- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First World test: Lexus UX 300h

 


Rigtig opdatering gør luksus crossover skarpere


Af Søren Clauding - 6. maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke den kompakte til mellemstore Urban Cross Over, Lexus UX, der har domineret den succes, som det Toyota ejede japanske luksus-brand har oplevet siden re-introduktionen på det danske marked i 2019. Men ud af de små 100 stykker, der har fået dansk nummerplade på, er tre fjerdedele fuld-hybrid udgaven, og det er en god basis for den nye, opdaterede version, der her i maj kører ud på de danske veje.

 

Man har derfor fra importørens side valgt at droppe den fuldt elektriske version, og satser målrettet på at få ekstra gang i salget af den nye fuld-hybrid, UX 300h, som er udrustet med en 4-cylindret 2-liters Atkinson cycle benzinmotor på op til 152 hk, der får assistance af en 113 hestes elmotor. Tilsammen præsterer de 199 hk og 200 Nm, hvilket er 15 hk mere end UX 250h, som den erstatter, men der er meget mere i opdateringen end blot lidt flere kræfter.

 

21,7 km/l+

For det første opnår man forbedringerne, uden at gå på kompromis med benzinforbruget. Iht. WLTP kan UX 300h køre 21,7 km/l og endnu længere ved bykørsel, hvad de første internationale prøvekørsler i den sydfranske vinby, Bordeaux, gav en vis indikation af - uden at vi dog havde mulighed for, at gennemføre en helt retvisende test.

 

Hvad der til gengæld var rig anledning til, var at afprøve bilen på et ofte skiftende underlag, hvor det mest bemærkelsesværdige var dens evne til komfortabelt, at absorbere og parere ujævnhederne på de ofte temmelig dårligt asfalterede biveje. Og også, at få en klar fornemmelse af en god stabilitet ved de op til 130 km/t, som man må køre på det franske motorvejsnet.

 

Kører rigtig godt

I tilgift er chassiset blevet forstærket for og bag, så vridningsstabiliteten er blevet bedre. Bilen styrer da også meget præcist, ligesom nedbremsningsstabiliteten er forbedret. Men det skal tilføjes, at vi har kun erfaring med den elektriske forgænger, som qua elbilers medfødte mervægt dårligt kan benyttes som sammenligningsgrundlag. Så lad os blot fastslå, at den kører rigtig godt, som beskrevet ovenfor - uanset hvad fortiden bød på…

 

Netop vægten har utvivlsomt stor betydning for oplevelsen af bilen, især når den køres friskt. Den vejer lige under 1500 kg og føles både agil og dynamisk. Samtidig med at den er yderst lydløs, som man kan forvente af en luksusbil, der i dette tilfælde koster mindst 400.000 kroner. Lexus har da også arbejdet på at forbedre støjforholdene.

 

Regn-lyden dæmpes også

På taget er benyttet lyddæmpende tætninger, der modvirker vejstøj, ligesom man også har kunnet reducere støjen fra nedbør, hvilket der var rig anledning til at opleve på grund af kraftige regnskyl under testkørslen. Desuden har man gennem lydisolerende materialer under bunden, ekstra vibrationsdæmpning i instrumentpanel og i de bageste hjulkasser, dæmpningsplader på dørene og aktiv lyd-styring gennem bilens højtalere reduceret støjen med 1,7 dB.

 

Nyhederne skal som sådan findes inde i bilen. Ny og bedre drivline, bedre styre- og bremseegenskaber såvel som forbedret kørsels komfort er håndgribeligt, men også de seneste forbedringer i Lexus sikkerhedssystemer, “Lexus Safety System+” har fundet vej ind i UX 300h.

 

Dertil kommer en ny 12,3” HD berøringsskærm, der bl.a. omfatter cloud-baseret navigation, som viste sig at fungerer meget præcist. I basisudgaven er bilen dog udrustet med en 8” skærm. Dertil kommer stemmestyring på dansk af mange enkle kommandoer. Sig fx, at man fryser, og omgående skrues der op for varmen.

 

Det koster den

400.000 kroner er som antydet basisprisen for en Lexus UX 300h, og det såkaldte Comfort udstyr omfatter bl.a. 17” alufælge, 8” skærmen, 6 højtalere, 2-zone klimaanlæg med Nanoe-x luftrensningsteknologi, bakkamera, kunstlæderrat med varme, LED lys for og bag, nøglefri betjening, sædevarme for, trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt en tagræling.

 

Betaler man 80.000 kroner oven i, får man i “F Sport Design” bl.a. 18” alufælge, 12,3” touch skærmen, navigation, 10 højtalere, rear cross traffic alert og -brake, el-bagklap, el-justerbart rat, kunstlæderindtræk, kurvelys, mørktonede ruder bag og trådløs mobiltelefonopladning. For 20.000 kroner yderligere bliver også forsæderne el-justerbare, sædeindtrækket bliver endnu mere lækkert, og velkomst-lys i dørhåndtag og interiør har også en praktisk betydning.

 

Smutvej til ekstra udstyr

Og så er der en sidste smutvej til mere udstyr for færre penge: Der kan tilkøbes en Teknik-pakke til Comfort-versionen, og da har man pludselig 18” fælge, den større 12,3” skærm, 10 højtalere, rear-cross traffic alarm og bremse, el-justerbart rat, navigation og yderligere et par småting - prisen for den pakke er 60.000 kroner.

 

Sidst, men for mange mennesker ikke mindst, er beskatningsgrundlaget for de tre versioner hhv. 369.500, 447.500 og 468.500 kroner. Og som alle Lexus modeller får man 3 års fabriksgaranti med mulighed for serviceaktiveret forlængelse på op til 11 år – på nær en dag.

Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>
First World on-board test: Lexus UX 300h
Vi har prøvekørt den nye og kraftigt opdaterede fuld hybrid udgave af den kompakte Lexus UX model. Testen fandt sted på sydfranske landeveje i vindistriktet Saint-Emilion. Der var ikke meget vin på vejene, men masser af bump. Fuld HD.





Hurtige fakta om Lexus UX 300h

Introduktion i Danmark: Maj 2024

 

Selvopladende parallelhybrid: 4 cyl. Atkinson cycle benzinmotor, 152 hk. Permanent magnet synkron elmotor, 113 hk. System: 199 hk, 206 Nm. 0-100 km/t: 8,1 sek. Topfart: 177 km/t. 21,3 km/l, 113 g CO2/km (WLTP.

 

Længde: 4,50 meter.

Højde: 1,52 meter.

Bredde: 1,84 meter.

Bagagekapacitet: 433 liter

Vægt: 1495 kg.

Anhængervægt: 750 kg.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt