Dacia Spring belaster miljøet mindst 
							El-bilen Dacia Spring er blevet 
							tildelt prisen Green NCAP Best Car of 2022. Det er 
							med andre ord den af alle biler, der efterlader det 
							mindste negative aftryk på miljøet. Det er ikke 
							ligegyldigt, hvilken elbil man køber, hvis man køber 
							den af hensyn til miljøet. Hvis det er en stor SUV 
							ville man ofte miljømæssigt set være bedre stillet 
							med en mindre konventionel bil på benzin. Men vælger 
							man en lille og effektiv elbil, så er gevinsten helt 
							klar. Og det er netop tilfældet med Dacia Spring, 
							der ikke alene er den billigste elbil i Europa, men 
							også er blevet en salgssucces med over 100.000 
							solgte eksemplarer. Dacia Spring klarer sig dermed 
							bedre i sammenligning med fx Tesla Model 3.
							
							Læs vores prøvekørsel af Dacia Spring hér >>> 
							
							  
							Misinformation: Kun den halve sandhed om EU's 
							elbilsbeslutning øger CO2 udledningen 
							Der skal ikke herske nogen tvivl om at vi også her 
							på Motorsiden.dk ser elektrisk mobilitet som en 
							vigtig del af fremtiden. Men samtidig anser vi det 
							også som yderst uheldigt, at der entydigt i den mere 
							populistiske del af pressen og også senest på 
							elbilsmessen eCarExpo kun gengives den halve sandhed 
							i forbindelse med den aktuelle beslutning, truffet i 
							EU Kommisionen d. 27. oktober vedr. salg af nye 
							biler med forbrændingsmotorer fra 2035.
  EU 
							kommisionen har rigtig nok besluttet, at det fra 
							2035 ikke længere skal være tilladt at sælge nye 
							biler med forbrændingsmotorer i EU. Men samtidig 
							vedtog man, at beslutningen skulle revurderes i 2026 
							i lyset af den viden og de perspektiver, man til den 
							tid vil være i besiddelse af især mht. CO2 neutrale 
							brændstoffer som brint og syntetisk benzin.
  
							Det betyder i praksis, at man tidligst i 2026 vil 
							specificere i hvilket omfang, en sådan lovgivning 
							overhovedet nogensinde vil blive virkelighed. 
							 I stadig stigende omfang er man i øjeblikket 
							opmærksom på, at fokuspunktet har været forkert: Det 
							handler ikke om, at forbrændingsmotorerne, dvs. 
							benzin- og dieselmotorer, er synderen, når det 
							gælder udstødning af CO2 i atmosfæren. Det er alene 
							de fossile brændstoffer, altså oliebaseret benzin og 
							dieelolie, som det vil være uheldigt fortsat at 
							bruge.
  Faktisk er der kræfter, der ønsker at 
							udviklingen af de nye fossilfri CO2 neutrale 
							brændstoffer sættes yderligere i vejret, således at 
							transportsektoren langt tidligere end 2035 vil kunne 
							reducere udledningen af CO2 væsentligt.
  Ved 
							at fremkomme med den halve sandhed og misvisende 
							information vanskeliggøres denne udvikling og CO2 
							udledningen fortsætter, både fra den energikrævende 
							produktion af elbiler med en batteriteknik, som 
							nogle endda anser for at være forældet om få år, og 
							den eksisterende bilpark på 1,6 milliarder biler, 
							der drives af forbrændingsmotorer, der for tiden 
							anvender fossile brændstoffer. 
							
							Læs mere om syntetisk benzin hér >>> 
							September 2022 
							Aiways U6 har premiere på eCarExpo 
							
							Der vil være mange nyheder på efterårets store 
							elbilsmesse, som finder sted i Bella Center i 
							København sidst i oktober. Således præsenterer 
							Aiways deres nye coupé-SUV, U6, der har såkaldt 
							europæisk messepremiere i København. Den nye bil 
							bygger videre på U5-modellen, som blev lanceret i 
							Danmark sidste sommer, men er mere sporty og 
							ungdommelig end U5 (læs 
							testen af Aiways U5 hér >>>. Den nye bil 
							udmærker sig bl.a. ved at det er Aiways selv, der 
							har udviklet drivlinen. Efter præsentationen er det 
							planen at Aiways lanceres i Danmark først i 2023. 
							  
							August 2022 
							Faceliftet KIA XCeed også 
							som PHEV 
							
							
							Med et samlet salg på 120.000 eksemplarer i Europa 
							er Den kompakte cross-over, KIA XCeed til en af KIAs 
							mest populære bilmodeller. Den har nu fået et 
							omfattende facelift, herunder såvel en række 
							produktforbedringer samt et nyt udvendigt design, et 
							opgraderet interiør og en ny GT-line-udstyrsversion. 
							Dertil kommer, og det er fortsat ikke uinteressant i 
							Danmark, vil den nu også kunne fås i en plug-in 
							hybrid version. XCeed Plug-in Hybrid har en rent 
							elektrisk rækkevidde på 48 km iht WLTP 
							gennemsnitsberegningen. Prismæssigt vil PHEV’en også 
							være den mest fordelagtige. Den kan købes for 
							265.000 kroner i den såkaldte Prestige-variant. Til 
							sammenligningen er den billigste konventionelle 
							benzin-version prissat til 270.000 kroner. 
							  
							 
							  
							Den elektriske tilkøbling sker på venstre forskærm. 
							  
							 
							  
							Litium-ion batteriet fylder ikke meget i XCeed 
							bagagerummet. 
							 | 
						 
					  | 
				 
			 
			 | 
			
			
			
				
					| 
					 
					
					   | 
					
					
					
						
							
							
							
							
							
							
							
							
							23. oktober 2022 
							WRC: Toyota vinder Rally-VM for 6. gang - og nu 
							også VM i Rally Raid  Tidligere på måneden vandt Kalle Rovanperä kørernes 
							rally-verdensmesterskab og i weekendens spanske 
							Rally kørte Toyota teamet sejren i hus, ikke bare i 
							rallyet men også i konstruktørernes 
							verdensmesterskab. Det var Toyotas andet 
							konstruktør-VM i træk og det sjette ialt. Hvor det i 
							de fleste motorsportsmesterskaber er kørernes VM, 
							der scorer den største opmærksomhed, har 
							konstruktør-VM traditionelt en mindst ligeså høj 
							status i rallysporten. Det svarer lidt til den 
							status, der er forbundet med en sejr i 24-timers Le 
							Mans. VM titlerne blev opnået på et strategisk godt 
							tidspunkt, for det spanske rally var sæsonens 
							næstsidste og finalen finder sted om små tre uger i 
							Japan, altså Toyotas hjemmebane. Det var den 
							afgående og 8-dobbelte verdensmester, Sebastien 
							Ogier, der vandt det spanske rally - hvilket 
							samtidig var hans 55. VM-rallysejr og den første i 
							den nye generation af hybrid rallybiler. Nr. 2 i Det 
							spanske Rally blev Thierry Neuville i Hyundai i20 N 
							Rally 1 Hybrid og på 3. pladsen fulgte den nybagte 
							verdensmester i sin Toyota GR yaris Rally 1 Hybrid. 
							 ...og oven i Rally VM triumferne har Toyota 
							Hilux køreren Nasser Al-Attiyah også i denne weekend 
							vundet det første officielle VM i Rally Raid. 
							  
							2. oktober 2022 
							WRC: Rovanperä vinder Rally-VM i Toyota 
							Den blot 22-årige finske rallykører, Kalle 
							Rovanperä, har sikret sig Rally-VM-titlen i år, 
							selvom der resterer to VM-rallyes i indeværende 
							sæson. Rovanperä vandt i overlegen stil det New 
							zealanske Rally, årets 11. og tredjesidste 
							VM-afdeling i sin Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1. 
							Dermed skrev han sig ind i motorsportshistorien, 
							både som den yngste rallyverdensmester nogensinde og 
							som den første rally verdensmester i de højtydende 
							CO2 neutrale Rally 1 plug-ind hybrid rallybiler, der 
							kører på syntetisk benzin og elektricitet. Nr. 2 i 
							New Zealand blev den afgående rally-verdensmester, 
							Sebastien Ogier, også i en Toyota GR Yaris Hybrid 
							Rally 1, mens Hyundais Ott Tänak blev nr. 3. Med 1-2 
							triumfen til Toyota, der også er regerende 
							konstruktør verdensmester, nærmer den japanske 
							hybridbils-specialist sig endnu en VM-titel, som man 
							vil kunne vinde allerede om tre uger i det spanske 
							rally. Som et kuriosum skal det tilføjes at den 
							hidtil yngste rallyverdensmester var Colin McRae, 
							der var 27 år, da han vandt VM i 1995.  
							Den 8-dobbelte og nu afgående rallyverdensmester, 
							Sébastien Ogier, flankeret af de to nye 
							verdensmestre, Kalle Rovanperä til højre på billedet 
							og hans co-driver, Jonne Halttunen til venstre. Alle 
							tre kører Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1. 
							 
							10. juli 2022 
							EXTREME.E på Sardinien: Rosberg X racing: Op 
							og ned og stadig på toppen For første gang i EXTREME.E historien – som trods 
							alt kun er halvandet år gammel – skulle der køres to 
							løb i samme terræn og lige i træk. Og for det 
							dominerende Rosberg X Racing team var det op og ned. 
							Men de fører fortsat mesterskabet nu, hvor halvdelen 
							af 2022 sæsonen er gennemført. 
							
							Læs mere på Formel E.dk >>> 
							  
							Der blev kørt hårdt på Sardinien - spørg bare Carlos 
							Sainz. 
							26. juni 2022 
							Safari Rally: Toyota besejrer alt og alle 
							Toyota er i den grad inde i en stime af succes'er i 
							international motorsport for tiden. Der var fire 
							Toyota GR Yaris Rally1 hybrid rallybiler med i dette 
							års Safari Rally, der også var 6. afdeling af World 
							Rally Championship - det officielle rally-VM. Og de 
							fire biler besatte de første fire placeringer i det 
							ektremt udfordrende og hårde rally i det kenyanske 
							vildnis, 100 km nordvest for hovedstaden Nairobi. 
							Den 21-årige finske stjerne, Kalle Rovanperä, kørte 
							sin Yaris til overlegen sejr, trods skiftende 
							vejrlig fra ekstremt tørt og finkornet sand, til 
							brutale grusveje og og mudder efter sporadiske 
							regnskyl. Finnen vandt over Elfyn Evans, alt imens 
							Takamoto Katsuta scorede 3. pladsen foran den 
							regerende verdensmester, Sebastien Ogier, der var på 
							gæstevisit i det berømte rally. Bedst af resten var 
							Hyundais Thierry Neuville på 5. pladsen fulgt af 
							Craig Breen i Ford Puma Rally1. Den 9-dobbelte 
							verdensmester, Sebastien Loeb, der ligesom den 
							8-dobbelte verdensmester, Ogier, også var på 
							gæstevisit, vandt rallyets første reelle 
							hastighedsprøve, for siden at udgå, da der gik ild i 
							motoren i hans Ford Puma. Efter triumfen i Kenya er 
							Rovanperäs VM-score udbygget til 135 points. De to 
							Hyundai-kørere, Neuville og Ott Tänak, har på de 
							efterfølgende placeringer hhv. 80 og 62 points. 
							  
							12. juni 2022 
							Toyota vinder Le Mans for 5. gang i træk 
							Rekorder er der mange af i 24-timers Le Mans, og det 
							med at vinde fleste mulige sejre i træk ligger 
							mindst et par år ud i fremtiden for årets sejrende 
							bilmærke. Men Toyota er nu godt på vej ved nu at 
							have vundet den femte Le Mans-sejr i træk. Porsche 
							vandt tilbage i 1987 den syvende sejr i træk, i 1965 
							vandt Ferrari sin sjette og i to epoker 2004-2008 
							samt 2010-2014 var det Audi, der triumferede i 
							verdens hårdeste sportsvognsløb. I de seneste år har 
							ingen andre af verdens store bilfabrikker forsøgt at 
							slå Toyota af tronen, selv Peugeot valgte at udskyde 
							deres debut i langdistance-VM til efter Le Mans, 
							hvilket har den ikke uvæsentlige reglementsmæssige 
							fordel, at hvor Toyota ikke må forny deres bilers 
							design i de næste tre år, lægger Peugeot ud med et 
							helt nyt design senere i år - som de så er låst fast 
							til i fem år, hvis de vælger at fortsætte i World 
							Endurance Championship. Men derved kan den franske 
							bilfabrik træne og udvikle bilen inden næste års 
							24-timers Le Mans, hvor Toyota da reelt deltager med 
							tre år gamle biler. Årets 24-timers løb var for de 
							ialt 11 deltagende danske racerkørere ikke alle en 
							let sag. Marco Sørensen var dog på vinderholdet i en 
							Aston Martin Vantage i LM GTE-Am, Nicki Thiim fik 3. 
							pladsen i en tilsvarende bil i samme klasse. I LM P2 
							blev Oliver Rasmussen i en Oreca nr. 3. Michael 
							Christensen i Porsche LM GTE-Pro blev nr. 4 efter 
							længe at have ført løbet, og samme placering opnåede 
							Nicklas Nielsen i LMP2 Pro/Am. 
							  
							Toyota førte fra start til mål. Vinderbilen blev 
							kørt af Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo 
							Hirakawa. 
							
							
							
							Flere korte nyheder >>> | 
						 
					 
					 | 
					 
			 
			 |