Der er ingen udsigt til, at
Suzuki kommer på glatis med fabrikkens første fuldt
elektriske bil nogensinde, om end man gjorde sit
bedste for at det skulle ske, da verdenspremieren på
den nye Suzuki eVitara fandt sted i Milano. Det
skete nemlig indenfor på isen i et isstadion lidt
væk fra centrum, inspireret af at den norditalienske
by i 2026 skal huse vinter-OL. Men ellers er der
ingen sammenhæng.
Det kunne der ellers i
positiv forstand godt være, for den nye elbil er på
ægte Suzuki manér skabt som en kompakt SUV, herunder
også med mulighed for firehjulstræk, som klart er en
fordel på glat underlag. Men heldigvis, vil flere
nok mene, har eVitara som udgangspunkt forhjulstræk,
for forhjulstræk har i mange årtier været anset for
den sikreste trækform.
Forhjulstræk og uden
kobolt
“For Suzukis vedkommende er
det nu mere, fordi vi har større erfaring med
forhjulstræk end baghjulstræk,” forklarede Suzuki’s
dedikerede direktør for elbils-løsninger, Takahiko
Hashimoto i forbindelse med præsentationen af den
nye elbil. “Og så ønskede vi, at spare mest mulig
vægt,” hvilket faktisk er lykkedes. Kun omkring 1700
til 1800 kg vejer bilen, afhængig af
batteristørrelse, og det endda til trods for, at
Suzuki har valgt en litium-ion-batteriløsning
baseret på LFP-teknologien, der er skabt ved hjælp
af jernfosfat og uden kobolt.
Takahiko Hashimoto.
Den batteriteknologi, som
trods alt ikke er enestående for Suzuki, udmærker
sig ved inden at det er slidt op at kunne oplades op
imod dobbelt så mange gange som andre typer af
batterier, der bl.a. indeholder det sjældne og
heller ikke ligefrem sundhedsbefordrende (læs:
giftige) kobolt. Batterierne er lidt tungere, så hér
er man gået en smule på kompromis. Så man har på det
grundlag valgt to batteristørrelser til eVitara,
nemlig 49 og 61 kWh, hvilket giver op til 400
kilometers rækkevidde med det store af de to.
Timingen er rigtig – og
vigtig
Suzuki har i nogles øjne
ventet forholdsvis længe med at give sig i kast med
elbils-markedet. Det har man dels gjort, fordi det
skulle være forretningsmæssigt forsvarligt, dels
fordi man derved også har haft mulighed for at lære
af andres erfaringer. At bilen på den anden side er
vigtig for den japanske fabrik signaleredes bl.a.
gennem, at den japanske topledelse var til stede i
Milano ved verdenspremieren, ikke mindst præsidenten
for Suzuki koncernen, Toshihiro Suzuki i egen høje
person.
Toshihiro Suzuki.
“For os har det været
vigtigt, at vælge det rette tidspunkt at lancere en
elbil på,” fortalte Suzuki. “Markedet skulle være
rigtigt for os på både den korte og den lange bane,
hvilket bl.a. indebærer, at bilen skulle leve op til
de dyder, som kunderne kender Suzuki for. Vi bygger
mindre biler, ofte med firehjulstræk og så skal de
også være til at betale,” forklarede Suzuki-chefen.
Lander næste sommer
Suzuki eVitara kommer på
markedet midt i 2025, så i sagens natur - især på
det næsten pris-hysteriske elbils-marked - er det
umuligt at indikere en pris allerede nu. “Men det er
klart, at prisen skal være konkurrencedygtig, ellers
kommer vi jo ikke til at sælge nogen biler,” smiler
Erik Petersen, der er forretningsansvarlig hos
Andersen Motor i Køge, der i mange år har varetaget
importen af Suzuki til Danmark.
Der er stadig mange detaljer,
som Suzuki endnu ikke har kunnet løfte sløret for,
simpelthen fordi man forsat udvikler på modellen
indtil og traditionen tro måske endda også efter de
første internationale testkørsler, der forventes at
finde sted i april/maj måned næste år. Men
designmæssigt kommer der næppe til at ske de helt
store ændringer i forhold til de to biler, der
skøjtede rundt på isen i Milano.
Gennemgribende design-løft
“Vi har ønsket,
gennemgribende at forny Suzuki designet,” fortalte
Suzukis designchef, Kimitoshi Sato ved
verdenspremieren. “Lanceringen af vores første fuldt
elektriske bil var en god anledning dertil. Vi er
begyndt helt forfra og skabt et design, der efter
vores opfattelse er svaret på det, vores kunder
forventer. Det handler ikke så meget om, at opnå
nogle specifikke mål og dimensioner, som at skabe en
bil, der af kunderne vil blive oplevet som rummelig,
velkomponeret og rigtig”.
Det har man utvivlsomt opnået, for den nye Suzuki
eVitara er designmæssigt moderne, dynamisk og
tiltrækkende, den har et pænt og velindrettet
bagagerum, god benplads på alle siddepladser og fine
designmæssige løsninger, inklusive en stor
dobbeltskærm, der forbinder instrumentgruppen bag
rattet med touch-skærmen over midterkonsollen. |