- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test:

Den helt nye Land Rover Defender


Probably the best offroader in the World


Af Søren Clauding – juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er vigtigt, inden man falder i svime over den nye Land Rover Defender, at man gør sig klart, at dette er ikke en bil for folket. Det er en bil for dem, der har ønsket og måske også behovet for at køre offroad. Til dem er der tale om den bedste af slagsen i verden – formentlig den bedste, som Carlsberg ville udtrykke det.

 

For man skal naturligvis også kunne betale den, og til priser fra 868.000 kroner for den billigste af de korte (90”) på hvide nummerplader (611.700 kroner som van, inkl. moms) er der på ingen måde tale om en billig bil. Især ikke, fordi vælger man den store 110” er prisen hurtigt et godt stykke over millionen. Dermed lægger den også en klækkelig distance til forgængeren og er i skarp konkurrence med fabrikkens andre terrængående modeller.

 

Attraktiv prissætning

Men det skal lynhurtigt tilføjes, at i forhold til, hvad man får for sine penge, er den nye Defender forbavsende attraktivt prissat. For Land Rover Defender er helt sin egen, det har den altid været, også siden forgængeren så dagens lys for første gang for snart 50 år siden. Og den havde jo egentlig også en historie, der kunne føres endnu længere tilbage, om end den tidligere hed noget andet.



Altså: Den nye Defender er for dem, der af den ene eller anden grund vil have sådan en. Og det, de får, er unikt. Én ting er udseendet. Man siger, at mange designelementer fra forgængeren er videreført i den nye bil. Måske rigtigt, men den ligner ligeså meget en moderne Land Rover – og det er helt fint, sådan skal det vel også være

 

Alsidig og gennemarbejdet

Det overvældende, det, der gør den til noget ganske særligt, er, at Land Rover med udgangspunkt i deres kolossale erfaring i hvordan en terrængående bil skal konstrueres, med stor omhyggelighed og i petitesser har gennemdesignet bilen sådan, at den foruden enestående offroad-egenskaber også er yderst velkørende på plan asfalt.

 

Konstruktørerne har skabt bilen med mange kreative – og alle funktionelle – løsninger, hvor man har forenet moderne teknologi og IT-løsninger på typisk helt usete måder.

 

Luftaffjedringen er ét eksempel. Frihøjden kan ændres fra 21 cm til de 29,1 cm, som er standard. Den kan hæves yderligere op til 36 cm, hvis man uheldigvis skulle være ”gået på grund”. På asfaltvejen giver affjedringen silkeblød kørsel og helt overraskende: Det gør den også i terrænet. Den lave frihøjde er naturligvis optimal, når man kører on-road.



Intet er skjult

Et andet eksempel er de mange kameraer, som fra utallige vinkler gør det muligt at se præcis hvordan der ser ud omkring, herunder også umiddelbart foran bilen. Desuden kan afstanden til vandoverfladen, hvis man finder på at udnytte vadedybden på op til 90 cm (eller under stormflod er nødt til det), måles, hvorved man hurtigt kan fornemme hvor dybt under vand man kører.



Og det hele er bundet sammen af et ultra vridningsstabilt karrosseri, det stiveste, Land Rover nogensinde har bygget, og indretningen er yderst alsidig med op til tre siddepladser på første sæderække, og op til tre sæderækker. Med to sæderækker i brug i 110” udgaven har man over en kubikmeter til rådighed i den godt 5 meter lange bil – en kapacitet, der kan øges til 2.380 liter, når man kan nøjes med forsæderne.



Masser af kræfter

Til den nye Defender findes en række af motorvarianter fra en 200 hestes diesel til en 400 hestes benziner. Alle 110” versioner har luftaffjedring, automatgear, reduktionsgear og All Wheel Drive styret af den nyeste version af fabrikkens banebrydende Terrain Response system. Til 90” udgaven kan man også vælge en fjederaffjedring.

 

Vi har prøvekørt den nye Defender i 110” udgaven med 240 hestes dieselmotor på Tirsbæk Gods ved Vejlefjord. Vejret var tørt og udfordringerne ikke større end at en hvilken som helst offroader ville kunne betvinge terrænet. Men: Ingen vil kunne gøre det som Defenderen. Dens rolige, tillidsvækkende og præcise respons på underlaget og førerens signaler via rat og pedaler har vi aldrig oplevet magen til.

 

On-board videoen her på siden demonstrerer udvalgte egenskaber ved den nye bil, den indikerer, på hvilken måde en Land Rover Defender er enestående. Se den til ende og nyd hver en meter.

 

Men husk: man skal være til offroad, man skal være lidt af en eventyrer for at få det fulde udbytte af en Land Rover Defender. Er man det, vil man kunne forstå erklæringen om, at den er verdens bedste offroader og da vil tilføjelsen ”formentlig” formentlig blive gjort til skamme. Og siden vil eventyret stille og roligt udvikle sig, efterhånden som man dykker ned i bilens uendelige mængde at sublime egenskaber.


Andre Land Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

Efter næsten 50 år har Land Rover præsenteret en ny Defender. Den er i vores optik verdens bedste offroader. vi har prøvekørt den i kuperet terræn på Tirsbæk Gods ved Vejle og også taget turen langs Vejle Fjord. Videoen er lang, men vi kommer også langt omkring nogle af den unikke bils enestående funktioner. Fuld HD.



Hurtige fakta om den nye Land Rover Defender:


Motorer:

200 hk diesel, 240 hk diesel, 300 hk benzin, 400 hk benzin.

 

Længde: 90”: 4,58 meter, 110”: 5,02 meter.

Bredde: 2,11 meter.

Højde: 1,97 meter.

 

Bagagekapacitet:

90”: 397-1563 liter

110”: 231-1075-2380 liter

 

Vægt 90”:

200D og 240D (diesel): 2940 kg

300P (benzin): 2910 kg

400P (benzin): 2970 kg

 

Vægt 110”:

200D og 240D (diesel): 3150 kg

300P (benzin): 3105 kg

400P (benzin): 3165 kg

 

Forbrugstal 90”:

200D: 11,4-10,5 km/l

240D: 11,4-10,5 km/l

300P: 8,8-8,2 km/l

400P: 9-8,3 km/l

 

Forbrugstal 110”:

200D: 11,1-10,4 km/l

240D: 11,1-10,4 km/l

300P: 8,6-8,0 km/l

400P: 8,8-8,2 km/l


Link til importøren


En håndfuld af de unikke egenskaber:


Maksimal last på op til 900 kg, en statisk taglast på op til 300 kg, en dynamisk taglast på 168 kg, en trækevne på 3.500 kg og en vadedybde på op til 900 mm.

 

Intelligent teknologi til terrænkørsel: Land Rovers banebrydende Terrain Response 2-teknologi flytter grænserne med et nyt Wade-program og verdensnyheden Configurable Terrain Response til brug ved terrænkørsel, som giver eksperter og begyndere mulighed for at optimere vejgrebet uanset forholdene.

 

Defender er elektrificeret i den forstand, at der kan vælges mellem flere mild hybrid-varianter og snart også en plug-in-hybrid.

 

Det ny Pivi Pro-infotainmentsystem præsenteres for første gang og er udstyret med et intuitivt interface, ligesom trådløse softwareopdateringer sikrer den nyeste software overalt i verden.

 

Defender 110 fås med 5+2 sæder med fire tilbehørspakker (Explorer, Adventure, Country og Urban) og med 170 individuelle former for tilbehør.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt