruise control, 360 grader kamera, el-bagklap, sædevarme for og bag, 21” fælge, varmepumpe, ratvarme, Fuld LED forlygter, batterikonditionering og meget mere.

 

I Exclusive versionen får man bl.a. Head-up Display, soft-close døre, ventilation og massage i forsæderne, adaptiv affjedring, el-justering af ratstammen, nøglefri betjening og røde bremsekalibre.

 

EH7 har også en chance

EH7 modellen burde heller ikke være uinteressant på det danske marked i kraft af sin størrelse og luksuriøse kørsel. At den ikke indledningsvis har slået så meget an i Danmark kan måske tilskrives den coupéagtige sedanform. Men faktisk er den billigste udgave prissat til blot 350.000 kroner. Den er 4,98 meter lang og kun 1,49 meter høj og som sådan en væsentlig mere elegant bil end SUV’en.

 

I EH7 er pladsen brugt på kabinen, og bagagerummet er på blot 420 liter, der kan øges til 1263 liter. Motor og trækforhold er de samme SUV’en, men den er 100 kg lettere. Og selvom 2290 kg stadig er en del, virker EH7 naturligt nok mere agil end EHS7. Det kan også tilskrives mindre hjul på 19”. Som et kuriosum må coupé-sedan’en kun trække 1000 kg.


EH7.


655 kilometer på en opladning

Rækkevidden for Exclusive versionen til 380.000 kroner er 655 kilometer og langt henad vejen er udstyret det samme for de to modeller. Head-up Display er dog ikke en option i coupé sedan’en, hvilket er en skam, men det kan formentlig tilskrives andre pladsforhold i instrumentbordet.

 

Fælles for de to modeller er en stor centerskærm og en miniature skærm til instrumentgruppen bag rattet. Men man skal have meget gode øjne for at kunne læse de ganske små typer på instrument-clusteret. Det er ikke noget, der egner sig, hvis man er kommet i læsebrille-alderen, og dér kompensere et Head-up Display, der projicerer det vigtigste køredata op imod forruden. Det er fra førerpladsen nok det største handikap ved de to modeller og føles lidt ude af proportioner i så store biler.

 

Dertil kommer, at vi på testturen under skiftende vejrforhold oplevede meget kraftige reflekser i de spejlblanke skærme, som forstyrrede hurtig orientering om skærmenes indhold. Det var især udpræget i EH7 modellen.

EH7 interiøret. Bemærk miniature-skærmen bag rattet. Det er fælles for de to modeller.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og testkørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til hospitality.
Andre Hongqi prøvekørsler - find dem hér >>>



















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt