- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Voyah Free. Gigantisk samarbejde om gigantiske biler


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var stor interesse for det helt nye kinesiske bilmærke Voyah (udtales Våja med tryk på første stavelse), ved Danmarkspremieren på eCarExpo sidst i oktober. Det er nemlig to meget store virksomheder, der populært sagt har slået pjalterne sammen om at lancere det kinesiske fuldt elektriske premium bilmærke på det danske marked. Vi har kørt en kortere tur i den første af bilerne, som hedder Voyah Free.

 

Bag Voyah står den kinesiske statsejede bilproducent, Dongfeng, der blev grundlagt i byen Wuhan i 1969. Dongfeng har en omfattende erfaring i fremstilling af biler, de er tredjestørst i Kina og har bl.a. på joint-venture niveau produceret vestlige bilmærker i en årrække. Alene sidste år solgte Dongfeng 3,8 millioner biler.

 

Ungt bilmærke

I 2020 etablerede man det nye premium bilmærke, Voyah, og det er det, der nu er lanceret i Danmark af den navnkundige privatejede bilimportør, K.W.Bruun, som i øvrigt er Nordens største bilimportvirksomhed.

 

Det er med andre ord store kræfter, der står bag det nye bilmærke, og den første model hedder ”Free”, hvilket passer godt sammen med Voyah-navnet, der udspringer af det franske ord for ”rejse”, Voyage. Derigennem er også indikeret, at man har et stort fokus på ikke mindst det europæiske bilmarked. Danmark er blandt de første lande i Europa til at markedsføre Voyah, men mærket er allerede til stede i Norge og Schweiz og vil løbende blive udrullet på flere europæiske markeder.

 

Voyah Free er netop nu på vej ud på det danske marked gennem 10 danske bilforhandlere (flere er på vej). Den er en stor SUV-agtig elbil med masser af kræfter, masser af plads og masser af udstyr. Der findes kun en enkelt modelvariant, plus et par farve og indtræks-varianter. Bortset fra det, er de i teknisk forstand ens. Basisprisen for Platinum-designet er 600.000 kroner på nær en hundredkroneseddel.

 

STOR velkomponeret bil

Bilen er 4,91 meter lang, 1,95 meter bred, har en vægt på 2340 kg og må trække op til 2000 kg. Voyah Free har en rækkevidde på op til 500 km (WLTP), den er firehjulstrukket og med sine 489 hk accelererer den fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Udstyret omfatter bl.a. panoramaglastag med elektrisk dæmpning af lys, hvilket kan fjerne 99,99 procent af UV-strålerne, og ikke mindst et lydanlæg fra den danske producent Dynaudio.

 

Den første prøvekørsel fandt sted på regnvåde danske efterårs-veje og efterlod et indtryk af en velkomponeret bil med kvaliteten i højsæde. De udvendige linjer er trods bilens størrelse slanke og markante. Og den har sin egen identitet, hvilket med al respekt ikke kan siges om alle de kinesiske bilmodeller, der for tiden lanceres i Europa.

 

Pladsen er, som det forventes i en SUV i den størrelse, men kabinepladsen er i højere grad favoriseret end bagagepladsen. Med de fem sæder i brug rummer bagagerummet 560 liter og lægges de ned, øges bagagekapaciteten til 1320 liter.

 

Elegant interiør

Interiøret er elegant og inkluderer et instrumentpanel, der består af tre skærmbilleder, pakket ind i et glas-display i hele kabinens bredde. De to til højre kan swipes indbyrdes, og i sagens natur findes der et utal af undermenuer. Heldigvis har man også knap-betjening af de funktioner, man typisk hurtigt skal kunne benytte sig af. Men vil man benytte muligheden for eksempelvis Night Vision, skal man lidt på jagt i systemet, en opgave identisk med den, der følger ibrugtagning af de fleste nye computere. Skærmene er i øvrigt ret hurtige, faktisk de hurtigste på markedet, blev det oplyst.

 

Hvad der umiddelbart synes at være knapt så hurtigt er opladningshastigheden. Der er en overgrænse på 100 kW ved lynopladning, men ved præsentationen af bilen blev der forelagt kurver, der indikerer, at den hurtige strøm-gennemstrømning finder sted over langt den største del af batteriets kapacitetsområde. Typisk vil man ellers ved lynopladning opleve, at opladningshastigheden falder drastisk, hver gang batteriet bliver varmt – det skulle ikke ske hér, men det havde vi ikke mulighed for at afprøve i forbindelse med den første test.

 

500 kilometers rækkevidde

Batteriet har en kapacitet på 106 kWh Brutto og 100 kWh Netto. Lynopladning fra 20-80 procent tager 42 minutter, blev det oplyst, og der kan selvsagt også AC-lades med op til 11 kW og den anslåede ladetid er 10 timer fra 0-100 procent. WLTP-tallet for energiforbruget er 20,2 kWh/100 km, og dermed lander man på rækkevidden på 500 km.

 

Der blev ikke oplyst, hvordan kraftfordelingen er på for- og bagaksel, men det væsentligste er vel ret beset også at vide, at det samlede maksimale drejningsmoment er på 720 Nm. Og ikke mindst, at vi ikke på noget tidspunkt oplevede et misforhold mellem kraftfordelingen på de fire trækkende hjul, selv på de regnvåde veje. Vi oplevede på intet tidspunkt tendenser til hverken under eller overstyring.

 

Bilens luftaffjedringssystem er af den adaptive type, som tilpasser dæmpningen afhængig af underlagets respons. Det føltes en smule spændstigt, europæisk kunne man være fristet til at kalde det, hvilket derfor givet vis vil tiltale mange europæiske bilister. På plan asfalt er affjedringen meget komfortabel, men der en tendens til, om end minimale, fremadrettede og bagudrettede vippende bevægelser, når de naturlige ujævnheder på selv plan asfalt passeres. Men det befinder sig i småtingsafdelingen og kan måske tilskrives de store 20” hjul med lavprofildæk.

 

Instrumentbordet kan vippe

Blandt andre iagttagelser er den pudsighed, at instrumentbordet i sin fulde længde vipper nedad, når man vælger den sportslige køreindstilling. Derved bliver skærmbillederne lavere Det en usædvanlig feature, hvorved skærmbillederne bliver mindre dominerende og dermed også mindre generende.

 

Bilen er opkoblet, som moderne biler ofte er det nu til dags, og der garanteres 100 procent GDPR sikring gennem systemet, som i Europa hostes af Microsoft Azure. Desuden er opvarmede og ventilerede forsæder standard, det samme er massage i forsæderne, bagklappen kan åbnes ved brug af fodsensor, man disponerer over et klart 360 grader kamerasystem og kabinen kan pre-klimatiseres via en app.













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt