- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Første kik: Nissan Ariya

Standarden er sat


Af Søren Clauding – 3. februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i sommeren 2020 kunne vi løfte sløret for Nissans helt nye elbil, Ariya, og den virtuelle oplevelse indikerede, at her var der tale om noget særligt. Nu har vi fået et smugkik på, hvad det er, Nissan har i støbeskeen, og er ikke blege for at fastslå, at Nissan har sat en ny standard for, hvad bilkunder kan kræve af en moderne elbil.

 

Tilbage i midt-nullerne gjorde den japanske fabrik det samme. De skabte Nissan Qashqai, som skulle vise sig at være banebrydende. Man droppede tanken om traditionelle sedan-designs og byggede en kompakt til mellemstor SUV, som i dagens sprogbrug tenderer til at være en crossover. Dengang var der mange, der rystede på hovedet og undrende spurgte: Hvad er det lige Nissan har gang i.

 

Standarden var sat

Qashqai-succesen var overvældende og er det stadig. Takket være en unik evne til at tilpasse pris og tilbud de aktuelle markedsbehov blev Qashqai den bil, den målestok, som alle andre producenter af tilsvarende biler lænede sig op ad. Hvis man bare kunne komme i nærheden af de salgstal, som Nissan kunne præstere, var man glad. Og så sent som i den netop afsluttede afgifts-usikkerheds- og Corona-plagede januar måned blev der indregistreret flere Nissan Qashqais i Danmark end af nogen anden bilmodel.

 

For 10 år siden satte Nissan så dagsordenen for elektriske biler og hurtigt var Nissan LEAF den førende elbil på markedet. Der er til dato solgt over 500.000 af slagsen og Nissan producerede ikke bare biler. Fabrikken opsamlede også erfaring og udbyggede deres viden om, hvordan elbiler, foruden at være et alternativ til konventionelt motoriserede biler, også i sig selv kunne byde på fordele, som ”ICE” teknologien ikke mestrede. Et eksempel er den unikke e-pedal, hvor bremseeffekten fra regenerering af bevægelsesenergien gør det muligt, i næsten alle tilfælde at styre bilens hastighed alene ved hjælp af speederfoden.

 

Hjulsporet er lagt

Den nye Nissan Ariya kører i succesmodellernes hjulspor, hvilket man kunne få syn for sagen for, når man var blandt de, der havde mulighed for en kort rundgang omkring den ene af de i alt blot tre mockup Ariya’er, der findes i Europa lige nu – den var på en ultrakort gæstevisit i Danmark. En mockup er ikke helt funktionsdygtig, men man får en god idé om, hvordan det færdige, serieproducerede resultat vil blive – og der er god tid at løbe på, for Nissan Ariya kommer først på markedet om et års tid.

 

Nissan har naturligvis stor interesse i, allerede nu at vise og indikere, hvad man kan forvente sig, for der kommer stadig flere elbiler på markedet i denne tid. Volkswagen gør sig stærkt bemærket, men der er, set i bakspejlet fra nul’erne og 10’erne næppe tvivl om, at når Ariya lanceres er, den fri for børnesygdomme, for Nissan har som bekendt 10 års succeshistorie i form af den helelektriske og som elbil skabte LEAF model bag sig.

 

Når det kommer til elektroniske løsninger, vil man også hos Nissan være sikker på, at det virker som det skal. Man var fx ikke først med kombinationen af adaptiv fartpilot og vognbaneassistent systemer, men da de først kom, virkede de.

 

Niveauet er sat

Og der er i sagens natur megen elektronik i Nissan Ariya. Vi beskrev allerede i sommer mange detaljer i den nye Ariya (læs mere om Nissan Ariya hér >>>) og det skal ikke gentages. Man har til perfektion benyttet LED forlygterne til at underbygge det stilfulde, sportslige design, men ligeså vigtigt er det, at al det, man ikke kan se, er perfekt placeret rundt om i bilen, muliggjort af den til anledningen skabte nye CMF-EV platform. Det betyder bl.a., at man har opnået den optimale 50:50 vægtfordeling i udgaven med elmotor både foran og bagtil.

 

Elegante detaljer er de skjulte betjeningsknapper, som først er der, når bilen er tændt og er ren touch-teknologi. Head-up displayets indhold kan tilpasses efter ønske. Med det såkaldte Navi-linktilpasses hastigheden fartgrænse, kurveforløb, vognbaneplacering ved overhaling – og foreslår også ladestationer på ruten.

 

Forhjulstræk, AWD og stor anhænger

Unikt er det også, at Nissan Ariya må trække en anhænger på 1500 kg. Og man skal ikke underkende værdien af, at Nissan Ariya som udgangspunkt har forhjulstræk og desuden kan fås med firehjulstræk. Førstnævnte giver gode præstationer og fremfor alt stor stabilitet, igen baseret på årtiers erfaring, sammenlignet med visse konkurrenter som fx Volkswagen, der har genindført baghjulstræk på deres ID-modeller. Desuden er alle Nissan Ariya født med et avanceret multilink baghjulsophæng.

 

Der er stadig et år til, at bilen lander på det danske marked og den nye afgiftslovgivning er endnu ikke vedtaget, så i sagens natur kunne Nissan i Danmark ikke opgive præcise priser ifm. med præsentationen. Men man forventer at havne i et prisspænd baseret på udstyrsversion fra godt 350.000 kroner til en lille halv million.


Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Ariya crossover coupé verdenspremiere >>>
Link til importøren



Hurtige fakta om Nissan Ariya


Introduktion i Danmark: Primo 2022.

 

Systemeffekt: 218-394 hk, 300-600 Nm. Forhjulstræk hhv. firehjulstræk.

Batterier: Litium ion på hhv. 63 og 87 kWh.

Rækkevidde: 340 hhv. 500 kilometer.

130 kW lynopladning.

7,4-22 kW 1- og 3-faset opladning.

Længde: 4,60 m.

Bredde: 1,85 m.

Højde: 1,66 m.

Bagagekapacitet: 468 l/415 l (e-4ORCE – dvs. 4WD).

Anhængervægt: 1500 kg.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt