- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test:

Ford Explorer Plug-in Hybrid


Elektrisk hjælp gør Fords STOR-satsning realistisk


Af Søren Clauding – September 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En gigantisk bil til over en million kroner er ikke hverdagskost fra Ford. Ikke i Danmark i hvert fald og sådan set heller ikke i Europa. Men Ford har sat stikket i stikkontakten, og den elektriske hjælp gør den store Ford Explorer helt tålelig for det miljøbevidste europæiske publikum.

 

Takket være den gældende danske afgiftslovgivning kan Ford sælge den nye store plug-in SUV for godt en million kroner. Det lyder som mange penge for en Ford, der normalt ikke klassificeres i premium segmentet. Men ser man på, hvad man får for pengene, dvs. inklusive et overdådigt udstyr, står Explorer Plug-in Hybrid stærkt i konkurrencen, hvor man blandt de etablerede store europæiske konkurrenter typisk skal hoste op med yderligere 3-400.000 kroner for samme størrelse bil med samme udstyrsniveau.

 

To valgmuligheder

Forskellen er måske mest, at hos Ford er der groft set kun to valgmuligheder: Platinum eller ST-Line, hvor det mest handler om, at ST-Line er mere spændstig og Platinum sigter på det komfortable. Det var den sidstnævnte, vi fokuserede på i forbindelse med den første hurtige prøvekørsel, som grundet corona-pandemien fandt sted på danske landeveje.

 

Og ordet ”hurtig” har hér en dobbelt betydning. For det første var tiden knap, for det andet er Explorer temmelig hurtig. Men da den mere er en cruiser end en sporty bil, er det alene fart potentialet, der får den til at være hurtig. Det skal dog hurtigt tilføjes, at vi kørte den hurtigt iblandt, indenfor rammerne af den danske lovgivning, men Explorer er ikke testet med 230 km/t på fx en tysk Autobahn.

 

Masser af kræfter

0-100 km/t klares på 6 sekunder. Det gøres muligt af en hybrid drivline, der har en max-effekt på 457 hestekræfter. Kræfterne produceres af hhv. en 3-liters V6 turbo benzinmotor på op til 363 hk (og 555 Nm) samt en 102 hestes 300 Nm elmotor. Der er tale om et såkaldt parallel hybridsystem, hvor computerstyring sikrer samarbejdet med de to motorer. Men de er individuelt koblet til bilens All Wheel Drive system, så man har altså permanent firehjulstræk, uanset hvilken motor, der driver bilen.



Det har den store fordel, at man ikke er afhængig af masser af strømreserver på batteriet for at have træk på alle fire hjul, og omvendt, at man kan liste afsted udenfor alfarvej med el-drift alene, så langt elmotoren nu leverer kræfter nok. Det sidste er meget i overensstemmelse med den miljørigtige tankegang, at man kan færdes forureningsfrit i naturen. Der er en tendens til, at forureningsfri bykørsel er det væsentligste argument for en plug-in hybrid. Explorer har fordele begge steder og lever derigennem helt op til sit navn.

Gigantisk i enhver forstand

Den er som sådan en ægte SUV, også med en frihøjde på over 20 cm. Den er over 5 meter lang og vejer tæt ved 2,5 tons. Netop pga. parallel-systemet kan den trække en anhænger på 2,5 tons, og man har som fører næsten total frihed mht. at styre kraft-leverancerne.



 Man kan køre i EV-mode, altså på elektricitet alene, hvor Explorer har en WLTP-målt rækkevidde på 42 kilometer, som holder meget godt i praksis. Man kan også køre i EV/Auto, hvor systemet optimerer de to maskiners samarbejde, men stille og roligt også forbruger strømmen fra det 13,6 kWh store batteri. Desuden kan man gemme det aktuelle strømniveau på batteriet til senere brug, hvor bilen da kører som en traditionel opladningshybrid. Eller man kan indstille benzinmotoren til at oplade batteriet, dog ikke til 100 procent, for det vil ikke være energimæssigt optimalt (vil man have 100 procent opladning, skal stikket i stikkontakten).

 

Energioptimeret

Og energioptimering er jo præcis nøgleordet bag plug-in-Explorerens lancering i Europa. Det officielle WLTP forbrugstal hedder 32,3 km/l. Det bliver selvsagt bedre, jo mere man kører alene på elektricitet, og vælger man, at tage på bilferie sydover med 200 km/t, bliver benzinregningen formentlig ret stor.

 

Netop bilens størrelse, alsidighed og potentiale som stor feriebil eller campingtrækker kunne tænkes, at appellere til især det danske publikum oven på en coronatid, hvor bilferie forventes ny opblomstring. Bilen er ikke kun lang og bred, den er også næsten 1,80 meter høj, har syv sæder med god plads ved alle siddepladser, og bagagekapaciteten kan varieres fra 330 liter med alle syv siddepladser i brug til 2274 liter. Bruger man alene de fem siddepladser, har man 1137 liter bagageplads, og bilen har også tagræling. Den ER STOR!



Omfattende udstyr inklusive B&O

Udstyret er omfattende og inkluderer alle moderne kørehjælpemidler. Fuld LED, panoramasoltag, 3-zone klimaanlæg, B&O anlæg, sædevarme på ydresæder på 2. sæderække og 360 grader kamera giver blot en lille indikation af, hvilken liga Ford Explorer spiller i.



Oven i det er den forbavsende velkørende. Den er dog en cruiser, som nævnt en hurtig en af slagsen, og også en styrevillig og stabil cruiser. Sidevind rør den ikke meget, og tager vinden for alvor fat, har den et stabiliseringssystem, som hjælper føreren til at bevare kontrollen. Tilsvarende har den også et trailer-stabiliseringssystem. Ingen af delene har vi dog prøvet. Desuden er den rigtigt bygget med multilink baghjulsophæng.

 

Amerikanerbil

Og så er den yderst stilfærdig. Kun når man lukker alle kræfterne ud på de fire hjul, giver bilen lyd fra sig, men sådan skal det vel også være. Derved har Ford bevaret en typisk amerikanerbils vigtigste kendetegn også i moderne tid: Den er stor, den har masser af kræfter og den kan komme frem både i bunden af Monument Valley, hen ad Highway One og over Golden Gate Bridge. Dermed har den også en chance henover Storebæltsbroen og de store Autobahn strækninger syd for Kassel.

 

Sidst, men ikke mindst: Ford Explorer er som model nu nået 6. generation, men den har aldrig tidligere været solgt i Europa. Ikke desto mindre er den globalt den mest solgte amerikanske SUV over tiden med sammenlagt over 8 millioner solgte biler. Og så har den i øvrigt opnået fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten.

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den helt nye og nærmest gigantiske Ford Explorer med en 457 hestes plug-in hybrid motor på dansk asfalt. 42 kilometer elektrisk rækkevidde og en fornuftspris på godt en million kroner. Fuld HD.




Hurtige data om Ford Explorer PHEV


Introduktion i Danmark: September 2020

 

Listepriser:

Platinum: kr. 1.028.711

ST-Line: kr. 1.021.556

 

Drivline: 3-liters V6 Turbobenzinmotor: 363 hk, 555 Nm. El-motor: 102 hk, 300 Nm. Systemydelse: 457 hk, 825 Nm. Permanent AWD. Hjul: 255/55-20. Batteri: Litium-ion 13,6 kWh.

 

Præstationer:

0-100 km/t: 6,0 sek. Topfart: 230 km/t. Rækkevidde, EV-mode: 42 km (Bykørsel: 44 km), Benzinforbrug: 32,3 km/l (WLTP). CO2 udledning: 71 g/km.

 

Dimensioner:

Længde: 4,06 meter

Højde: 1,78 meter.

Frihøjde: 20,4 cm.

Bagagerum: 330/1137/2274 liter

 

Udpluk fra udstyrslisten:

ST-Line: Adaptiv cruise control. Aktiv vognbaneassisten m.v. Aktiv nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse også ved bakning. Hill Descent Control.20” alufælge. 10,1” berøringsskærm. LED Forlygter. 3-zone klimaanlæg. 940 Watt B&O lydanlæg og 14 højtalere. El-bagklap. 350 grader kamera med vask. Elektrisk justerbare læderbetrukne sæder. Forsæder med massage, varme og ventilation. Opvarmet forrude og rat samt ydersæder på 2. sæderække. Sportsundervogn. Panorama soltag.

 

Platinum: Som ST-Line plus Metallak minus sportsundervogn. Forskelle i det designmæssige udtryk.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt