- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Toyota Yaris

En sikker succes


Af Søren Clauding – 20. august 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er tale om en i bogstavelig forstand sikker succes for Toyota, når den helt og gennemgribende nye Toyota Yaris introduceres i Danmark i begyndelsen af september. Toyota har ikke alene skabt en kompaktbil med fremragende køreegenskaber, den er også spækket med udstyr, der med særligt fokus på sikkerhed gør bilen unik i sin klasse. Vi har prøvekørt den nye bil.

 

Ikke engang en corona pandemi kunne udsætte lanceringen af Toyotas længe ventede nyhed. Allerede i oktober sidste år, hvor vi første gang kunne give en dybdegående beskrivelse af den nye bil, lå det klart, hvornår den ville indtage det danske marked. Den eneste forskel, sådan lidt overordnet set, er, at de første internationale prøvekørsler i forhold til Danmark fandt sted i Danmark. Toyota har ganske enkelt sendt et lille antal Yaris på Europa turné, og derved fik vi lejlighed til, at være blandt de første i verden til at prøvekøre bilen – på danske landeveje.

 

Læs ikke denne artikel uden også at forstå baggrunden for den nye Yaris, følg disse links fra verdenspremieren: Bedre i enhver detalje >>> og Miljømobilitet til overkommelig pris >>>. Der findes også mange detaljer, som ikke alle skal gentages her.

 

Sikkerhed for alle

Den billigste Yaris er prissat til 130.000 kroner. Selv i den version er fx adaptiv fartpilot standard. Det samme er aktiv vognbaneassistent, vejskilteassistent, automatisk op- og nedblænding af fjernlys og automatisk nødbremse. Desuden er flere nyskabelser også standard i selv den billigste version:

 

Nyt er en centerairbag mellem forsæderne, der holder personerne på forsæderne adskilt i tilfælde af påkørsel fra siden. Virkeligheden er, at netop i den situation er de traditionelle sideairbags udmærkede, men rammer to personer hinanden, kan de forrette stor skade på hver især.

 

Nødstyreassistent

Nyt er desuden en nødstyreassistent, der hjælper føreren, når en mulig kollision med en fodgænger og en undvigende manøvre er sat i gang. Systemet giver ekstra styremoment for at forbedre bilens stabilitet og forhindrer, at man er nødt til at forlade ens aktuelle vejbane.

 

Og endnu en nyhed, Vejkrydsassistent, er et system, der i vejkryds hjælper føreren med at registrere fodgængere, der nærmer sig. Ved hastigheder mellem 10 og 25 km/t bremser bilen automatisk, hvis føreren ikke reagerer. Systemet virker både ved højresving og venstre sving i vejkryds. Hvis eksempelvis en fodgænger er i færd med at krydse den vej, man drejer ind på, og man som fører har overset fodgængeren, bremser bilen automatisk – vel at mærke med en reaktionstid på brøkdele af et sekund, hvor den menneskelige reaktionstid typisk er i nabolaget af 1 sekund.

 

Alt det er standard i basisudgaven til 130.000 kroner og kaldes i øvrigt Toyota Safety Sense 2.5. I den billigste version må man dog klare sig med den kendte om end opgraderede 1-liters benzinmotor, der yder 72 hestekræfter.

 

Helt ny hybrid stjæler billedet

Mest interessant er det klart, hvis man kan betale blot 35.000 kroner mere, for da får man både et højere udstyrsniveau og ikke mindst den helt nye 116-hestes hybridmotor inklusive e-CVT automatgear. Da Toyota selv regner med, at en overvejende del af Yaris salget bliver hybrid-modellen, er det i sagens natur den, der er vores fokuspunkt. Det var i øvrigt også den eneste version, der var bragt til landet til de første prøvekørsler…

 

Og det er ikke mindst dén, der er unik:

 

Den nye platform giver nemlig Yaris en fremragende vejbeliggenhed. Hjulene sidder længere fra hinanden både i bredden og i længden. Tyngdepunktet er 12 mm lavere, man sidder 6 cm længere tilbage og den nye Yaris er i sig selv også både 4 cm lavere og 5 cm bredere. Det mærkes i den grad. Den har derigennem fået ekstra sikre køreegenskaber og er ret beset også sjovere at køre.


Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Sjov og velkørende: Toyota Yaris First World Test 2020 >>>

Bedre i enhver detalje >>>

Miljømobilitet til overkommelig pris >>>

Vi har prøvekørt den helt nye og på mange måder banebrydende Toyota Yaris i Hybrid-udgaven med 116 hestekræfter. Den byder ikke mindst på fine køredynamiske egenskaber. Fuld HD.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt