- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Verdenspremiere: KIA EV3

 

 


Gennemtænkt funktion og banebrydende design


af Søren Clauding - 23. maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den har været imødeset med spænding, og nu er det blevet konkret: KIA har haft verdenspremiere på den nye kompakte KIA EV3, en bil som udfordrer alle kollegerne i 300.000 kroners prisklassen for elektriske biler – for omend EV3 endnu ikke er prissat, er det nok deromkring, den havner. Den er ualmindelig gennemarbejdet, og løfter bildesign til et nyt niveau.

 

Egentlig gjorde KIA det allerede med ”store-storebroderen”, KIA EV9, som kom på markedet sidste efterår. Dens nænsomt designede kasseform gjorde indtryk overalt, men OK, med 5 meters længde kan man også tillade sig meget. Anderledes er det, når man skal give en bil, der blot er 4,3 meter lang, sin egen karakter - uden tab af funktionalitet.

 

Familien tænkt ind

Det er lykkedes for KIA, bl.a. gennem en delikat formgivning og en række detaljer, stilistisk inkorporeret i kasseformede rammer, som var den en legetøjsbil til brug i sandet af familiens yngste. For familien er bestemt også indtænkt i EV3.

 

Den visuelle oplevelse skal opleves. OK, det er jo ikke altid muligt, så I første omgang: se på billederne og vær klar over, at billeder måske nok siger mere end mange ord, men de giver ikke den fulde oplevelse. Den får man, når man står ved siden af bilen, fornemmer den og sætter sig til rette i den. Alt virker fuldkomment og funktionelt. Om det også er sådan, når man begynder at benytte sig af den, må tiden vise. For det var en verdenspremiere, ikke en testkørsel, KIA havde indbudt til, et skjult sted syd for millionbyen Frankfurt, hvor KIA i øvrigt også har sit europæiske hjemsted.

 

Fanger og fænger

Bilen fanger, og hvorfor skulle den ikke også køre på en fængende måde. Dens specifikationer taler for sig selv, og den er da også baseret på samme platform som de øvrige KIA elbiler, EV9 såvel som EV6. EV3 byder dog ikke på samme affjedringssystem som de større modeller, så netop den første prøvetur, når den måtte finde sted engang i efteråret, bliver i undertegnedes øjne den afgørende faktor: Den skiller sig ud fra konkurrenterne på design og funktion, men hvordan kører den?

 

Motormæssigt har KIA heldigvis valgt også at være fornuftig, for selvom godt 200 hestekræfter selv i den moderne elbils-verden fortsat er mange, er det ikke så overdrevent, som visse konkurrenter bryster sig med. Det skal så tilføjes, at effekten alene gælder den forhjulstrukne version, man lægger ud med. Den bliver måske til noget mere, når den firehjulstrukne udgave dukker op på et senere tidspunkt, men det må vi tage til den tid.

 

Ægte SUV

Ikke desto mindre er det som sådan en ægte kompakt SUV, KIA har skabt, uden at det dér med off-road kørsel er et tema. KIA stiller direkte skarpt på konkurrenter som Renault Mégane E-Tech Electric, Volvo EX30, Cupra Born og VW ID.3. Men de gør det med en overbevisning, som ikke skal lade dem til last.

 

Batteriteknisk lægger man ud med to størrelser: 58,3 hhv. 81,4 kWh på 400 V. Store batterier, men ikke gigantiske. Og alligevel rækker de til op til 410 hhv. 600 kilometers kørsel. Og har man brug for at lade op undervejs, angiver man det blot i bilens ruteplanlægger, så får man brugbare alternativer, man så kan vælge imellem.

 

Opladning

Modsat storebrødrene er lade-hastigheden dog begrænset til 102 respektive 128 kW - EV6 og EV9 har 800 Volt batterier. Men endnu svarer 11 kW også til de lade-standere, der er flest af rundt om på de europæiske veje, så det vil de fleste nok kunne leve med.

 

KIA EV3 er 4,30 meter lang, 1,85 meter bred og 1,56 meter høj. Sidstnævnte tal er en moderat højde, men tilstrækkelig til at man kan disponere over 460 liter bagageplads, som kan blive til 1250 liter, når bagsæderyglænene lægges ned. Oven i det har man en 25 liter frunk, der er ideel til fx at opbevare et medbragt lade-kabel.





EV9 inspiration

I kabinen oplever man god plads på alle sæder og en førerplads, inspireret af EV9 med en stor 12,3” centerskærm bundet sammen med en 12,3” instrumentskærm af en 5,3” dedikeret klimaskærm, der gør det let, hurtigt at ændre på temperaturforholdene.

 

EV3 vil kunne fjernbetjenes via en app, hvorfra man kan åbne og lukke dørene, start og stoppe bilen og som i øvrigt kan deles med op til 7 personer, der eksempelvis indenfor en defineret begrænset tidsperiode skal have adgang til bilen. Fx til at modtage en pakke fra en distributionsvirksomhed.

 

Alsidig strømkreds

EV3 har V2L indbygget og mulighed også for V2H og V2G, så man eksempelvis kan oplade elbilen med strøm fra solceller på villataget og siden benytte bilens strøm i husholdningen. EV3 også klar med “plug & charge”, så man blot skal sætte stikket i en af de offentlige lade-standere, der er tilknyttet lade-netværket, og så starter opladningen automatisk.

 

KIA EV3 er en regulær all rounder og som sådan også udstyret med de nyeste kørehjælpemidler. Og den er udrustet med en 80 procent afdækning af undervognen, hvilket medvirker til at holde luftmodstanden på den kantede bil på et respektabelt niveau (cD=0,267).

 

Som det sig hører og bør, har man satset meget på at recirkulere de anvendte materialer. Alene hvad plastic angår, er 28,5 kg af den plastic, der medgår i konstruktionen af bilen recirkuleret.

Link til importøren

KIA prøvekørsler - find dem hér >>>
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt