| 
							 Til sommer kommer den bil på 
							markedet, som mere end nogen anden har sat 
							dagsordenen for SUV’er på det europæiske marked – og 
							i Danmark – siden den oprindelige introduktion i 
							2006. Nissan i Danmark har haft et hurtigt besøg af 
							den nye Nissan Qashqai, og vi tog et hurtigt kik på 
							en bil, som ikke mindst i kraft af sin 
							produktbredde, alsidighed og plads i kundernes 
							hjerte har store muligheder for at videreføre 
							succesen. 
							  
							Sløret er blevet løftet 
							etapevis og det billede, Nissan gerne vil give af 
							den nye bil, blev fuldt og helt bekræftet. Mere 
							plads, et endnu skarpere udseende, løfte om endnu 
							skarpere køreegenskaber og ligeså vigtigt: Nissan 
							Qashqai ligner fortsat en Nissan Qashqai – og det 
							vil givetvis glæde såvel eksisterende Qashqai ejere 
							som de, der kunne finde på at anskaffe sig en af de 
							nye. 
							  
							Lidt større gør en forskel 
							Hvad dimensionerne angår er 
							den nye bil ikke væsens forskellig fra forgængeren. 
							Den er groft set 3 cm længere, bredere og højere, 
							hvilket er baseret på et klart ønske fra de 
							hidtidige ejere. Dimensionerne er nemlig perfekt 
							afbalanceret efter kørsel såvel indenfor som udenfor 
							byerne. 
							  
							Men ligeså vigtigt er 
							anvendelsen af Nissan-Renault-Mitsubishi alliancens 
							nye CMF-C platform, som er udviklet specifikt til 
							biler, der i et eller andet omfang er 
							elektrificerede. Den platform optimerer nemlig 
							pladsudnyttelsen og ved anvendelse af stærkere 
							materialer, bl.a. højstyrkestål, har man også sparet 
							plads. Fx er den bageste tværvanger under den 
							tophængslede bagklap ikke så tyk som i forgængeren – 
							men den er ligeså stærk, ja faktisk stærkere, for 
							det nye karrosseri er 41 procent stivere end i 
							forgængeren. Designet af bilens agterparti er også i 
							sig selv pladsoptimeret med større højde. 
							  
							Meget mere bagageplads 
							Det har givet en forøgelse af 
							bagagerumskapaciteten på næsten 20 procent med ikke 
							mindre end 74 liter til nu 501 liter – uden at det 
							er gået ud over bagsædepladsen. Den er faktisk 
							forbavsende stor, for benpladsen er også vokset de 
							magiske små 3 cm, skulderpladsen er blevet 
							tilsvarende større og der er blevet højere til 
							loftet. Der er kommet mere bredde i hele kabinen 
							generelt og ind- og udstigningsforholdene er 
							generelt bedre. 
							
							                
							 
							Den nye Nissan Qashqai er 
							helt igennem ny. Der genbruges populært sagt ikke en 
							eneste del fra den tidligere version, hvilket 
							naturligvis skyldes brugen af den nye platform, men 
							også en tilpasning af de ændrede krav, man som et 
							moderne menneske stiller til sin bil. Og så skyldes 
							det, at den er forberedt til fremtidens 
							førerassistentsystemer – i første omgang i form af 
							en opdateret version af ProPilot systemet. 
							  
							Sædejusteringsmulighederne er 
							blevet forbedret og kan tilpasses personer med en 
							højde fra 145 til 192 cm, massage i forsæderne er en 
							ny option og nu har Nissan også indhentet de 
							kolleger, der tilbyder varme i rattet, samt placeret 
							sprinklerdyserne i vinduesviskerne, hvilket giver en 
							bedre fordeling af sprinklervæsken. 
							  
							Bedre køreegenskaber 
							En både visuel og 
							komfortmæssig forbedring er hjulstørrelsen, som kan 
							forøges op til 20”. Det øger også vejgrebet og da 
							bilen samtidig er blevet 60 kg lettere, har man også 
							ad den vej opnået en bedre kørende bil, gætter vi 
							på, for endnu har der ikke været mulighed for at 
							prøve den nye bil. 
							  
							Vægtreduktionen giver i sig 
							selv en bedre brøndstoføkonomi, men oven i at man 
							viderefører motorprogrammet med nylig introducerede 
							benzin- og dieselmotorer lanceres også en nu 1,3 
							liters mild-hybrid benzinmotor i to konfigurationer 
							på hhv. 138 og 158 hk. Og i begyndelsen af 2021 
							udvides programmet af drivliner med en såkaldt 
							e-Power motor, som i praksis er en 190 hestes 
							elmotor, der får strøm fra et lille 1,8 kWh 
							litium-ion batteri, som oplades af en medbragt 1,5 
							liters benzinmotor. 
							  
							Det bedste fra to verdener 
							Systemet er miljøoptimalt, 
							fordi benzinmotoren til stadighed vil køre med det 
							optimale omdrejningstal, hvorimod kræfterne til 
							vejen overføres af elmotoren præcis som i en hvilken 
							som helst anden elbil. Det forener så at sige det 
							bedste fra to verdener og skulle ende op med en 
							brændstoføkonomi på niveau med dieselmotor samt 
							tilsvarende lavere CO2 udledning. Og så er 
							rækkevidden ligeså lang som antallet af 
							tankstationer på ruten muliggør. 
							  
							Mild hybrid benzinmotoren 
							erstatter langt henad vejen dieselmotorerne, i kraft 
							af en forbedret brændstoføkonomi men også fordi den 
							tillader en anhængervægt på 1800 kg. 158-hestes 
							udgaven vil i øvrigt også kunne fås med 
							firehjulstræk og et avanceret Xtronic automatgear, 
							der vil kraftig belastning agerer som et 
							dobbeltkoblingsgear og ellers som et CVT-gear. 
							 |