- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere på Solutrans:

4. generation Renault Master


Fleksibelt "el-værktøj” på multi-energi platform


af Søren Clauding - 21. november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke hverdagskost med verdenspremierer på nye varebiler. Især ikke så banebrydende nyheder som den helt nye og yderst alsidige Renault Master, som den franske bilfabrik præsenterer på Solutrans messen for erhvervskøretøjer, der i skrivende stund finder sted nær Lyon i Frankrig.

 

Den nye Master er nemlig skabt med en unik tilpasningsmulighed. Elektrisk drift og en rækkevidde på over 400 kilometer er en ikke uvæsentlig salgsparameter, især ikke i et land som Danmark. Men for at underbygge den succes, som Renault Master siden introduktionen af 1. generation tilbage i 1980 har opnået, er Master også parat til såvel moderne effektive dieselmotorer som drivliner, baseret på anvendelsen af brint som lagringsmedium.

 

Salgssucces

Den nye generation, som kommer på markedet i foråret 2024, er den fjerde Master-generation. Siden lanceringen er der solgt over 3 millioner eksemplarer af den største bil i Renaults varebilsprogram, som i øvrigt bygges på virksomhedens fabrik i Batilly i Østfrankrig, og bilen sælges i flere end 50 lande.

 

Den nye Master fås både med batterier på både 40 kWh hhv. 87 kWh. Master med det lille batteri har en WLTP-rækkevidde på 180 km, og der er op til 410 kilometers rækkevidde i det store. Et batteri, der i øvrigt også findes i den kommende Renault Scenic E-TECH Electric. Den høje effektivitetsgrad er opnået på mange måder, deriblandt at den fuldt elektriske udgave inkluderer et nyt og langt mere effektivt bremsesystem, der medvirker til at regenerer energi langt hurtigere end tidligere.


 


Elektriske muligheder

Begge de elektriske drivliner er ret kraftige, og effekten på 96 respektive 105 kW (130 hhv. 142 hestekræfter) assisteres af et drejningsmoment på op til 300 Nm. Den kan desuden oplades fra en 130 kW DC-lader eller en 22 kW AC-lader. 130 kW DC-opladningen giver bilen 229 km rækkevidde på 30 minutter, og med 22 kW AC-laderen klares fra 10 til 100 procent på lige under fire timer, mens der må påregnes 8 timers ladetid med 11 kWh.

 

Den nye Master har desuden Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G) muligheder. Derved kan man kan fx oplade el-værktøjer fra et stik i førerkabinen eller varerummet. Er bilen skabt som eksempelvis en kølebil, vil man også kunne bruge bilens batteri til at nedkøle varerummet. Den elektriske strøm kan også føres tilbage i elnettet fra eksterne apparater (vehicle to grid V2G).



Diesel er fortsat en option

Hvor elektriske varebiler typisk er baseret på eksisterende konventionelle varevogne er Master anderledes. Den er fra starten af optimeret til også at kunne klare dieseldrift, vel vidende at ikke alle opgaver økonomisk rentabelt vil kunne håndteres med el-drift. Og da er dieselmotorerne fortsat det bedste alternativ - de er kraftfulde, økonomiske og udleder mindre CO2 pr. kilometer end fx ligeså kraftige benzinmotorer – og derfor fastholder Renault denne mulighed.

 

I praksis tilbyder man fire forskellige dieselmotorer, der yder op til hhv. 105, 130, 150 og 170 hestekræfter. Dieselmotorerne er i øvrigt blevet mere kraftfulde end de hidtidige, samtidig med at de er blevet mere brændstoføkonomiske. Der er skåret 1,5 liter pr. 100 km af forbruget, og dermed udleder motorerne 39 gram mindre CO2 pr. kørte kilometer, sammenlignet med forgængeren. Man kan desuden vælge mellem manuel og automatisk gearkasse. Automatgearet er en ny effektiv 9- trins EAG9 converter gearkasse.

 

Multienergiplatform tillader brint

Netop fordi den nye Master er skabt på det, man kan kalde en multienergiplatform, inkluderes også brint som en mulig energilagringsoption. Fordelen ved brint er, at energilagret ikke fylder så meget og ved hjælp af moderne brændselscelle teknik er den del af drivlinen heller ikke særlig omfangsrig. Brint-konceptet sættes der først senere tal på, men i princippet er en brintbil jo blot en elbil, hvor strømmen skabes under kørslen på grundlag af den medbragte brint.


H2 demoboksen viser brændselscelleenheden i en H2 Master. Boksen er omkring 1 meter på den brede led og altså ganske kompakt.


I Danmark er den option i øjeblikket uinteressant, fordi brint infrastrukturen herhjemme for nylig er brudt sammen. Men på lidt længere sigt er det et klart alternativ til fuldt elektriske biler, især hvad svær transport angår, hvilket et hurtigt blik udover Solutrans messen gav et klar billede af.

 

Frankrig står bag

Alle versioner af Master bygges fortsat på fabrikken i Batilly. Motorer og gearkasser er fremstillet i Frankrig, batterierne samles i Frankrig og produceres af LG i Polen, og 84 procent af alle underleverandører er fra Frankrig.

 

Franskmændene har også flair for design, og den nye Master har fået en markant mere iøjefaldende front, som samtidig har den fordel, at den er 20 procent mere aerodynamisk end forgængeren målt på cD værdi. Også i kabinen praktiseres deres øje for design med et næsten skulpturelt S-formelt instrumentpanel, der er rettet mod føreren og ikke synes at have mistet funktionalitet. Således er gearvælgeren i automatgearsversionerne for eksempel placeret på instrumentbordet. Og så disponerer man over sammenlagt 135 liters fralægningsplads i kabinen.

 

Renault har desuden inkluderet det såkaldte OpenR Link system fra deres personbilslinje i den nye Master. Systemet er udviklet sammen med Google og kører med Android Automotive OS 12. Det omfatter også Google Maps navigation, Google Play app og det stemmestyrede Google Assistant.

 

Rigtig mange variationsmuligheder

Den nye Renault Master har 20 førerassistentsystemer, som maksimerer anvendelsen af bilen såvel som sikkerheden for de mennesker, der kører den – samt for medtrafikanterne ikke mindst. Det omfatter blandt andet automatisk nødbremsesystem, trailer stability assist og intelligent fartpilot.

 

Den nye Master kommer i ikke færre end 40 forskellige versioner, med rummelighed fra 11 til 22 kubikmeter, med en 40 cm bredere sidedør, og op til 10 cm længere lasteområde – det længste i sin kategori. 

 

Master har en desuden en kortere akselafstand og en nydesignet foraksel, som giver en 1,5 meters kortere venderadius og stærkt forbedret manøvredygtighed. Den nye Master fås i tre versioner hvad angår formidlingen af kræfterne til kørebanen: L2 er basisbilen, L3 fås med for og baghjulstræk, mens L4 er baghjulstrukken.

Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>









Batteriet er placeret under bunden i den fuldt elektriske Master og optager ikke meget plads.


Der var naturligvis fokus på den nye Renault Master, der havde verdenspremiere på Solutrans messen, men Renault havde også medbragt nogle af deres elektriske sværvægtere.


Alsidighed er et nøgleord i den nye Renault Master. Ovenfor er varerummet nærmest indrettet som et værksted og nedenfor er det et kik ind i en kølevogn, hvor der i tidens ånd benyttes en stor portion genbrugsmaterialer.



Renault Master udmærker sig ved stor fleksibilitet, både hvad indretning og drivline angår. Modellen her er fuldt elektrisk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt