- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World test:

Toyota C-HR 2,0 Plug-in Hybrid 220


Plug-in hybrid med nye store muligheder


af Søren Clauding - 14. marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun få måneder siden, at Toyota præsenterede deres helt nye generation af den sportslige coupe-SUV/crossover, C-HR. Nu sætter man igen fokus på den fancy og populære bil, der siden introduktionen af den oprindelige model er blevet solgt i over 1,1 million eksemplarer. Det kan undre, at man nu igen vifter med flaget, men der er en dybere mening bag, som direkte kan hænges op på plug-in hybrid teknologien, som mange ellers har givet dødsstødet.

 

Sådan agerer man ikke hos verdens største bilproducent, der oplever stor global succes, netop fordi man i den grad tænker ud af boksen og udlader at følge strømmen. Toyota producerer biler med mange forskellige drivliner, simpelthen fordi der er forskellige behov rundt om i verden. Men en ny plug-in hybrid? Er sådan en løsning ikke kun en halv løsning, som ingenting løser. Man slipper ikke fri for fossile brændstoffer, og den elektriske rækkevidde er ikke værd at skrive hjem om. Og så lader man oven i købet, i Danmark i hvert fald, skatteborgerne betale, fordi plug-in hybrid biler fortsat opnår en vis afgiftsrabat.

 

Gennemtænkt fremtidstænkning

Svaret er selvfølgelig Nej. For Toyota har gentænkt konceptet, og i sagens natur tager man ikke udgangspunkt i de fordelagtige danske skatteregler, som Danmark efterhånden er ene om at tilbyde. I stedet ser man fremad og forudser bl.a., at der hen ad vejen vil blive etableret stadig flere miljøzoner især i de store byer, hvor kun nul-emissions biler har adgang. Endnu eksisterer den situation ikke i Danmark og det er klogt nok, for fremtiden vil formentlig snart afsløre, at det der med emission er mere kompliceret end som så.

 

Det, Toyota har gjort, er at udvikle en styring af hybridsystemet, som baseres på en analyse af den rute, man har valgt at køre. Når bestemmelsesstedet er indlagt i navigationen, analyseres ruten automatisk og siden afpasses sammenhængen mellem bilens benzinmotor og elmotor, så man totalt set forbruger mindst mulig energi. Og er der nul-emissions zoner undervejs, sikrer systemet, at der er strøm nok på batteriet til at kunne køre emissionsfrit i eller igennem zonerne. Naturligvis indenfor de maksimalt 67 kilometer, som 13,6 kWh batteriet i den nye C-HR Plug-in kan indeholde.

 

Mere el-power end benzin-power

Det kan lade sig gøre, fordi Toyota er gået skridtet fuldt ud og udstyret bilen dels med en 152 hestes benzinmotor (Atkinson Cycle), dels med en 163 hestes elmotor (samme drivline som i Prius PHEV). Sammenlagt yder de op til 223 hestekræfter, og systemet sørger for, at der altid er strøm nok til rådighed til at maks-effekten kan leveres - noget der i praksis sjældent vil være et tema, for selv ved topfart på 180 km/t er effekt-behovet under 223 hk. Det er groft set kun i accelerationsfasen, at topeffekten kan være nødvendig.

 

Skulle batteriet på et eller andet tidspunkt være helt tomt, fungerer drivlinen som en selvopladende hybrid, fordi en lille del på omkring 1 kWh af højvoltsbatteriet er reserveret til den selvopladende hybridfunktion. Al andet lige giver det et eminent lavt benzinforbrug, som vi dog ikke, over de par hundrede kilometers kørsel på snoede veje i og udenfor Marseilles i Frankrig, kunne fastslå med sikkerhed.


Hybrid batteriet er delt op i flere forbundne enheder, som er fordelt under bunden med visse elektriske komponenter placeret under bagsædet. Billedet af den gennemskårede bil giver en fornemmelse af kompleksiteten i en moderne elektrificeret bil. Batteriet beslaglægger også lidt af bagage kapaciteten, men det er set værre.


Fuldautomatisk og fuldt manuelt

Systemet fungerer automatisk. Men man kan også styre det manuelt. Man kan undlade at reducere mængden af strøm på batteriet, uanset batteriniveau, man kan lade det op ved hjælp af benzinmotoren, man kan gennemtvinge at køre fuldt elektrisk, hvad bilen udmærket kan klare pga elmotorens store effekt. Og interessant er det også, at hvis man kun sjældent kører med benzinmotoren i funktion, og 12 Volt batteriet løber tør for strøm, kan det tappe strøm fra højvoltsbatteriet.

 

Men fordi batteriet optager plads, og de elektriske løsninger ligeså, må man gå lidt på kompromis med pladsforholdene i bagagerummet. I stedet for 388 liter, som den selvopladende i Toyota-sprog fuld hybrid version giver mulighed for, må man nøjes med 310 liter. Og plug-in hybriden er også et par hundrede kg tungere – 1645 kg versus 1430 kg.

 

Kompensation gennem affjedringen

Det kompenseres der naturligvis for, i kraft af de flere hestekræfter. Men den større vægt mærkes gennem kurverne, omend Toyota har strammet affjedringen lidt op - hvilket den større effekt normalt også ville kræve. Resultatet er blevet overraskende godt, for C-HR’ens agile færdigheder er ikke meget forskellige de to versioner imellem. Det kan da også skyldes, at frihøjden er 2 cm lavere - 13,4 cm i stedet for 15,4.


Den prøvekørte bil havde 225/50-19 hjul. GR Sport versionen har 20" fælge og mindre affjedring i dæksiderne.


Men hvem køber også en C-HR for komfortabel kørsel og masser af bagagerumsplads? Til det formål har Toyota jo skabt Corolla Cross...

Iøvrigt er bilen udrustet med en ekstra støddæmper fortil og bilen er blevet tilført andre komponenter i baghjulsophænget, som tilsammen medvirker til at reducere støjniveauet og øge vridningsstabiliteten. Og et særligt system opdager også, når man kører ned ad bakke, og sikrer motorbremse vha elmotoren, som det kendes fra konventionelle biler med forbrændingsmotorer.

 

Kommer snart

Den nye avancerede plug-in hybrid fra Toyota lanceres i Danmark i april måned og den billigste udgave, som har Style udstyr, er prissat til 400.000 kroner. Det er kun 27.000 kroner mere end den samme udstyrsversion af fuld hybrid bilen - som kun leverer op til 140 hestekræfter. Foruden ”Executive” til 460.000 kroner findes også en ”Premiere Edition” (som var den version, der var til rådighed ved de første internationale prøvekørsler) til 509.000 kroner og en GR Sport, der er et par tusinde kroner billigere.

 

Dertil kommer en lang række af tilkøbsmuligheder, så generelt kan man blive ganske luksuriøst kørende. Et hurtigt udpluk af udstyrslisten med tilkøb er: elektrisk bagklap, digital smart nøgle, LED Matrix forlygter, bitone metallak, lædersæder, panoramaglastag, 360 graders kamera, fuldautomatisk parkeringsassistent med fjernstyring, cross traffic alert samt bremse for og bag, 20” alufælge (testbilen havde 19” hjul). Og så er plug-in hybriden udrustet med varmepumpe.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota C-HR 2. gen verdenspremiere >>>

Moderne teknik og udstyr i fancy design >>>

Ny C-HR springer ind i fremtiden >>>
First World on-board test: Toyota C-HR PHEV
Toyota har foruden deres Fuld hybrid version af den nye fancy C-HR også skabt en plug-in hybrid med over 220 hestekræfter. Men det geniale er en automat funktion, hvor bilen selv styrer energiforbruget - afhængig af den rute, men har valgt at køre. Se hvordan og oplev den nye bil. Fuld HD.





Hurtige fakta - Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220
Introduktion i Danmark: April 2024

Listepriser fra kr. 399.990.

4 cyl 2 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor, 152 hk, 190 Nm/4400-5200 omdr./min. Permanent Magnet Synkron motor/generator: 163 hk, 200 Nm. Systemeffekt: 223 hk. e-CVT. 0-100 km/t: 7,4 sekunder. Topfart: 180 km/t.

Batteri: 13,6 kWh.
EV rækkevidde: 67 km.
Længde: 4,38 meter.
Højde: 1,56 meter.
Vægt: 1645 kg.
Frihøjde: 134 mm.
Bagagerumskapacitet: 310-1076 liter.
Anhængervægt: 725 kg.

Udstyr som i de øvrige C-HR versioner. Dog er varmepumpe alene tilgængelig til plug-in hybrid udgaven.
Link til importøren

Der kan AC-lades med 32 Ampere/3,7 kW, men i Danmark dog kun 16A pga. lovgivningen.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt