- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


 

First Test: Lexus ES 300h

 


Delikat og elegant entré i luksusklassen


Af Søren Clauding – 8. oktober 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var der ikke så meget nyt ved den ikke desto mindre nye Lexus ES 300h, som netop nu præsenteres i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye Lexus NX på Mallorca. Men i dansk perspektiv var alting nyt, fordi Lexus har holdt pause på det danske marked siden 2013. Og det første møde med den faceliftede og for undertegnede nye Lexus ES indikerer en usædvanlig delikat og elegant entré i den danske luksusklasse.

 

Bilen kan nemlig så småt også købes i Danmark, en bil der sælges fra Lexus’ danske domicil vis-a-vis Mercedes-Benz’ københavnske forhandler på Dynamovej i Herlev og nabo til såvel Audi og Jaguar. Her kan bilen om kort tid ses og prøvekøres, og mon ikke de allerfleste vil dele den oplevelse, som små 200 kilometer på Mallorca gav mulighed for. Direkte konkurrenter er Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie og Jaguar XE.

 

Enestående benzinøkonomi

De vil alle få noget at se til, hvis markedet tager godt imod den nye E-segment premium-bil, for Lexus har gjort deres arbejde godt. De har benyttet sig af Toyota koncernens store erfaring med ikke mindst selvopladende hybridbiler, og en E-segment premiumbil, der kører over 19 km/l – benzin vel at mærke – kan enhver virksomhedsejer mere end være bekendt overfor miljøbevidste medarbejdere (og sin egen samvittighed).

 

Der er traditionelt set mere brand-værdi forbundet med de nævnte konkurrenter, men det er kun herhjemme. Globalt står Lexus nemlig yderst stærkt med et samlet salg af ES modellen (der nu er i 4. generation) på 2,8 millioner eksemplarer. I sagens natur håber Lexus på, at danske bilkøbere trigges af de fine forbrugstal og den lave forureningsgrad. Op imod halvdelen af tiden kører bilen nemlig på strøm alene, og det er strøm, som den vel at mærke selv har skabt via den kombinerede Permanent Magnet motor/generator, som i øvrigt kan levere op til 120 hestekræfter.



Gode fartpræstationer

Systemeffekten leveres af den elektriske motor og en 178-hestes 4-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor og er på i alt 218 hestekræfter. Netop på grund af den kraftige elmotor og dens drejningsmoment på 202 Nm får man såvel de fremragende forbrugstal som gode fartpræstationer – 0-100 km/t klares på 8,9 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 180 km/t. Drivlinen er i det store hele identisk med den, man finder i Toyota Camry HYBRID.



Prøvekørslen på Mallorca fandt sted i F SPORT udgaven, som foruden at være en mere sportslig variant over det elegante og potente design også har adaptiv undervogn. On-board videoen her på siden giver et godt billede af samspillet mellem undervogn og drivline. Den samlede oplevelse er en yderst velkørende, tyst, luksuøs og komfortabel bil med et touch af sportslighed, der især kommer til udtryk, når man kører den sportsligt.



Et aktivt valg

Drivlinen inkluderer et e-CVT gear, og hvis man forstyrres af at der ikke er en direkte sammenhæng mellem bilens acceleration og lyden fra forbrændingsmotoren, er der to muligheder: At kaste fordums tiders bilopfattelse bort (hvilket egentlig ikke er svært, for det er ganske beskedent, hvad man overhovedet hører til motoren) og glæde sig over det miljø-optimerede køretøj med tilhørende fremragende køreegenskaber – eller at vælge en af de andre biler, der på kort sigt måske giver mere prestige og status i visse kredse, mens det i andre er stik modsat.

 

Hos Lexus har man også skabt en elbil, som har alle elbilens kvaliteter og udfordringer (UX300e), men den er noget mindre end den næsten 5 meter lange limousine, som japanerne i ægte beskedenhed kalder en sedan. Men måske er det fordi man har forbeholdt limousine-begrebet til LS-serien.

 

Moderne premium biltænkning

Et faktum er det imidlertid, foruden den delikate køreoplevelse, at såvel design som indretning i ES 300h er helt i overensstemmelse med moderne bil-tænkning i premium-klassen. Den byder afhængig af udstyrsniveau på oceaner af IT-baserede løsninger. Pladsforholdene er udmærkede, især i kabinen, og helt på niveau med konkurrenternes. Prissætningen følger dem også nøje. Således koster den billigste ES 585.000 kroner og top versionen, Luxury, er prissat til 904.000 kroner.

 

Det er ikke inklusiv, og kan leveres som ekstra udstyr, men en option er digitale sidespejle til små 33.000 kroner. Pas på: er man nået til fx den alder, hvor læsebriller er nødvendige, skal man have brillerne på for at kunne se skærmbilledet, som ”spejlene” viser, skarpt. Det gælder i øvrigt ikke kun Lexus men alle, der leverer det samme system.

 

Faceliftet

Bortset fra de særlige danske markedsforhold og grunden til at Lexus ES ikke er markedsført herhjemme, var ES-nyhederne koncentreret om en ny berøringsskærm – 12,5” i F SPORT versionen – et nyt L-formet forlygtedesign, en udvidet Lexus-app, hvormed man fx kan fjernbetjene bilens dørlåse og ikke mindst, at hele instrumentgruppen inkl. rat er rykket 12 cm tættere på føreren. Det er utvivlsomt en fordel, hvis man ikke har en højde på 1,80 meter og derover.

Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

First videotest: Lexus ES 300h F SPORT

Den nye Lexus ES 300h F SPORT har fremragende køreegenskaber og helt på niveau med de forventninger, man kan have til en Lexus. Den kommer til stå stærkt i konkurrencen. Tag med på køreturen på Mallorca. Fuld HD.





Hurtige fakta om den nye Lexus ES 300h


Introduktion i Danmark: Oktober 2021

 

Drivline og præstationer

4 cyl. 2,5 liter benzinmotor, 178 hk, 221 Nm/3600-5200 omdr./min. 1 permanent magnet synkron elmotor/generator, 120 hk, 202 Nm.

 

Systemeffekt: 218 hk.

 

Batteri: 244,8 Volt, Ni-MH.

 

Benzinforbrug (WLTP): 17,8-19,2 km/l.

 

Acceleration 0-100 km/t: 8,9 sekunder.

Topfart: 180 km/t.

 

Dimensioner

Længde: 4,98 meter

Bredde: 1,87 meter

Højde: 1,45 meter.

Akselafstand: 2,87 meter.

Frihøjde: 158 mm.

 

Bagagekapacitet: 454 liter.

 

Listepriser:

Comfort: kr. 584.500.

Limited Edition: kr. 604.500.

Executive: kr. 725.500.

F SPORT: kr. 778.500.

F SPORT S: kr. 838.500.

Luxury: kr. 903.500.

 

Udpluk fra udstyrslisterne:

 

Comfort: 17” alufælge. El-justerbare forsæder. 8” touchscreen. Akustikruder. Aktiv støjkontrol. Elektrisk glassoltag. Bi-LED forlygter.el-bagklap. El-justerbart læderrat med varme. Tahara læderindtræk. Forrude varme. Bakkamera. Adaptiv fartpilot m.m.

 

Limited Edition: 18” alufælge. 12,3” touchscreen. Lexus navigation. Ratvarme.

 

Executive: El-bagklap. Smooth læderindtræk. Ventilation i forsæderne.

 

Luxury: 3-zone klimaanlæg. Autojusterbare forlygter. Automatisk solgardin i bagrude. Mark Levison audioanlæg med 17 højtalere. 360 grader kamera. Varme og ventilation i bagsæderne.

 

F SPORT: 19” alufælge. Adaptiv undervogn. F Sport design.

 

F SPORT S: Headup display. P-sensorer med rear cross traffic alert og automatisk opbremsning.


Link til importøren



Standard på F SPORT udgaven er 235/40-19 hjul.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt