- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First Test: Subaru Solterra

Touring MY24


Mere bid i ny Solterra


Af Søren Clauding – 11. april 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er måske lige i overkanten, at kalde den nye 2024-udgave af Subaru Solterra for ny. Den er i hvert fald ikke helt ny, og den ser også ud som den hidtidige. Men går man den lidt på klingen, viser den tænder på en ny måde, hvor det vigtigste selvsagt er muligheden for nu at oplade med 11 kWh fra fx en ladestander i det offentlige rum.

 

Hvis vi begynder med batteriet, er det i sig selv ikke bare i stand til at modtage 11 kW vekselstrømsopladning, men det oplades også væsentlig hurtigere i koldt vejr, fordi det nu varmes op/konditioneres under opladningen. Vores første kortere køretur i den faceliftede Solterra gav ikke mulighed for, at tjekke de forhold i praksis, men der er ingen grund til at tvivle på fabrikkens ord – dels fordi Subaru erfaringsmæssigt er meget ærlige i deres kommunikation, dels fordi de ret beset var lidt bagefter de mest indlysende konkurrenter og af konkurrencemæssige grunde var meget nødt til at lukke afstanden til dem.



Stor frihøjde

Men hvem er egentlig indlysende konkurrenter? Et overset faktum er, og indrømmet, det har heller ikke haft undertegnedes fokus før nu, at Solterra har en frihøjde på 21 cm. Det er fx 3,3 cm mere end søstermodellen, Toyota bZ4X, og mere end hos mange andre bilmodeller. Derved opnår Subaru’en bedre fremkommelighed i off-road terræn – plus anderledes køreegenskaber både off-road og på plan vej.



Det skal så indskydes, at den prøvekørte bil var udrustet med 19” hjul – standard er 18” hhv 20” afhængig af udstyrsniveauet, så ret beset skulle den prøvekørte bil have haft 20” hjul, for den inkluderer det såkaldte Touring udstyr. Forklaringen er givet vis, at den også havde vinterdæk, men selvom temperaturen lå lige på grænsen til, at det var for varmt til vinterdæk, kølede de iblandt regnvåde veje også dækkene af, så affjedringsoplevelsen var nok meget sigende for det generelle niveau.

 

Avanceret affjedring

Affjedringen er nemlig forskellig fra bZ4X og andre 2-tons elbiler med lavere frihøjde, og så vidt vi kan erindre også forskellig fra den hidtidige Solterra – i hvert fald er den formentlig sat anderledes op. Et faktum er det i hvert fald, at den nye bil har en lidt fastere og direkte berøring med vejen, når kørebanen er plan – hvilket givet vis skal kompensere for det lidt højere tyngdepunkt pga. den større frihøjde. Omvendt absorberede den de større ujævnheder mere tilgivende – hvilket var særlig mærkbart i lettere offroad terræn, hvor netop en tilgivende affjedring er vigtig, for at sikre det optimale vejgreb.

 

Man kan også sige det på den måde, at Subaru Solterra deler godt nok platform med Toyota bZ4X, men det er Subaru, der har justeret opsætningen ind, så den ikke alene føles som en ægte Subaru, men også opfører sig som en sådan. I øvrigt har bilen en vadedybde på 50 cm, men det havde den hidtidige vist også.

 

Symmetrisk elektrisk firehjulstræk

I forvejen er undervognen yderst avanceret. En dobbelt wishbone baghjuls-ophængning spiller utrolig godt sammen med det symmetriske firehjulstræk, der virkelig er symmetrisk, som Subaru plejer at praktisere det – altså lige lang afstand i drivlinen fra motorer til de trækkende hjul. Men i Subaru tilfældet inkluderer det også motortypen.



Man opererer nemlig fortsat med to helt ens 109-hestes permanent magnet synkron elmotorer for og bag, og er ikke forfaldet til at kombinere den ene af dem med en induktionsmotor, som visse af konkurrenterne gør det, antagelig for at spare penge. De to elmotorer leverer kræfterne fuldstændig lineært og symmetrisk, hvilket giver en super god balance og høj grad af sikkerhed på landevejen og fin kontrol i terrænet.

 

Pris attraktiv

Den nye Subaru Solterra er prissat til 360.000 kroner i basisudgaven, kaldet Limited, der dog ikke er særlig begrænset på udstyrssiden. Den prøvekørte Touring koster 375.000 kroner, og de har begge firehjulstræk. Til sammenligning er bZ4X for nærværende prissat til 360.000 kroner for basisudgaven – men det er med mindre udstyr og alene træk på baghjulene.

 

Det vil være forkert, at gå i detaljer med flere forskelle på de to biler, fordi de appellerer til et forskelligt publikum. Faktisk er Subaru Solterra snarere en konkurrent til andre elbiler, der udgiver sig for at være SUV’er, iblandt endda uden firehjulstræk og ofte med en markant lavere frihøjde. Så kast i stedet et blik i faktaboksen her på siden.



Andre nyheder

Sidst, men ikke nødvendigvis mindst, inkluderer den nye Solterra et re-designet, nærmest blødt firkantet rat, der i praksis giver et ekstra godt vejgreb, når terrænet er udfordrende, og er behageligt at benytte ved landevejskørsel. Bag det finder man skiftepaler, som naturligvis ikke skal benyttes til at skifte gear (elmotoren har kun ét fremadgående gear…). I stedet kan man justere den regenerative bremsekraft i fire steps ned til en regulær 1-pedal funktion.

 

Og så lancerer man den seneste version af Subaru EyeSight, som bl.a. omfatter mulighed for håndfri kørsel op til 40 km/t. Den kan i princippet også selv foretage vognbaneskift og meget andet. Dette havde vi dog ikke i tilstrækkelig grad mulighed for at afprøve under testen.

Andre Subaru prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board test: Subaru Solterra Modelår 2024
Vi har prøvekørt den helt nye og på mange måder kraftigt opdaterede Subaru Solterra, som er en af de allerbedst kørende elbiler i sin kategori, bl.a. pga. det permanente symmetriske firehjulstræk, som også har fundet plads i elbilen, på sin helt egen måde. Fuld HD.





Model:

Subaru Solterra Touring AWD

Listepris:

Kr. 375.000

Motor og transmission:

For og bag: 1 perrmanent magnet synkron elmotor på hver 80 kW/109 hk og 168,5 Nm. System: 160 kW/218 hk. 337 Nm. Permanent firehjulstræk. AC-opladning: 11 kW. DC-opladning: 150 kW. 71,4 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP):

6,9 sek./ 160 km/t/ 414-461 km/ 166-179 Wh/km.

Længde:

4,69 m.

Frihøjde: 21 cm

Bagagerum:

452 liter

Værd at bemærke:

20" alufælge (testbilen: 235/55-19 vinterdæk). El-førersæde med hukommelse. Sæder i syntetisk læder. Multijusterbart rat med varme. 2 zone Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 12,3” touch screen. Sædevarme for og bag. 10 Harman Kardon højtalere. El-bagklap. 360 grader kamera. Rear Cross Traffic med bremsefunktion. Nedkørselsassistent.


Link til importøren



Sædevarme og USB-C strøm udtag ved bagsædet er standard i Touring-versionen-




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt