- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


 

Verdenspremiere: Suzuki eVitara


Ny elbil bringer ikke Suzuki på glatis


af Søren Clauding – 6. november 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ingen udsigt til, at Suzuki kommer på glatis med fabrikkens første fuldt elektriske bil nogensinde, om end man gjorde sit bedste for at det skulle ske, da verdenspremieren på den nye Suzuki eVitara fandt sted i Milano. Det skete nemlig indenfor på isen i et isstadion lidt væk fra centrum, inspireret af at den norditalienske by i 2026 skal huse vinter-OL. Men ellers er der ingen sammenhæng.

 

Det kunne der ellers i positiv forstand godt være, for den nye elbil er på ægte Suzuki manér skabt som en kompakt SUV, herunder også med mulighed for firehjulstræk, som klart er en fordel på glat underlag. Men heldigvis, vil flere nok mene, har eVitara som udgangspunkt forhjulstræk, for forhjulstræk har i mange årtier været anset for den sikreste trækform.

 

Forhjulstræk og uden kobolt

“For Suzukis vedkommende er det nu mere, fordi vi har større erfaring med forhjulstræk end baghjulstræk,” forklarede Suzuki’s dedikerede direktør for elbils-løsninger, Takahiko Hashimoto i forbindelse med præsentationen af den nye elbil. “Og så ønskede vi, at spare mest mulig vægt,” hvilket faktisk er lykkedes. Kun omkring 1700 til 1800 kg vejer bilen, afhængig af batteristørrelse, og det endda til trods for, at Suzuki har valgt en litium-ion-batteriløsning baseret på LFP-teknologien, der er skabt ved hjælp af jernfosfat og uden kobolt.


Takahiko Hashimoto.


Den batteriteknologi, som trods alt ikke er enestående for Suzuki, udmærker sig ved inden at det er slidt op at kunne oplades op imod dobbelt så mange gange som andre typer af batterier, der bl.a. indeholder det sjældne og heller ikke ligefrem sundhedsbefordrende (læs: giftige) kobolt. Batterierne er lidt tungere, så hér er man gået en smule på kompromis. Så man har på det grundlag valgt to batteristørrelser til eVitara, nemlig 49 og 61 kWh, hvilket giver op til 400 kilometers rækkevidde med det store af de to.

 

Timingen er rigtig – og vigtig

Suzuki har i nogles øjne ventet forholdsvis længe med at give sig i kast med elbils-markedet. Det har man dels gjort, fordi det skulle være forretningsmæssigt forsvarligt, dels fordi man derved også har haft mulighed for at lære af andres erfaringer. At bilen på den anden side er vigtig for den japanske fabrik signaleredes bl.a. gennem, at den japanske topledelse var til stede i Milano ved verdenspremieren, ikke mindst præsidenten for Suzuki koncernen, Toshihiro Suzuki i egen høje person.


Toshihiro Suzuki.


“For os har det været vigtigt, at vælge det rette tidspunkt at lancere en elbil på,” fortalte Suzuki. “Markedet skulle være rigtigt for os på både den korte og den lange bane, hvilket bl.a. indebærer, at bilen skulle leve op til de dyder, som kunderne kender Suzuki for. Vi bygger mindre biler, ofte med firehjulstræk og så skal de også være til at betale,” forklarede Suzuki-chefen.

 

Lander næste sommer

Suzuki eVitara kommer på markedet midt i 2025, så i sagens natur - især på det næsten pris-hysteriske elbils-marked - er det umuligt at indikere en pris allerede nu. “Men det er klart, at prisen skal være konkurrencedygtig, ellers kommer vi jo ikke til at sælge nogen biler,” smiler Erik Petersen, der er forretningsansvarlig hos Andersen Motor i Køge, der i mange år har varetaget importen af Suzuki til Danmark.

 

Der er stadig mange detaljer, som Suzuki endnu ikke har kunnet løfte sløret for, simpelthen fordi man forsat udvikler på modellen indtil og traditionen tro måske endda også efter de første internationale testkørsler, der forventes at finde sted i april/maj måned næste år. Men designmæssigt kommer der næppe til at ske de helt store ændringer i forhold til de to biler, der skøjtede rundt på isen i Milano.

 

Gennemgribende design-løft

“Vi har ønsket, gennemgribende at forny Suzuki designet,” fortalte Suzukis designchef, Kimitoshi Sato ved verdenspremieren. “Lanceringen af vores første fuldt elektriske bil var en god anledning dertil. Vi er begyndt helt forfra og skabt et design, der efter vores opfattelse er svaret på det, vores kunder forventer. Det handler ikke så meget om, at opnå nogle specifikke mål og dimensioner, som at skabe en bil, der af kunderne vil blive oplevet som rummelig, velkomponeret og rigtig”.

 

Det har man utvivlsomt opnået, for den nye Suzuki eVitara er designmæssigt moderne, dynamisk og tiltrækkende, den har et pænt og velindrettet bagagerum, god benplads på alle siddepladser og fine designmæssige løsninger, inklusive en stor dobbeltskærm, der forbinder instrumentgruppen bag rattet med touch-skærmen over midterkonsollen.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentationen af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Det ved vi om Suzukis nye elbil >>>







Kimitoshi Sato.




Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt