- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere: Lexus RZ 450e

Avancerede og nyskabende løsninger


Af Søren Clauding – 20. april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når de første eksemplarer af den helt nye Lexus RZ 450e kører ud på de danske landeveje i begyndelsen af 2023 er der ikke bare tale om en elektrisk luksusbil med stor visuel tiltrækningskraft, der er også tale om et køretøj, der byder på nyskabelser af en art, som ikke endnu er set hos kollegerne i branchen, muliggjort i kraft af elbilens særlige muligheder.

 

Mest bemærkelsesværdigt er et helt nyt styrekoncept ”One Motion Grip”, som kan tilvælges af hvem der vil. I al sin enkelhed erstattes den konventionelle mekaniske forbindelse fra rat til forhjul da af en såkaldt steer-by-wire løsning, hvor rat-udslagene udløser en elektrisk impuls, der siden via ledningsnettet og aktiverer en computerstyret mekanisk kontrol af hjulene. Det er et system i princippet som man finder det i flyvemaskiner, og det har flere fordele udover den usikkerhed, der altid er forbundet med mekanik, der kan bryde sammen.

 

Beskedent styreudslag

En af de store fordele er, at computersystemet også kontrollerer styreudslaget, afhængig af hastighed, køreform, styrebevægelser, G-kræfter og aktuelle kørselsforhold, som bilen ”oplever” gennem en analyse af det aktuelle vejgreb. Derved er det blevet muligt, at erstatte det konventionelle rat med et rat i samme stil som man ser i fly, hvor et fuldt styreudslag kun kræver en drejning af ”styrepinden” på 75 grader i hver retning. Det er ikke bare en stor behagelighed men også en stor sikkerhed, fordi man ikke på noget tidspunkt behøver at slippe rattet.



Da der ikke er en mekanisk forbindelse til de styrende hjul, forsvinder følingen gennem rattet af de forstyrrelser, der opstår gennem fx ujævnheder i vejen eller gennem acceleration og nedbremsning, imidlertid også. Det fører tankerne lidt hen på følelsen af, at styre en bil i en computerspil, og det bliver ret interessant at prøve i praksis.

 

Meget sikkert

Hvis man i øvrigt tvivler på sikkerheden gennem den elektriske overførsel af impulserne, er man ligeså godt stillet som i en flyvemaskine, for systemet har et altid aktivt backupsystem, og de to systemer fungerer som sådan helt parallelt.

 

Den særlige rat-form (se billederne) har også gjort det muligt, at se en række af instrumenterne henover rattet som et supplement til et traditionelt head-up display, hvis visning spejles op i forruden

 

Blandt andre teknologiske funktioner er et todelt panoramaglastag med en særlig belægning, der reducerer varmestrålingen i kabinen via et filter, som reflekterer infrarød stråling fra solen, samtidig med at det i koldt vejr omvendt kan hjælpe til at holde på varmen i kabinen. Glastaget har også en funktion, der kan dæmpe lysgennemstrømningen. Man skal ikke afvente, at et panel glider for, som med konventionelle glastag, man berører blot på et touch-felt og så forvandles glasset fra gennemsigtigt til uigennemsigtigt.



Uldtæppe-effekt

Kabinevarmeanlægget i en RZ 450e inkluderer en indstilling, hvor varmen strømmer ind i bilen i knæhøjde under rattet og det nederste instrumentpanel. Det føles, siger man hos Lexus, som om man får lagt et varmt uldtæppe over benene. Ligesom det avancerede glastag bidrager dette system også til at spare energi og dermed at få flere kilometer ud af batteriet.

 

Den fuldt elektriske bil har også et nyt stemmestyringssystem, hvor man med en enkelt kommando indledt med ordene ”Hey Lexus” kan udstede over 100 kommandoer, også selvom hastigheden er høj og den naturlige vindstøj ikke er helt bortelimineret.



Medmenneskelig påpasselighed

Og så introduceres et system, som måske især mange cyklister men givet vis også bilister og motorcyklister vil værdsætte: Normalt har Blind Spot Monitoring systemer alene til formål at hjælpe føreren til at undgå kollisioner ved vognbaneskift, hvor man måtte have overset en anden trafikant. Men i Lexus RZ 450e reagerer systemet også, når man holder stille og vil åbne døren – men har overset fx en bagfra kommende bil, motorcykel eller cyklist. Da er døråbningen ganske enkelt blokeret.

 

Sidst men ikke mindst er RZ 450e også udstyret med samme navigationssystem som i NX-modellen, som inkluderer cloudbaserede informationer med bl.a. LIVE-opdaterede trafikinformationer, såvel som et digitalt bakspejl, der gør det lettere at orientere sig bagud, hvis bagsædet er fyldt.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
For alvor i kamp om elbils-kunderne >>>





Man behøver ikke købe en Lexus RZ 540e med One Motion Grip, den vil også eksistere med et konventionelt rat med mekanisk forbindelse til forhjulene.

Hurtige fakta om Lexus RZ 450e


Introduktion i Danmark: Januar 2023

 

Drivline: Permanent Magnet Synkron elmotorer. 4X4. For: 150 kW, Bag: 80 kW. System: 230 kW (313 hk). Litium-ion batteri, 355 Volt, 71,4 kWh.

 

0-100 km/t: 5,6 sek.

Topfart: 160 km/t.

 

Rækkevidde, anslået: Over 400 km.

Energiforbrug, målsætning: Under 18 kW/100 km.

 

Længde: 4,81 meter.

Bredde: 1,90 meter.

Højde: 1,64 meter

Akselafstand: 2850 mm.

Anhængervægt: 750 kg.
Link til importøren

Firehjulstræk uden forstyrrende kardan tunnel - når en elbil bygges rigtigt.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt