Egentlig burde WISMO
koncernen have præsenteret deres to nye modeller fra
kinesiske Hongqi for nogle måneder siden. Men WISMO
har haft et turbulent forår med store
leveringsudfordringer indenfor snart sagt ethvert af
de bilmærker, som den stadig ret velvoksne
bilimportør repræsenterer. Nu skuer man fremad mod
lysere tider og er så småt ved at komme op i gear,
populært udtrykt i en tid, hvor elbiler kun en
sjælden gang er udstyret med gear.
De to nye Hongqi modeller,
som WISMO satte fokus på ved en målrettet
præsentation for en lille håndfuld danske
motorjournalister, har allerede været til salg i
nogle måneder. Og man kan allerede glæde sig over,
at omkring 160 af modellerne Hongqi EHS7 og EH7 er
blevet iklædt danske nummerplader. Men det ændrer
ikke på det faktum, at bilerne stadig er nye og helt
ukendte i Danmark, så det var ingen dum idé at
præsentere de to modeller samtidig, for derigennem
får man hurtigt et indtryk af, hvad det egentlig er,
Hongqi står for.
Mindre model på vej
Indtil videre, i hvert fald,
for fabrikken fortsætter sig europæiske ekspansion
med nye modeller i støbeskeen, bl.a. en noget mindre
EHS5. Dem vender vi tilbage til, når de måtte være
aktuelle. Lige her og nu er det EHS7 og EH7, det
handler om. Og så er der om kort tid en lille
prisjustering (nedad) i vente. Det er om ganske kort
tid, men det konkrete tal oplyses ikke hér – er man
nysgerrig, må man begive sig ind på Hongqi’s webside
om nogle dage. Hvilket ikke er ligegyldigt, for
konkurrencedygtige priser er en del af Hongqi’s
ekspansionsstrategi.
EHS7 er, set med danske øjne,
den mest interessante af de to, selvom dens
indstigningspris, aktuelt på 390.000 kroner, er
40.000 kroner højere end prisen på EH7. Det kan man
så ikke læse så meget mere ud af, for de to biler er
på mange punkter ens men også ret forskellige. EHS7
er helt klart den Hongqi model, der er solgt flest
af i den periode, den har været til salg.
Velvoksen elbil
Hongqi EHS7 er en velvoksen
fuldt elektrisk SUV, der med træk på de to baghjul
har op til 344 hestekræfter til sin rådighed.
Performance udgaven med op til 619 hestekræfter,
prissat til 600.000 kroner, har ekstra drivkraft på
forakslen, og foruden flere kræfter inkluderer det
bl.a. også luftaffjedring, baghjulstyring og
læderinteriør. 600.000 kroner er ikke desto mindre
stadig en attraktiv pris på så veludstyret en bil.
Men Exclusive udgaven til
420.000 kroer er nu heller ikke at kimse af.
Udstyret er ikke meget forskelligt fra topversionen,
men man må klare sig med adaptiv affjedring uden
luft, styring på forhjulene og træk alene på
baghjulene, og det går egentlig ret udmærket. Det
var dén, vi prøvekørte under de første
præsentationskørsler, og den kører helt efter bogen
som en bil skal gøre det i den prisklasse. Set i
lyset af den teknologi, der ligger bag, er den
absolut et attraktivt tilbud blandt de store SUV’er.
Ret stor
Hongqi EHS7 er nemlig ret
stor (selvom den ikke kommer i nærheden af den
første Hongqi på det danske marked – EHS9 – der med
sine 5,20 meter er 28 cm længere). Man kunne frygte,
at den også var bred og høj som EHS9, men det er
ikke galt: 1,95 meter bred og 1,68 meter høj.
Alligevel er rummeligheden mere end glimrende,
hvilket givet vis kan tilskrives et næsten 2
kvadratmeter stort panoramatag, som øger loftshøjden
uden at tage af bilens totalhøjde. Bagtil disponerer
man over et 643 liters bagagerum, som kan øges til
1,7 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Desuden
har bilen også en frunk på 62 liter.
På vejen ligger den tungt og
godt med sine 2,4 tons, hvilket dog også kan
tilskrives et dobbelt wishbone forhjulsophæng og en
5-leds baghjulsophængning. Køredynamik er ikke dens
primære force, men det er klart at 6,5 sekunder til
100 km/t er med til at øge adrætheden, når det går
lige ud. I øvrigt må en Hongqi EHS7 trække en
anhænger på 1500 kg.
600 kilometers rækkevidde
Batteriet i Exclusive
modellen er den seneste CATL CTP GEN.3 type NCM med
en energi-densitet på 180 Wh/kg og en kapacitet på
103,5 kWh. Det muliggør en rækkevidde på 600
kilometer. I basisversionen ”Premium” disponerer man
over et LFP batteri på 81,6 kWh, som giver en
rækkevidde på 510 km (begge tal er WLTP målinger).
Udstyret omfatter i
Premium-versionen bl.a. førnævnte panorama glastag,
adaptiv cruise control, 360 grader kamera,
el-bagklap, sædevarme for og bag, 21” fælge,
varmepumpe, ratvarme, Fuld LED forlygter,
batterikonditionering og meget mere.
I Exclusive versionen får man
bl.a. Head-up Display, soft-close døre, ventilation
og massage i forsæderne, adaptiv affjedring,
el-justering af ratstammen, nøglefri betjening og
røde bremsekalibre.
EH7 har også en chance
EH7 modellen burde heller
ikke være uinteressant på det danske marked i kraft
af sin størrelse og luksuriøse kørsel. At den ikke
indledningsvis har slået så meget an i Danmark kan
måske tilskrives den coupéagtige sedanform. Men
faktisk er den billigste udgave prissat til blot
350.000 kroner. Den er 4,98 meter lang og kun 1,49
meter høj og som sådan en væsentlig mere elegant bil
end SUV’en.
I EH7 er pladsen brugt på
kabinen, og bagagerummet er på blot 420 liter, der
kan øges til 1263 liter. Motor og trækforhold er de
samme SUV’en, men den er 100 kg lettere. Og selvom
2290 kg stadig er en del, virker EH7 naturligt nok
mere agil end EHS7. Det kan også tilskrives mindre
hjul på 19”. Som et kuriosum må coupé-sedan’en kun
trække 1000 kg.

EH7.

655 kilometer på en
opladning
Rækkevidden for Exclusive
versionen til 380.000 kroner er 655 kilometer og
langt henad vejen er udstyret det samme for de to
modeller. Head-up Display er dog ikke en option i
coupé sedan’en, hvilket er en skam, men det kan
formentlig tilskrives andre pladsforhold i
instrumentbordet.
Fælles for de to modeller er
en stor centerskærm og en miniature skærm til
instrumentgruppen bag rattet. Men man skal have
meget gode øjne for at kunne læse de ganske små
typer på instrument-clusteret. Det er ikke noget,
der egner sig, hvis man er kommet i
læsebrille-alderen, og dér kompensere et Head-up
Display, der projicerer det vigtigste køredata op
imod forruden. Det er fra førerpladsen nok det
største handikap ved de to modeller og føles lidt
ude af proportioner i så store biler.
Dertil kommer, at vi på testturen under skiftende
vejrforhold oplevede meget kraftige reflekser i de
spejlblanke skærme, som forstyrrede hurtig
orientering om skærmenes indhold. Det var især
udpræget i EH7 modellen.

EH7 interiøret. Bemærk miniature-skærmen bag rattet.
Det er fælles for de to modeller.
 |