- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


MG lancering i Danmark:

Online køb til favorable priser


Af Søren Clauding – maj 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til en startpris på 220.000 kroner lanceres den første elektriske MG nu på det danske marked. Den kan i tidens stil købes online, og førstehåndsindtrykket vidner om en velkørende, moderne elbil. Og ja, den nye MG er elektrisk, for vi europæere vil have elektriske biler, beretter man hos den danske importør i forbindelse med præsentationen af den nye kinesiske elbil.

 

Vi ved ikke, om det er elbils-konceptet eller bilens oprindelse, der genererer flest spørgsmål, hvis man skal vælge en MG ZS EV som sin nye bil. Det må tiden vise, men hos Nellemann-koncernen, som står for importen af den nye bil til Danmark, er det ikke første gang, man har gjort op med konventionerne og er gået nye veje.

 

Stor erfaring

Da Nellemann i sin tid påbegyndte importen af KIA var der mange, der rynkede på næsen af biler fra Sydkorea. Det har taget sin tid at ændre holdningerne, men ingen kan i dag med ærligheden i behold påstå, at KIA biler er dårligere end typiske europæiske biler. Måske er det endda tværtimod. De er konstruktionsmæssigt og kvalitetsmæssigt på forkant og designet halter heller ikke bagefter.

 

KIA og søstermærket, der bærer koncernnavnet Hyundai, var også tidligt ude med en bred vifte af elektrificerede biler, og det har båret frugt. I fjor var KIA i Danmark uden sammenligning førende, når det gjaldt plug-in hybridbiler, og havde det ikke været for en presset leverancesituation, for verdensmarkedets efterspørgsel efter litiumbatterier er som bekendt eksploderet i de sidste år, havde man formentlig fået endnu flere biler ud at køre på de danske veje.

 

Projekt MG

Så ”projekt KIA” er lykkedes, og kender man folkene bag Nellemann gruppen rigtigt, er det ret sandsynligt, at ”projekt MG” også vil lykkes. De er oven i købet de første, der har formået, at få en kontrakt i stand til en kinesisk bilproducent, selvom kinesiske biler har spøgt i mange kulisser i nogle år.

 

Den nye MG ZS er imidlertid ikke en hvilken som helst bil, fremstillet af en hvilken som helst producent. Hvor tidligere kinesiske spøgelser ikke kunne prale af et højt sikkerhedsniveau, stryger ZS’eren ud på de europæiske landeveje med fem EuroNCAP af de allernyeste af slagsen i bagagerummet. Og bilerne er skruet sammen på produktionsanlægget hos den gigantiske kinesiske ”SAIC Motor” koncern, der i fjor producerede over 7 millioner biler og bl.a. fremstiller såvel Volkswagen, Cadillac, Volvo, Skoda og IVECO biler.

 

Kniber det fortsat med tilliden til biler fra Kina, så fravælg med det samme at købe en Volvo, for Volvo er kinesisk ejet, og det ser ikke ud til på den korte bane, at have skræmt kunderne væk. Trods de storpolitiske diskussioner, som har fået ekstra næring i denne corona-tid, er der forskel på et lands styre og de produkter, de bidrager med som en del af verdensøkonomien.

 

Satser elektrisk på Europa

For SAIC’s vedkommende er det en erklæret strategi, at man vil blande sig på det europæiske bilmarked. Fabrikken har overskuds kapacitet, den vil man udnytte i hele Europa, ikke kun i Danmark (minus Storbritannien, for englænderne vil fortsat have konventionelle biler). Af samme årsag gik det også overraskende hurtigt, at få igangsat MG-repræsentationen i Danmark. Nellemann var i dialog med SAIC helt tilbage i 2014, dengang gik det meget langsomt, men pludselig kom der skred i tingene, oplyste Nellemann ledelsen ifm. præsentationen, som i øvrigt fandt sted under corona-trygge forhold på koncernens domicil lige udenfor Fredericia.

 

Batteriproblematikken har SAIC løst ved at alliere sig med verdens største producent af litium-ion batterier, CATL. Det er samme sted Tesla, Samsung, LG og Panasonic henter deres batterier, for blot at nævne nogle få, så batterier løber man næppe tør for på kort sigt.

 

I øvrigt leveres en MG med fem års garanti (max 150.000 km), 8 års garanti på batterierne og 10 års garanti mod gennemtæring.

 

Online køb

En MG køber man online, og købsprocessen er ret enkel, der findes nemlig kun to udstyrsversioner – Comfort og Luxury – og valg mellem fem farver. Vil man fx have et Type-2 kabel med i bagagerummet, skal det købes separat.

 

”Idéen er”, forklarer direktør i Nellemann gruppen, Rasmus Aagaard, ”at man kun undtagelsesvis lader bilen op andre steder end på bopælen og derfor sjældent vil have bruge for et løst ladekabel”.

 

Vil man se bilen og opleve den bag rattet inden man køber, og ikke kan nøjes med køreturen i videoen her på siden (!), vil man kunne besøge de fire Brand Stores, som findes i København, Roskilde, Odense og Aarhus. Her kan man også få yderligere information og naturligvis også hjælp til at gennemføre online købet.

Link til importøren

Læs også:
Forbavsende velkørende elbil >>>

Det navnkundige britiske bilmærke, MG, relanceres nu i Danmark. Første model er den kompakte men rummelige SUV, MG ZS EV, altså en fuldt elektrisk bil med glimrende køreegenskaber. Videoen viser hvordan den kører og forklarer hvorfor. Fuld HD.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt