- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ST-Line med 155 hk.
First World Testdrive: Ford Puma
Agil og letkørt med ægte Ford dynamik
Af Søren Clauding - februar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i skrivende stund er den helt nye Ford Puma på vej ud til de danske forhandlere. Af samme grund kan de fleste detaljer også hentes på Fords website. Hvad der ikke er lige for hånden er den første mulighed for, at prøvekøre den nye bil. Den havde vi imidlertid, oveni købet på varierede vejstrækninger i området nord for Malaga i Spanien. Udgangspunktet skal dog først lige ridses op:

Den nye Puma er trods det historiske navn en helt ny model hos Ford. Den er en kompakt crossover med en snært af SUV over sig. Den har en frihøjde på omkring 16,5 cm afhængig af version, men kan ikke fås med firehjulstræk. Den ikke alt for voldsomme frihøjde har man glæde af, når man vil benytte sig af den køredynamik, som altid har kendetegnet Fords biler.

Titanium og ST-Line
Den lanceres indledningsvis i to varianter med to motorkonfigurationer: Titanium og ST-Line i kombination med 6 trins manuelt gear og en 3-cylindret 1-liters EcoBoost turbobenzinmotor på enten 125 eller 155 hestekræfter. Fælles for motorerne er et mild hybrid system, som inkluderer et lille litium-ionbatteri på 48V og 10 Ah samt en lille elmotor, som leverer 15 hestekræfter og er i stand til at booste benzinmotorens drejningsmoment med yderligere 30 Nm for 125-hestes udgaven og 20-40 Nm for 155 hestes versionen.

Mild hybrid motorerne leverer også en bedre benzinøkonomi. Senere på årets kommer en automatgearsudgave af 125 hestes motoren og en EcoBoost motor uden mild hybrid.

Mild hybrid
Mild hybrid-systemet er i stand til mere end at øge motorens trækkraft. Det medvirker også til at sænke benzinforbruget, så man havner på 18,5 km/l (125 hk udgaven), som er ret godt efter de nye WLTP målemetoder og 10 procent bedre end den tilsvarende motor uden mild hybrid. Og når man under 15 km/t ved nedbremsning fx ved et vejkryds, går benzinmotoren i stå.

Derpå er det blevet elmotorens opgave, at genstart fra 0 km/t eller ved pludseligt behov for at sætte i gang igen, selvom man ikke holder helt stille. Det klarer den pænt, og da benzinmotoren omgående springer i gang, er det ganske beskedent, hvad elmotoren skal bidrage med hvad angår fremdrift. Til gengæld bidrager den ganske meget til en blød, præcis og glidende igangsætning og gearskift.

Benyttes den adaptive fartpilot, kører man i kø og kommer farten under de 15 km/t slukker benzinmotoren også, og siden springer den selv i gang fra stilstand, hvis det sker indenfor 3 sekunder. Ellers er et vip med speederen nok.

Køreindstillinger
Man disponerer over forskellige køreindstillinger fra Normal over Eco til Sport samt løst underlag. De påvirker dog alene drivlinen, men er egentlig ret effektive. Ellers er den store forskel på de to udstyrsvarianter, Titanium og ST-Line, at sidstnævnte har en strammere sportslig undervogn.


Med den moderat forøgede frihøjden ligger bilen så tæt ved kørebanen, at køre egenskaberne nærmer sig det, man oplever hos den virile Ford Fiesta. Mest gælder det ST-Line, for affjedringen i Titanium er temmelig komfortabel, logisk nok, for de to udstyrsretninger trækker Pumaen i hver sin retning.

Fleksible motorer
Vi prøvede Titanium versionen med 125 hk motoren og ST-Line udgaven med 155 hk maskineriet. Begge motorer er velfungerende, temmelig fleksible og helt i overensstemmelse med forgængerne. De bliver endnu bedre med den elektriske hjælp, som øger drejningsmomentet ved lave motoromdrejninger med op til 50 procent, og fornemmes derved mindre anstrengte. Naturligt nok klæder 155 hestes motoren ST-Line bedre end man forestiller sig 125 hestes udgaven vil gøre det.

155-hestes motoren i ST-Line.
125 hestekræfter rækker til de sydspanske bjergveje, men den er nok mere i sit rette element på de flade danske landeveje. Plus ved bykørsel i øvrigt, for Ford Puma er mindst ligeså meget en god bybil som den er god på landevejen.
125-hestes motoren i Titanium.
Og så kan den nye Puma udstyres med et system, som advarer om hændelser længere fremme på vejen der endnu ikke er synlige for føreren. Systemet for informationerne leveret af HERE Technologies, som får data fra lokale myndigheder og andre biler, der er tilkoblet systemet. Svagheden er, at systemet endnu ikke er særlig udbygget, men et eller andet sted skal man jo starte. Godt initiativ i hvert fald.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Ny Puma springer ind på SUV markedet >>>

Den nye Ford Puma er ikke til at komme uden om, hvis man er på jagt efter en kompakt SUV/crossover. Vi har prøvet den på snoede spanske landeveje - med vilje i den svagest motoriserede af de nye mild hybrid motorer. Fuld HD.




18" fælgende er ekstraudstyr og gav selvsagt den lidt strammere opsatte ST-Line en mere direkte feedback fra kørebanen.
Hurtige fakta om Ford Puma
Lancering i Danmark: Februar 2020

Listepriser:

1,0 EcoBoost Mild Hybrid, 6 M/T, 125 hk, Titanium: kr. 225.370. ST-Line: 238.950.

1,0 EcoBoost Mild Hybrid, 6 M/T, 155 hk, Titanium: kr. 241.660. ST-Line: 255.250.

Motorer:
3 cyl 1,0 EcoBoost Hybrid, 125 hk/6000 omdr./min. 170 Nm/1400-4500 omdr./min. Overboost: + 30+10 Nm (Sport mode).

3 cyl 1,0 EcoBoost Hybrid, 155 hk/6000 omdr./min. 190 Nm/1400-4500 omdr./min. Overboost: + 30+20 Nm (Sport mode).

Længde:
Titanium: 4,186 meter.
ST-Line: 4,207 meter.

Højde: 1,55 meter.

Bredde m. spejle: 1,93 meter.

Frihøjde:
Titanium: 166 mm.
ST-Line: 164 mm.

Bagagekapacitet:
401 liter.

Link til importøren

ST-Line versionen har fx sportssæder med røde syninger.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt