Citroën etablerede nye normer
for bildesign med introduktionen af Citroën C4
Cactus med de iøjefaldende airbumps. Det skete i
2014 og var bestemt et design, der delte vandene. I
2018 introducerede man de unikke progressive
hydrauliske puder i de til anledningen udviklede
støddæmpere. Designet blev ved samme lejlighed også
kraftigt opdateret, for det oprindelige delte
vandene for meget, og nu er man så klar med C4 i et
radikalt anderledes look.
Støddæmpersystemet, som vi
beskrev i 2018, da den seneste generation af C4
Cactus blev lanceret (læs
om det unikke støddæmperprincip hér >>>), har
man bevaret. Og det nye design har man såmænd fundet
inspiration til tilbage i historien hos den
legendariske GS, der blev produceret fra 1970 til
1986.
Komfort i højsæde
Ikke desto mindre er alting
nyt, for det er ingen synd, at lade sig inspirere af
sin egen glorværdige fortid. GS var en succes, det
vil vi vove at påstå at støddæmpersystemet også er.
Et faktum er det i hvert fald, at den helt nye
Citroën C4 er den uden sammenligning mest
komfortable bil sin størrelse. Den nye C4 og den
elektrificerede udgave, ë-C4, er i øvrigt 10.
generation af kompakte Citroën hatchbacks.
Bilerne er på vej ud på det
danske marked netop nu, og i respekt for
tidsbegrænsende Corona-restriktioner og
retningslinjer koncentrerede vi os om den elektrisk
udgave, da vi fik mulighed for den første køretur. I
sikker forvisning om, at måske den version, mere end
nogen af de øvrige, lukrerede på den enestående
affjedring. Den beslutning var rigtig.
Crossover coupé
Designet er nærmest
coupéagtigt. Undertegnede kalder gerne C4 for en
cross-over-coupé, for den er også lidt højere, omend
den ikke lander i SUV-kategorien. Den har et kort
udhæng for og bag og en frihøjde på 15,6 cm.
Akselafstanden er på 2,67 meter, en længde på 4,36
m, bredden er 1,80 m og højden 1,52 m. Og
bagagekapaciteten er 380-1250 liter uanset variant.
Den nye C4 og ë-C4 tilbydes
nemlig i et komplet motorprogram, der ud over
elmotoren består af benzin- og dieselmotorer:
Én elektrisk drivline:
Elmotor: 136 hk (100 kW) - Batteri 50 kWh.
Fem Euro 6d benzinmotorer: PureTech 100 S&S 6-trins
manuel gearkasse, PureTech 130 S&S 6-trins manual
gearkasse, PureTech 130 S&S EAT8, PureTech 155 S&S
EAT8 og PureTech 155 EAT8.
To Euro 6d dieselmotorer: BlueHDi 110 S&S 6-trins
manuel gearkasse og BlueHDi 130 S&S EAT8.

Elmotoren yder 136 hk.
Alenlang liste af
kørehjælpemidler
Den nye C4 er også
udstyrsmæssigt kraftigt opdateret og inkluderer den
nyeste generation af køreassistentsystemer:
Automatisk nødbremsesystem, Front Kollision
Advarselssystem, Blindvinkel Assistent, Adaptiv
fartpilot med fuld stop funktion, Aktiv
vejbaneassistent, Driver Assistance med adaptiv
fartpilot kombineret med positionsassistent og aktiv
vejbaneassistent, Træthedsovervågning, Aktiv
træthedsovervågning, Udvidet skiltegenkendelse og
Automatisk fjernlys.
Herudover fås den nye C4 og
ë-C4 med diverse komfortfeatures som: Nøglefri
adgang, elektrisk håndbremse, parkeringssensor,
bakkamera, parkeringsassistent, 360 graders vision,
10” touchskærm, trådløs opladning, ConnectedCAM
Citroën (et kamerasystem, som giver mulighed for at
optage video eller foto foran bilen i tilfælde af
eksempelvis ulykker), Connect Assist nødopkald, 3D
navigation og Connect Play (Apple CarPlay og Android
Auto mirrorscreeen).
Formel E teknik
Vi kørte en tur i ë-C4, som
deler elektrisk drivline med bl.a. DS 3 Crossback
E-TENSE, Peugeot e208 og Peugeot e2008, og
derigennem nyder godt af den erfaring, PSA Gruppen
har opnået gennem deltagelse i Formel E
Verdensmesterskabet. Batteriet vejer 300 kg og det
er med til på samme måde som søstermodellerne at
gøre bilen noget tungere.
I de tre andre nævnte biler
har vi hver gang oplevet en harmonisk men også
lettere spændstig affjedring, som bl.a. har til
opgave at håndtere den større vægt. Det problem er i
ë-C4 løst af den progressive hydrauliske affjedring,
som sikrer en meget fin og silkeblød affjedring ved
kørsel på plan og lettere ujævn vej. Alt imens
systemet håndterer de hårde stød, voldsomme
ujævnheder tilfører affjedringen. Se videoen her på
siden og få systemet illustreret.
Udfordringen for ë-C4 er de
velkendte for elbiler – rækkevidde,
opladningsmuligheder osv. men vægten er der
affjedringsmæssigt helt styr på. Billigste C4 er den
konventionelle LIVE-version med 1,2 liters
100-hestes turbobenzinmotor, den konventio nelle
topmodel er Shine Sport-udgaven med 130 hestes turbo
benzin til 370.000 kroner. Det tilsvarende
udstyrsspænd fra LIVE til Shine Sport strækker sig
for el-bilens vedkommende fra 250.000 kroner til
315.000 kroner.

|