- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First Test: Hyundai Kona T-GDI

Ny Kona skærper profilen


Af Søren Clauding – juli 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai er nu klar med den helt nye 2. generation af familiebilen, Kona. Den nye bil har fået skærpet profilen, både hvad designet angår og dens familie-appeal. Den er nemlig blevet markant større end forgængeren, der blev introduceret i 2018. Den nye Kona med benzinmotor kan købes nu, siden følger den elektriske udgave hen på efteråret og en særlig N-Line version vil siden også være på programmet.

 

I tørre tal er Kona modellen vokset fra en længde på 4,17 meter til 4,35 meter og dermed nærmer den sig målestokken i C-SUV segmentet, Nissan Qashqai. Men selvom Kona også har en højde på 1,57 meter, er den med en frihøjde på 16 cm ikke for alvor en SUV. Til gengæld er den en glimrende og ikke mindst velkørende all-round bil, der til startpriser på 285.000 kroner og den unikke kilometer-ubegrænsede 5-års garanti nok vil kunne gøre sig gældende i det konkurrenceprægede segment.

 

Skarpere design

På samme måde som Ioniq 5 skabte røre i designbilledet har Kona nu også opnået en skarpere design identitet end forgængeren. Det klæder den, og det er interessant, at designerne ikke har forsynet den med en afskåret bagende, men givet den en coupé form med et løftet knæk på bagklappen, så man opnår en bagagekapacitet på 466 liter – hvilket i øvrigt er det meste af 100 liter mere hvad forgængeren kunne byde på.



Men ikke hele længdeudvidelsen er gået til bagagerummet. I kabinen oplever man rimelig benplads også på bagsædet, hvilket også er opnået ved at gøre forsædernes ryglæn 3 cm tyndere. Det fornemmes ikke at være gået ud over siddekomforten, men som altid, hvis man er på jagt efter en ny bil, er det den enkelte person, der helt individuelt kan vurdere sin egen siddeposition.

 

100 procent digitalisering

Det visuelle indtryk er én ting, rummeligheden en anden. Men interiørdesignet, som er tydeligt inspireret af andre af de seneste Hyundai modeller, er ikke bare visuelt appellerende, det er også funktionelt bragt et godt stykke opad. Det har man kunnet gøre ved at skabe en 100 procent digital instrumentering.

 

Betjeningen foregår dels via en 12,3” skærm, der indgår som en del af en integreret enhed fra midterkonsollen til feltet bag rattet, dels via dedikerede trykknapper til de umiddelbart vigtigst funktioner. Det er nu engang en fordel på en kold vinterdag at kunne aktivere sæde- og ratvarme uden først at skulle have tage handskerne af.



Smarte løsninger

Der er flere USB udtag og heldigvis har man bevaret det konventionelle 12 Volt udtag i respekt for, at mange bilejere gerne vil kunne anvende eksterne instrumenter også i deres nye bil. Nyt er også muligheden for at anvende en digital nøgle, hvor man benytter sin smart-telefon – en løsning, som kan deles med tre andre brugere. Den nye Hyundai Kona er fuldt connected, så den kan opdateres over the air, hvorved man altså ikke behøver besøge et værksted for at få bilen opdateret.

 

Dens kørehjælpemidler inkluderer den lovpligtige nødbremse, og den kan foruden biler også reagere på fodgængere og cyklister, og hjælpe til ved at spotte modkørende trafik ved venstre sving. Ved motorvejskørsel inkluderer den aktive vejbaneassistent en følgefunktion, og den kan tilpasse hastigheden efter kørselsforhold såvel som vejskilte.

 

To benzinmotorer

Den billigste Hyundai Kona er udstyret med en 3-cylindret 1-liters turbo benzinmotor, der yder op til 120 hestekræfter. Den er manuelt gearet og man kan iht. WLTP køre 17,5 km/l. Vælger man et 7-trins dobbeltkobling automatgear, øges forbruget til lidt under 17 km/l, hvilket også kan hænge sammen med, at motoren er lidt anderledes konfigureret og bl.a. leverer et større drejningsmoment. Udskiftes 1-liters motoren med en kraftfuld 198 hestes 4-cylindret 1,6 liters benziner, er forbruget omkring 16 km/l, hvilket sat i forhold til de mange kræfter er et pænt tal.



Vi har kort prøvekørt den nye Kona i ustadigt vejr i det centrale København. Trods den våde kørebane vidnede oplevelsen om, at Hyundai har formået at videreføre eller måske endda forstærke den kørefornemmelse, som man oplever i i30 modellerne. En rimelig spændstig men ikke ukomfortabel affjedring samt parathed til hurtigt at reagere på rat-bevægelserne.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>



Hurtige fakta om den nye Hyundai Kona med benzinmotorer


Introduktion i Danmark: Juli/august 2023

 

1,0 T-GDI: 3 cylindre. 120 hk. 172 Nm (aut: 200 Nm). Topfart: 180 km/t. 17,2-17,5 km/l (aut: 15,9-16,9 km/l).

 

1,6 T-GDI: 4 cylindre. 198 hk. 265 Nm. Topfart: 210 km/t. 15,6-16,1 km/.

 

Vægt: 1370-1565 kg.

Anhængervægt: 1200-1300 kg.

 

Længde: 4,35 meter.

Bredde: 1,83 meter.

Højde: 1,57 meter.

 

Bagagerumskapacitet: 455/1300 liter.

 

Udstyr, bl.a.:

 

Pure: 12,3” skærm. Navigation. Aircondition. 4 USB C udgange. Fartpilot med -begrænser. Autohold. Aktiv vognbaneassistent med følgefunktion.

 

Essential: Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Regnsensor. 16” alufælge. Ratvarme. Sædevarme.

 

Advanced: 17” alufælge. El-klapbare sidespejle. Lændestøtte/førersæde. Ventilationskanaler til 2. sæderække. Varmedæmpende forrude. Tagræling. Privacy-glas.

 

N Line: 18” alufælge. Div. Sports kosmetik.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt