- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Toyota Kenshiki Forum 2023:

Paralympic 2024 i Paris - Mobilitet for alle

Toyotas handling bag ordene


af Søren Clauding - december 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har en erklæret målsætning indbygget i koncernens overordnede strategi. Den er udtrykt gennem ordene Diversity, Equity and Inclusion - ikke meget forskelligt fra de danske ord “mangfoldighed”, “lighed” og ”inklusion”. I al sin enkelthed går det ud på, strategisk og i alle afkroge af virksomheden at opretholde et højt etisk niveau i respekt for alle mennesker og indenfor rammerne af en anden erklæret målsætning: ”Mobilitet for alle”. Den strategi har mange firmaer, men i Toyota er det langt mere end ord.

 

Toyota var partner og sponsor i forbindelse med De olympiske Lege i Tokyo i 2020. Det var naturligt, qua koncernens basisnationalitet. Men Toyota er også en global virksomhed, og derfor er det ligeså naturligt, at videreføre engagementet i 2024 i forbindelse med såvel OL i Paris samt Paralympic samme sted. Især Paralympic har en afgørende position i koncernens erklærede indsats for, ikke bare at lade målsætningen og strategien være ord, men også at være blandt de handlinger, man sætter bag ordene.

 

OL og Paralympic i Paris 2024

Strategien kunne vi allerede i fjor beskrive i forbindelse med dækningen af det såkaldte Kenshiki Forum, som er en slags “State of the Nation” i koncernen, hvor man præsenterer strategier og strategiske handlinger som fx nyudviklede koncepter, nye biler og nye mobilitets tiltag, hvor der egentlig ingen grænser er (læs vores artikel fra dengang hér >>>).

 

I år er man gået et skridt videre, og på Kenshiki Forum 2023 løftede man sløret en anelse for, hvad man kan forvente fra Toyotas side i forbindelse med de kommende sportslege i Paris i sommeren 2024.

 

Kolossal mobilitets indsats

På Kenshiki Forum mødte vi to repræsentanter for OL-indsatsen. Dels den ansvarlige for det samlede projektets gennemførelse, Cédric Borremans (Head of Olympics and Paralympics Division hos Toyota Motor Europe), dels Tyrone Pillay (projektleder hos TME), som har ansvaret for den flåde af køretøjer, som indgår i Toyotas mobile logistik omkring OL i Paris. Tyrone Pillay har i øvrigt selv i 14 år været aktiv paralympics deltager og bronze-vinder i kuglestød.


Cédric Borremans.


Helt overordnet er Toyota med, fordi det ligger i Toyotas DNA at bakke op omkring tesen ”Intet er umuligt”, og dermed underbygge kerneforretningen, som selvfølgelig er baseret på bilerne, forklarer Cédric Borremans. Toyota ønsker også, at synliggøre overfor omverdenen, at man mener det alvorligt, dels ved at bidrage til det økonomiske fundament for verdens største sportsbegivenhed, dels ved at medvirke til afviklingen, som altid stiller ubeskriveligt store krav med henblik på bl.a. den logistiske del af arrangementet.


Tyrone Pillay.


2650 elektriske køretøjer

"Eksempelvis stiller vi 2650 fuldt elektriske køretøjer til rådighed i forbindelse med legene i Paris,” fortæller Tyrone Pillay. ”Og aktuelt på show her ved Kenshiki Forum fremviser vi køretøjer, skabt med det formål at kunne transportere ikke mindst de paralympiske deltagere rundt i det kolossale kompleks, som OL og Paralympics breder sig over.” Men flåden inkluderer også et stort antal brint-drevne elektriske Toyota Mirai samt et større antal af den fuldt elektriske van, Toyota Proace, ombygget til brug for eksempelvis kørestole.

 

”Siden er det så vores hensigt, at køretøjerne forbliver i Paris,” tilføjer Cédric Borremanns. ”Ideen er, at den europæiske storby vil kunne anvende dem i andre sammenhænge, f.eks. andre store sportsbegivenheder eller kulturelle arrangementer”.

 

Toyota har taget opgaven op på øverste niveau ved ganske enkelt, udover at tilpasse eksisterende biler, at udvikle særlige køretøjer, som er specialfremstillede til opgaven. Allerede nu er man klar med et af køretøjerne, døbt APM (”Accessible People Mover”), som vil blive fremstillet i 250 eksemplarer.

 

Selve designet er en sag for sig, bl.a. fordi man skal parre elektrisk drift med en stærk og vridningsstabil undervogn – og ikke mindst fordi konstruktionen skal løse opgaver, der er usædvanlige i konventionelle biler (se billederne her på siden). En APM har en rækkevidde på 100 kilometer og kan mønstre en topfart på 20 km/t.


APM præsenteret på Kenshiki Forum i Bruxelles.


Kørestols-trækker

Toyota har også udviklet den såkaldte Wheelchair e-puller, altså en elektrisk drevet kørestols trækker, som har forvandlet en klassisk mekanisk kørestol til en batteridrevet elektrisk mobilitetsløsning, der giver kørestolsbrugere mere bevægelsesfrihed.

 

Wheelchair e-puller er udviklet sammen med den østrigske mobilitetsstartup firma Klaxon. De har netop specialiseret sig i at skabe produkter, der hjælper folk i kørestol med at bevæge sig nemt og uafhængigt.


Wheelchair e-puller.


I den paralympiske landsby i Paris vil 50 eksemplarer være tilgængelige til deling. Den delte mobilitet styres via KINTO Mobilitets App’en, som kan bruges i landsbyen. For at bruge den, skal brugerne blot montere et beslag på deres kørestol.

 

Ved den paralympiske åbningsceremoni vil mindst 150 af dem blive anvendt af de nationale paralympiske komitéer, atleter og personale. E-pullerens hastighed vil da være begrænset til 3-4 km/t, men når den benyttes i den paralympiske landsby er farten op til 6-8 km/t, som faktisk er noget hurtigere end normalt spadser-tempo. Den gennemsnitlige rækkevidde er 25 km.




Tyrone Pillay (tv) og Cédric Borremans præsneterer det specialbyggede APM køretøj på kenshiki Forum i Bruxelles.

Kuriosum:

Danmark deltager også i 2024 ved De paralympiske Lege. Blandt de danske deltagere er Daniel Wagner, en god bekendt til Tyrone Pillay (som i øvrigt har gæstet Danmark flere gange i trænings sammenhæng). Undertegnede havde lejlighed til at møde Daniel Wagner og en række af de øvrige danske paralympiske atleter som gæst ifm. en særlig præsentation af De paralympiske Lege i Paris 2024, inviteret af den franske ambassadør i Danmark og afholdt på Den franske Ambassade i København.

 

Toyota havde som sådan ingen aktier i præsentationen og var heller ikke repræsenteret, men det skal bemærkes, at Toyota Danmark er sponsor for bl.a. Daniel Wagner. Protektor for den danske deltagelse ved Paraolympic er i øvrigt HKH Prinsesse Benedikte. De paralympiske Lege finder sted i Paris fra d. 28. august til og med d. 8 september 2024.

Lyt til interviewet med Daniel Wagner i Motorradioen 



De fremmødte paralympiske atleter ved præsentationen af Paralympic Paris 2024 på den franske ambassade i København. Præsentationen fandt sted på årsdagen før opstarten næste år, dvs. d. 28. august. Midt i billedet ses H.K.H. Prinsesse Benedikte, som er protektor for den danske deltagelse, flankeret på sin venstre side af Daniel Wagner, der også er talsmand for de danske paralympiske atleter.

C+WalkS.


C+WalkT.


Link til Toyota Danmark

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt