| 
							 Der var stor interesse for 
							det helt nye kinesiske bilmærke Voyah (udtales Våja 
							med tryk på første stavelse), ved Danmarkspremieren 
							på eCarExpo sidst i oktober. Det er nemlig to meget 
							store virksomheder, der populært sagt har slået 
							pjalterne sammen om at lancere det kinesiske fuldt 
							elektriske premium bilmærke på det danske marked. Vi 
							har kørt en kortere tur i den første af bilerne, som 
							hedder Voyah Free. 
							  
							Bag Voyah står den kinesiske 
							statsejede bilproducent, Dongfeng, der blev 
							grundlagt i byen Wuhan i 1969. Dongfeng har en 
							omfattende erfaring i fremstilling af biler, de er 
							tredjestørst i Kina og har bl.a. på joint-venture 
							niveau produceret vestlige bilmærker i en årrække. 
							Alene sidste år solgte Dongfeng 3,8 millioner biler. 
							  
							Ungt bilmærke 
							I 2020 etablerede man det nye 
							premium bilmærke, Voyah, og det er det, der nu er 
							lanceret i Danmark af den navnkundige privatejede 
							bilimportør, K.W.Bruun, som i øvrigt er Nordens 
							største bilimportvirksomhed. 
							  
							Det er med andre ord store 
							kræfter, der står bag det nye bilmærke, og den 
							første model hedder ”Free”, hvilket passer godt 
							sammen med Voyah-navnet, der udspringer af det 
							franske ord for ”rejse”, Voyage. Derigennem er også 
							indikeret, at man har et stort fokus på ikke mindst 
							det europæiske bilmarked. Danmark er blandt de 
							første lande i Europa til at markedsføre Voyah, men 
							mærket er allerede til stede i Norge og Schweiz og 
							vil løbende blive udrullet på flere europæiske 
							markeder. 
							  
							Voyah Free er netop nu på vej 
							ud på det danske marked gennem 10 danske 
							bilforhandlere (flere er på vej). Den er en stor 
							SUV-agtig elbil med masser af kræfter, masser af 
							plads og masser af udstyr. Der findes kun en enkelt 
							modelvariant, plus et par farve og 
							indtræks-varianter. Bortset fra det, er de i teknisk 
							forstand ens. Basisprisen for Platinum-designet er 
							600.000 kroner på nær en hundredkroneseddel. 
							  
							STOR velkomponeret bil 
							Bilen er 4,91 meter lang, 
							1,95 meter bred, har en vægt på 2340 kg og må trække 
							op til 2000 kg. Voyah Free har en rækkevidde på op 
							til 500 km (WLTP), den er firehjulstrukket og med 
							sine 489 hk accelererer den fra 0-100 km/t på 4,4 
							sekunder. Udstyret omfatter bl.a. panoramaglastag 
							med elektrisk dæmpning af lys, hvilket kan fjerne 
							99,99 procent af UV-strålerne, og ikke mindst et 
							lydanlæg fra den danske producent Dynaudio. 
							  
							Den første prøvekørsel fandt 
							sted på regnvåde danske efterårs-veje og efterlod et 
							indtryk af en velkomponeret bil med kvaliteten i 
							højsæde. De udvendige linjer er trods bilens 
							størrelse slanke og markante. Og den har sin egen 
							identitet, hvilket med al respekt ikke kan siges om 
							alle de kinesiske bilmodeller, der for tiden 
							lanceres i Europa. 
							  
							Pladsen er, som det forventes 
							i en SUV i den størrelse, men kabinepladsen er i 
							højere grad favoriseret end bagagepladsen. Med de 
							fem sæder i brug rummer bagagerummet 560 liter og 
							lægges de ned, øges bagagekapaciteten til 1320 
							liter. 
							  
							Elegant interiør 
							Interiøret er elegant og 
							inkluderer et instrumentpanel, der består af tre 
							skærmbilleder, pakket ind i et glas-display i hele 
							kabinens bredde. De to til højre kan swipes 
							indbyrdes, og i sagens natur findes der et utal af 
							undermenuer. Heldigvis har man også knap-betjening 
							af de funktioner, man typisk hurtigt skal kunne 
							benytte sig af. Men vil man benytte muligheden for 
							eksempelvis Night Vision, skal man lidt på jagt i 
							systemet, en opgave identisk med den, der følger 
							ibrugtagning af de fleste nye computere. Skærmene er 
							i øvrigt ret hurtige, faktisk de hurtigste på 
							markedet, blev det oplyst. 
							  
							Hvad der umiddelbart synes at 
							være knapt så hurtigt er opladningshastigheden. Der 
							er en overgrænse på 100 kW ved lynopladning, men ved 
							præsentationen af bilen blev der forelagt kurver, 
							der indikerer, at den hurtige strøm-gennemstrømning 
							finder sted over langt den største del af batteriets 
							kapacitetsområde. Typisk vil man ellers ved 
							lynopladning opleve, at opladningshastigheden falder 
							drastisk, hver gang batteriet bliver varmt – det 
							skulle ikke ske hér, men det havde vi ikke mulighed 
							for at afprøve i forbindelse med den første test. 
							  
							500 kilometers rækkevidde 
							Batteriet har en kapacitet på 
							106 kWh Brutto og 100 kWh Netto. Lynopladning fra 
							20-80 procent tager 42 minutter, blev det oplyst, og 
							der kan selvsagt også AC-lades med op til 11 kW og 
							den anslåede ladetid er 10 timer fra 0-100 procent. 
							WLTP-tallet for energiforbruget er 20,2 kWh/100 km, 
							og dermed lander man på rækkevidden på 500 km. 
							  
							Der blev ikke oplyst, hvordan 
							kraftfordelingen er på for- og bagaksel, men det 
							væsentligste er vel ret beset også at vide, at det 
							samlede maksimale drejningsmoment er på 720 Nm. Og 
							ikke mindst, at vi ikke på noget tidspunkt oplevede 
							et misforhold mellem kraftfordelingen på de fire 
							trækkende hjul, selv på de regnvåde veje. Vi 
							oplevede på intet tidspunkt tendenser til hverken 
							under eller overstyring. 
							  
							Bilens luftaffjedringssystem 
							er af den adaptive type, som tilpasser dæmpningen 
							afhængig af underlagets respons. Det føltes en smule 
							spændstigt, europæisk kunne man være fristet til at 
							kalde det, hvilket derfor givet vis vil tiltale 
							mange europæiske bilister. På plan asfalt er 
							affjedringen meget komfortabel, men der en tendens 
							til, om end minimale, fremadrettede og bagudrettede 
							vippende bevægelser, når de naturlige ujævnheder på 
							selv plan asfalt passeres. Men det befinder sig i 
							småtingsafdelingen og kan måske tilskrives de store 
							20” hjul med lavprofildæk. 
							  
							Instrumentbordet kan vippe 
							Blandt andre iagttagelser er 
							den pudsighed, at instrumentbordet i sin fulde 
							længde vipper nedad, når man vælger den sportslige 
							køreindstilling. Derved bliver skærmbillederne 
							lavere Det en usædvanlig feature, hvorved 
							skærmbillederne bliver mindre dominerende og dermed 
							også mindre generende. 
							  
							Bilen er opkoblet, som 
							moderne biler ofte er det nu til dags, og der 
							garanteres 100 procent GDPR sikring gennem systemet, 
							som i Europa hostes af Microsoft Azure. Desuden er 
							opvarmede og ventilerede forsæder standard, det 
							samme er massage i forsæderne, bagklappen kan åbnes 
							ved brug af fodsensor, man disponerer over et klart 
							360 grader kamerasystem og kabinen kan 
							pre-klimatiseres via en app. 
							 |