- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Sandero Stepway er den forhøjede udgave af den nye Sandero.


First World Testdrive:

Dacia Sandero

Europas nye Folkevogn


Af Søren Clauding – 22. januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ganske kort: Den helt og gennemgribende nye Dacia Sandero løfter barren for prisattraktive biler til et helt nyt niveau. Dacia er i forvejen det mest efterspurgte bilmærke i Europa af helt almindelige mennesker, der køber deres nye bil hos bilforhandleren. Den nye Sandero er så meget bedre end forgængeren og den er fortsat attraktivt prissat. Dermed har Dacia skabt en ny europæisk bil for folket, en ægte Folkevogn.

 

I Danmark lanceres den nye Dacia Sandero efter planen i begyndelsen af marts. Det sker samtidig med, at priserne på markedets billigste og over en kam mest benzinøkonomiske biler forventes at stige kraftigt, som konsekvens af den nye afgiftslov. Da hybridbiler heller ikke favoriseres, er det på de helt basale egenskaber, Dacia Sandero skal konkurrere. Og det gør den: 123.000 kroner er det laveste beløb på prislisten og man kan ikke komme til at betale mere end 187.000 kroner for en spritny Dacia Sandero.

 

Teknikken er Renault

Og den er helt igennem ny, i hvert fald i Dacia sammenhæng. Den er nemlig baseret på Renault-gruppens CMF-B modular platform, det vil sige den samme, som også benyttes til Renault Clio og Captur. Den har vi tidligere fastslået sidder lige i øjet, for resultatet er meget velkørende biler. Og helt den samme oplevelse havde vi af køreturene i den nye Sandero, da en håndfuld af de nye biler over en dags tid gæstede Danmark på deres Corona-forårsagede Europa-rundtur.

 

Foruden basiskonstruktionen kommer også drivlinen fra Renault, en 3-cylindret 90-hestes turbobenzinmotor, og det ser på ingen måde galt ud med benzinøkonomien: 19,6 km/l (WLTP) er fuldt konkurrencedygtigt. Dertil kommer et righoldigt udstyr, som gør Sandero til en væsentlig mere moderne og også langt mere sikker bil end forgængeren.



Gode kørehjælpemidler

Det sidste har også med de gode køreegenskaber at gøre. Hvis man i kraft af en bils køreevne kan undgå et trafikuheld er det nummer ét, og på det felt er Sandero helt på niveau med fx Renault gruppens andre kompaktbiler. Men nu er man også hjulpet af bl.a. en automatisk radar-baseret nødbremse, der virker fra 30 til 130 km/t, og det gælder alle versioner af Sandero.

 

Desuden kan Sandero købes med såvel et 6-trins manuelt gear som et automatisk CVT-gear, der iblandt også skifter i trin. Begge gearkasser er fremragende, men især CVT-løsningen er unik – se videoen, hav lyd på og fornem hvorfor den langt henad vejen opleves som et dobbeltkoblingsgear.

 

Meget udstyr

Hvad komfortudstyret angår har man også aircondition, multijusterbart rat og elruder foran samt i basisudgaven mulighed for at fastgøre sin smarttelefon i en særlig åbning, hvorved den erstatter en indbygget skærm. I Comfort-udgaven (topudstyret) er skærmen standard, men smarttelefonen kan fortsat fastgøres, nu blot i en holder til venstre for skærmen. I begge tilfælde samarbejder telefonerne med fx bilens indbyggede højtalere.


Sandero Essential.


I Comfort er også parkeringsassistance, bakkamera, elektronisk parkeringsbremse, tripcomputer, fartpilot, automatisk aircondition, navigation, Apple Carplay og Android Auto, nøglefri betjening vha. nøglekort, USB-porte og meget andet standard.

 

Stepway: Højere bil, højere pris

Dacia Sandero kommer som hidtil i to udgaver med forskellig frihøjde, men i øvrigt ens karrosseri. Stepway (on-board videoen her på siden) har en opgivet frihøjde på 20,1 cm, hvilket er en forøgelse på 3,7 cm. Den er omkring 25.000 kroner dyrere end den lavere udgave, men man får også meget mere anvendelighed for pengene. Bl.a. er kraftige tagbøjler standard, oven i købet af en sådan art, at de normalt langsgående bøjler kan monteres tværgående, så man kan montere fx en tagboks.



Den nye Sanderos ydre design taler for sig selv, det er langt mere moderne end forgængerens, men bilen er også mere rummelig. Den måler 4,10 meter i længden og tilbyder et stort bagagerum på 410 liter (forgængerens var på 328 liter). Og ved bagsædet er benpladsen blevet forøget med 4 cm. Væsentligt er det også, at anvendelsen af CMF-B platformen ikke alene har medført markant bedre køreegenskaber og givet mere kabine plads men også har øget til sikkerheden i kraft af en stærkere struktur.



Det skal mht. sikkerhed noteres, at Dacia Sandero endnu ikke er EuroNCAP sikkerhedstestet, men Dacia går ikke efter en max score på 5 stjerner. EuroNCAP er jo nu om dage ikke alene en kollisionstest, men også en vurdering af en bils sikkerhedssystemer i bred forstand, og på det felt savner Sandero stadig noget, præcis som tilfældet også er for andre mindre biler på markedet. Dvs. det er er i visse kritiske situationer mere op til føreren, at håndtere udfordringerne, men med de stærkt forbedrede køreegenskaber er man i den forbindelse ikke dårligere stillet end i andre biler i samme størrelse.

Andre Dacia prøvekørsler - find dem hér >>>
First on-board Test: Dacia Sandero Stepway CVT
Vi har prøvekørt den helt nye Dacia Sandero i den forhøjede Stepway version på regnfulde danske veje. Den nye bil er bygget på samme platform som Renault Clio og Captur og forventes, at blive lanceret i Danmark til marts 2021. Fuld HD.


Hurtige fakta om den helt nye Dacia Sandero
Introduktion i Danmark: Primo marts 2021

Versioner og listepriser:

Dacia Sandero TCe 90 M/T Essential: kr. 122.990.
Dacia Sandero TCe 90 M/T Comfort: kr. 135.990.
Dacia Sandero TCe 90 CVT Comfort: kr. 161.990.

Dacia Sandero Stepway TCe M/T Essential: kr 149.990.
Dacia Sandero Stepway TCe M/T Comfort: kr 164.990.
Dacia Sandero Stepway TCe 90 CVT Comfort: kr 186.990.

Motor:
3 cyl. 1,0 turbo benzin, 90 hk, 160 Nm/3750 omdr./min.

Præstationer og forbrug:
Sandero M/T: Topfart: 178 km/t. 0-100 km/t: 11,7 sek. 19,6 km/l.
Sandero Stepway CVT: Topfart: 163 km/t. 0-100 km/t: 14,2 sek. 16,1 km/l.
De ikke nævnte kombinationer ahr vi ikke info om.

Anhænger: 1100 kg.

Dimensioner:
Sandero:
Længde: 4,09 m.
Bredde: 1,85 m.
Højde: 1,50 m.
Frihøjde: 16,2 cm.

Sandero Stepway:
Længde: 4,10 m.
Bredde: 1,85 m.
Højde: 1,54 m.
Frihøjde: 20,1 cm.

Sandero Stepway Comfort.




Dacia Sandero.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt