- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere: Volkswagen ID.7

Delikat design og ekstra stor rækkevidde


Af Søren Clauding – april 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en rækkevidde på op til 700 kilometer og en lækker indpakning banker Volkswagen på i premiumklassen for de større luksusbiler. Den helt nye VW ID.7 har netop haft verdenspremiere, og det skete i form af en global præsentation på samme tid flere steder rundt om på jordkloden. I Skandinavien var det Stockholm, der lagde faciliteter til.

 

Den nye ID.7 er flagskibet i Volkswagens elektriske vifte af modeller, og den skal efter planen i første omgang til efteråret lanceres i Europa og Kina. Engang i 2024 følger så en lancering på det vigtige nordamerikanske marked. Det giver god mening: I Europa er man langt fremme med elektrificeringen, ikke mindst på grund af de mange politiske udmeldinger. Og det er godt for handelsbalancen, hvis der kan sælges store luksusbiler i Kina i en tid, hvor kinesiske bilproducenter i stor stil lancerer den ene større elektriske luksusbil efter den anden.

 

Avancerede IT-løsninger

Set i det lys, er der meget der indikerer, at Volkswagen vil få fat i den lange ende. For ikke mindst de mange avancerede IT-løsninger, som ID.7 byder på, fornemmes at være mere europæiske i deres snit end de kinesiske konkurrenter har formået at ramme. ID.7 inkluderer bl.a. som den første Volkswagen med ”augmented reality-head-up-display” som standardudstyr. Det bliver spændende at komme mere ind under, når bilen ruller ud på landevejene.

 

Vi har i sagens natur kun set og ikke kørt i den nye bil, som er næsten 5 meter lang, Men nye sæder med klimaregulering og massagefunktion samt nyt airconditionanlæg med interaktive, intelligente luftdyser sender signaler om et højt komfortniveau i kabinen.

 

Stationcar supplerer Fastback’en

Volkswagen vil producere den nye ID.7 til det europæiske og nordamerikanske marked på fabrikken i Emden, der også producerer ID.4 og ID.5, og hvor også Passat har rødder. Siden forventes en stationcar-version introduceret i løbet af foråret 2024 – en bil, som man i øvrigt som produktions-nær konceptbil for nylig kunne se i VW City Studio i København.



ID.-familiens nye topmodel har et aerodynamisk ”fastback” design samt en ny generation af effektive elektriske drivlinjer, der yder op til 286 hestekræfter og kan lynoplades med op til 200 kW. Med til at give ID.7 en god energiudnyttelse er fronten, der i stor udstrækning er helt lukket og resulterer i en luftmodstandskoefficient på blot 0,23. Den har ikke desto mindre en klar VW-identitet i kraft af den skulpturelle motorhjelm og LED-forlygterne med den smalle LED-lysstribe som dagskørelys samt blinklys integreret øverst i lygtehuset. Bagtil er den mest dominerende linje den horisontale LED-stribe, som forløber udad til de omsluttende LED-baglygteenheder.

 

Masser af kabineplads

Mere prævist er den nye ID.7 er 4,96 meter lang, og især den lange akselafstand på 2.966 mm giver masser af plads i bilens kabine. Kabinen er designet med fokus på de praktiske egenskaber og som ekstraudstyr fås et nyt panoramasoltag med ”intelligent glas”, hvor glaslagene elektronisk kan ændres, så glastaget skifter fra at være matteret til gennemsigtig, når man ønsker det. Som mange andre funktioner i ID.7 kan taget også styres ved hjælp af naturlige stemmekommandoer.



Fra førerpladsen bemærker man, at det klassiske instrumentdisplay er begrænset til det nødvendige i ID.7. Det førnævnte ”augmented reality head-up-display” projicerer køreinformationer op på frontruden i førerens synsfelt, og der vises også interaktive informationer som fx navigationspile virtuelt et stykke ude foran ID.7.

 

Ved kørsel på bl.a. motorvej kan assistentsystemer som fx Travel Assist efter behov overtage kontrollen med ID.7, dog først ved hastigheder over 90 km/t. Og når man skal parkere, har bilen en hukommelsesfunktion, der kan overtage manøvreringen ved en distance på op til 50 meter. Systemet kan bruges mens man sidder i bilen eller simpelthen overvåger parkeringen ved hjælp af en smartphoneapp.

 

Avancerede drivliner

ID.7 lanceres i to nye drivline- og udstyrsversioner – Pro og Pro S. Motorsystemet består i princippet af en permanent magnetsynkron elmotor på 286 hk, som har en rotor med stærkere permanente magneter med endnu højere termisk belastningskapacitet end i hidtidige motorer. En videreudviklet stator med et større effektivt antal viklinger i kombination med maksimalt kabeltværsnit, en vandkøler uden for statoren samt et nyt kombineret olie- og vandkølingssystem, sikrer også stor termisk stabilitet, godt hjulpet også af en ny inverter.

 

Resultatet er en elmotor, der ikke bare har en markant højere ydelse, men som leverer denne ydelse, uanset hvor meget strøm, der er på batteriet.

 

Det største af de to batterier kan som nævnt DC-oplades med 200 kW, og det mindre 77 kWh-batteri i ID.7 Pro kan lynlade med op til 170 kW. Nyt er bl.a. et termostyringssystem, der forbereder batteriet før et lade-stop og automatisk starter på vejen til hver lade-station, når rutevejledning er aktiveret.

 

Priserne på den nye VW ID.7 er ikke fastsat endnu, men den rammer nok et eller andet sted omkring 500.000 kroner for 77 kWh versionen, oplyste Volkswagens danske informationschef i forbindelse med verdenspremieren.

VW prøvekørsler – finde dem hér >>>

Læs også:
VW ID.SpaceVizzion præsentation >>>












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt