- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Hyundai Bayon




Ny kompakt crossover med europæisk appeal


Af Søren Clauding – 26. august 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I begyndelsen af august lancerer Hyundai en ny kompakt crossover, som skal tage kampen op om de europæiske kunder i det såkaldte B-segment. Den er så europæisk, at den alene lanceres i Europa, og den er oven i købet navngivet efter den franske by, Bayonne, der både er kendt for sine fantastiske skinker og eksotiske beliggenhed i bunden af Den biscayiske Bugt.

 

Ved præsentationen af den nye bil i Danmark dristede Hyundai folkene sig til at kalde den for en slags i20 stationcar, måske mest fordi Bayon er 14 cm længere end i20. Den er da godt nok også skabt på den samme tekniske platform som i20, men visuelt er den udvendigt meget anderledes og størrelsen kommer mest bagsædepassagererne til gode, om end bagagerummet er en smule større (411 liter) end i i20.




Moderne snit og frisk appeal

Den har et moderne snit, som appellerer ikke bare til europæiske bilkøbere, men også til lettere frisk og sporty kørsel. Den er dog ikke proppet med hestekræfter, for den kraftigste motor en den velkendte 3-cylindrede 1-liters turbo benziner, der præsterer op til 100 hestekræfter. I den prøvekørte udgave med 7-trins DCT dobbeltkoblings automatgear skal man bruge 11,7 sekunder på at nå de 100 km/t. Skifter man selv gear, kan det klares 1 sekund hurtigere, og topfarten er 180 km/t.



Idéen med. ikke at lancere bilen med større motor, har givet vis at gøre med, at den skal positioneres prismæssigt lavere end Hyundai Kona, der som udgangspunkt har en 120-hestes benzinmotor i maskinrummet. Der er dog tale om en helt igennem anden bil, og prisforskellen på Bayon og Kona skal også ses i det udstyr, som Kona er udrustet med.

 

Udmærket udstyrsniveau

Bayon er dog på ingen måde dårligt udstyret. Den billigste version ”Pure” koster 185.000 kroner. Her er motoren en 84-hestes 4-cylindret 1,2 liters benziner med et lidt større forbrug end 1-liters alternativet (17,9 km/l vs 18,5 km/l i de manuelt gearede udgaver – automatik findes kun med 100-hestes motoren). Den har fx aircondition, automatisk nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse, og fartpilot som standard.

 

Basisudstyret omfatter også el-sideruder for og bag, el-sidespejle med varme, læderrat, tagræling og vognbaneassistent. For blot 10.000 kroner oven i grundprisen får man enten 100-hestes motoren eller alternativt Essential udstyret med 8” berøringsskærm, bakkamera, p-sensorer bag, varme i både forsæder og rat samt variabel bagagerumsbund. Vil man have både den større motor og det mere udstyr stiger prisen til 210.000 kroner.



Topudstyret udløser en pris på 225.000 kroner og inkluderer da 16” alufælge, klimaanlæg, LED forlygter med statisk kurvelys, regnsensor og meget andet. Automatgearet koster 20.000 kroner yderligere og så kan man tilkøbe en stribe af ekstraudstyr.

 

Tilgivende affjedring

Køreoplevelsen på fugtige danske sensommerveje vidner om køreegenskaber ikke meget forskellige fra i20 modellen. Bayon er 1,50 meter høj og frihøjden er 16,5 cm, det medfører lidt mere plads til hjulene og en smule mere tilgivende affjedring, som passede godt til de fugtige kørselsforhold (se onboard videoen her på siden).


Hjuldimensionerne på 16" fælge er 155/55-16, som giver en direkte føling med underlaget, mens affjedringen tager fra, når det gæder de lidt større ujævnheder.


Støjniveauet er lavt, men motoren kunne høres hvilket gav den lille plus-oplevelse, at man kunne høre at der blev givet mellemgas ved den automatiske nedgearing. Det var især tydeligt i Sport-indstillingen (man kan også vælge en Comfort og en Eco indstilling) og medvirkede til at give et ellers usædvanlig umærkeligt gearskifte.

 

Med 84 hk i maskinrummet må man trække en anhænger på 910 kg og med 100 hestekræfter er den højest tillade anhængervægt 1110 kg, uanset transmission. Det er et pænt tal for så kompakt en bil. Og så giver Hyundai som på hele modelviften 5 års garanti, uafhængig af kilometertal.

Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Hyundai Bayon 1,0 T-GDi 7DSG

Hyndai har bragt en helt ny bil på det europæiske marked, en kompakt crossover i et smart design baseret på samme platform som Hyundai i20. Vi har prøvekørt den på en våd dansk sensommervej. Fuld HD.







Bagagerummet har den finesse, at den faste hattehylde kan skydes ned i slidser langs bagsæderyglænet, så den ikke optager plads, hvis man gerne vil have højere genstande i bagagrummet end der normalt kan være under hattehylden.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt