- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First test: Lexus RX 5. generation

 


En strålende oplevelse og en strålende fremtid


Af Søren Clauding – marts 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden relanceringen af Lexus i Danmark for et par år siden er det gået strålende for Toyotas luksusmærke. 171 eksemplarer er kommet på danske nummerplader, aldrig tidligere har man solgt så mange Lexus biler herhjemme, og nu er man klar med den femte generation af den også på verdensplan mest solgte Lexus model – 3,5 millioner eksemplarer siden lanceringen i 1998. Som navnet siger: Det går strålende. Og hvordan skal det med navnet så lige forstås?

 

Egentlig er det ganske enkelt. For Lexus sætter ikke sit lys under en skæppe, hvad de heller ikke har grund til. RX-modellen er topmodellen i SUV-rækken, og ”RX” står for ”Radient Crossover”, altså frit oversat til en ”strålende oplevelse”. Og vi må indrømme, man rammer ikke helt ved siden af, hvad vores første korte prøvekørsel af den nye luksus-SUV gav et klart billede af.

 

Fra verdenspremiere til første test

Vi har tidligere omtalt den nye RX-serie i forbindelse med verdenspremieren sidste år. Læs også artiklen fra dengang, for trods nogle vil der ikke være alt for mange gentagelser i disse linjer. Få data er også anderledes.

 

Den bil, vi satte fokus på denne gang og den eneste i øvrigt, der var tilgængelig ved den korte test på danske landeveje, var 450h+ versionen. Den kryptiske navngivning handler mere om h og + end 450, for ”h” betyder ”hybrid” og ”+” står for, at det er en plug-in (hybrid). Det er præcis, hvad den er, og det er også årsagen til, at den i Danmark kan købes for 868.500 kroner inklusive Toyota-koncernens fortsat unikke garanti på 11 år (minus en dag).

 

Beskedent pris-spæn

Man kan også komme til at betale mere, men faktisk ikke så meget mere, med mindre man vil plastre udstyrsstykket til med endnu mere udstyr. 1.032.500 kroner er prisen for top-udgaven ”Luxury”, det var den, vi har prøvekørt, og så kan man også købe en F SPORT+ udgave med 2,4 liters turbo-hybridmotor til små 1,6 millioner kroner. Den er naturligvis ikke afgifts-begunstiget og den må vi have til gode at gå under huden på.

 

Der var da også masser af tage fat på med 450h+, som også er den, on-board videoen her på siden er optaget i. Den er nemlig en yderst harmonisk og velafbalanceret sammensat plug-in hybrid løsning, som godt nok benytter samme drivline som i NX 450h+ modellen (N’et i NX står så vidt vides for ”Nimble”, som betyder ”adræt” – så fik vi også lige det med…), men er mere luksuriøst konfigureret end NX, og for den sags skyld også RAV4.

 

Komfortabel og dynamisk

RX 450h+ er ganske enkelt en yderst behagelig og komfortabel oplevelse – og med en god føling med underlaget, som man trods alt og heldigvis ikke har frataget bilen. Man må jo ikke glemme, at trods det luksuriøse omdrejningspunkt er Lexus også et ret sportsligt bilmærke, hvilket bl.a. på Lexus’s største eksportmarked (USA) eksponeres i forskellige motorsportsmæssige sammenhænge.



Vores test gav ikke en dyb indsigt i energi-økonomien bag drivlinen, men det virker som om, den ikke falder meget fjernt fra de erfaringer, vi har høstet med de mindre, men ikke meget lettere søstermodeller fra koncernen. Den fuldt elektriske rækkevidde på 68 kilometer iht. WLTP kræver nok varmere vejr for at kunne nås, men fastholder man batteriniveauet omkring midtvejs i batterikapaciteten (på 18,1 kWh), kører man omkring 15 km/l, dvs. på benzin alene, og det er et rigtig pænt tal for en bil med potentielt op til 309 hestekræfter.

 

Blid og kraftfuld

Ordet ”potentielt” benyttes, fordi bilen egentlig ikke lægger op til powerfuld landevejskørsel, som alligevel også sjældent ville kunne lade sig gøre på danske landeveje. Topfarten på 200 km/t giver kun mening på en tysk Autobahn og 0-100 km/t på 6,5 sekunder (et halvt sekund hurtigere end annonceret ved verdenspremieren) vil i hvert fald have visse konsekvenser for energiforbruget. Til genhæld er den en eminent luksuriøs cruiser med tilstrækkelig køredynamik indbygget til ikke at være kedelig.

 

Det elektronisk styrede trinløse milliongear (eCVT) giver fuldstændig gnidningsfri kørsel, som helt understøtter kørekomforten. De, som måtte savne lyden af en konventionel benzinmotor, ville, selvom gearkassen også var konventionel, blive slemt skuffede, for RX 450h+ er så lydløs, at man næsten ikke hører benzinmotoren, selv når speederen trædes i bund (se videoen og husk at skru op for lyden…).

 

Meget avanceret hjulophæng

I øvrigt findes Lexus RX også med et adaptivt varierende hjulophæng, som især ved hård nedbremsning kan opleves, fordi bilens såkaldte pitching reduceres kraftigt. Hvert hjul er individuelt dæmpet og ligeledes er fordelingen af bremsekraften styret, så nedbremsningen i sig selv bliver helt lineær, og også så bilen ikke dykker under nedbremsningen.

 

Den nye 5. generation Lexus RX lanceres netop nu i Danmark og leveringstiden varierer mellem en måneds tid og 3-5 måneder afhængig af udstyrsversion. Det er jo egentlig også ret strålende og tyder på, at den nye RX bestemt vil få en strålende fremtid. Dermed slut på flere strålende bemærkninger i denne testrapport…

…og glem så ikke at læse om bilen i reportagen fra verdenspremieren >>>

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Lexus RX: Mange spændende fornyelser >>>

Lexus RX: Turbo på luksushybriderne >>>


Lexus RX 450h+ fakta

Priser: Fra kr. 868.500 til kr. 1.032.500.

 

Drivline: 4-cylindret 2,5 liter Atkinson Cycle. 185 hk, 227 Nm/3200-3700 omdr./min. El-motor for: 182 hk. El-motor bag: 54 hk. Systemeffekt: 309 hk. Hybrid transaxel. Litium-ion batteri. 18,1 kWh. AWD.

 

0-100 km/t: 6,5 sekunder.

Topfart: 200 km/t.

Topfart (EV): 135 km/t.

Benzinøkonomi (WLTP): 90,9 km/l. CO2: 25 g/km.

EV-rækkevidde: 68 km.

Ladestyrke: 3,7 kW.

Længde: 4,89 meter.

Bredde:1,92 meter.

Højde: 1,70 meter.

Udvalgt udstyr:

Comfort: 19" alufælge. 3-zone klimaanlæg. 14" multimedie touch skærm. Autojusterbare forlygter (dynaiske). Bakkamera. Digitalt cockpit. El-bagklap. El-justerbart rat med varme. Nøglefri. Lexus Safety System+.

Executive:
21" alufælge. Fodsensor til el-bagklap. El-førersæde med hukommelse. Sædevarme bag. Ventilerede for- og bagsæder.

Teknikpakken (tillæg til Executive):
Bl.a. 10" Head-Up Display. 360 panorama view.

Luxury:
10" Head-up Display. Adaptiv undervogn. el-justerbare bagsæder. Nano-E luftrenserteknologi.
Link til importøren



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt