- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Præsentation: Ny Audi A3 Sportback

Ny teknologi i skarp indpakning


Af Søren Clauding – 21. april 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var der dette forår planlagt en lang række præsentationer af nye biler, inklusive testkørsler, typisk rundt om i Europa, fordi det nu engang er mere praktisk, at samle et antal biler ét sted og siden bringe journalisterne til det ene sted, end omvendt. At skulle bringe bilerne rundt til alle de steder, hvor journalisterne måtte være samlet, ville være dyrt og besværligt – for det er jo ikke alle europæiske lande, der er så små som Danmark.

 

I denne corona-tid kræves der imidlertid andre løsninger og én af dem er, at gennemføre on-line præsentationer, hvor man vha. de nyeste og stadig mere populære (og i denne tid brugte) video-møde programmer kan vise journalisterne de nye biler, og også give mulighed for at stille og få besvaret spørgsmål.

 

Det tog lige et par uger før planerne var oppe at køre, men nu har flere meldt sig, deriblandt Audi, som har præsenteret den helt nye Audi A3, både som Sportback, altså en hatchback udgave, samt en kompakt limousine, altså en regulær sedan.

 

Tiltrængt fornyelse

Det er ikke en ligegyldig præsentation, for den hidtidige generation af Audi A3 så dagens lys for 9 år siden, så tiden var vel også inde til fornyelse. Ikke fordi den hidtidige model ikke kunne fastholde sin markedsposition, men fordi nye teknologiske fremskridt, især på det digitale område med et utal af elektroniske løsninger automatisk skaber behov for fornyet formåls skabt indpakning.

 

For selvom meget af elektronikken allerede har været tilbudt undervejs i udviklingen af den hidtidige model, var man vel, gætter vi på, også nået et punkt, hvor både markedet kræver fornyelse, og de stadig flere tilkomne løsninger også gør det. Det er nu engang lettere at inkorporere ny teknologi i biler, der fra bunden er bygget med det i sigte.

 

Gearskifteknap

Et godt eksempel er styringen af den automatiske S-tronic dobbeltkoblings gearkasse. I den nye Audi A3 aktiverer man gearskiftet ved at trykke på en knap og siden sendes der signaler gennem ledningsnettet, der så igangsætter en hydraulik, som gennemfører gearskiftet. Det kaldes shift by wire, og da er det smart, hvis bilen er skabt til ledningsnettet.

 

Den nye Audi A3, som kan ses online i maj måned og lander på det danske marked når sommeren indfinder sig for alvor, har arvet en lang række af de features, som allerede er blevet inkorporeret i den større Audi A4. Eksempelvis kan den nye bil købes med elektrisk bagklap, det savnede man på den hidtidige model. Også et B&O lydsystem med op til 15 højtalere vil være en option.

 

Alsidige kørehjælpemidler

Desuden er den nye bil forberedt til adaptiv fartpilot, der også tager højde for eksempelvis skarpe sving og sørger for at bremse bilen ned, hvis ikke føreren selv gør det. Og vognbaneassistenten ophører nu ikke med at gribe ind, fordi bilen ikke mærker bevægelser i rattet fra føreren. Nu er det nok, at han blot har hånden på rattet, fordi varmefølere konstaterer, at han altså stadig har fat i det.

 

I sagens natur inkluderes også en langt mere omfattende forbindelse til bilen. Hvis man vil, kan den faktisk være online konstant. Det betyder, at man via en app på en Android smartphone døgnet rundt vil kunne blive opdateret på bilens status og man vil også kunne låse bilen op vha. smarttelefonen. For den sags skyld kan man invitere andre til at tage hånd om bilen ved at sende en elektronisk nøgleadgang via internettet.

 

Lyskryds information

Lyskryds information er en anden nyskabelse, som den nye A3 er forberedt til. Når infrastrukturen er udvidet til at lægge lyskryds data tilgængelige på nettet, vil fx den optimale hastighed mellem flere lyskryds kunne beregnes, altså den grønne bølge. Og der kan tælles ned til grønt, når man holder stille for rødt osv., noget der tilsammen er med til at give en lavere brændstofforbrug.

 

Endnu er systemet kun oppe at køre i Audis hjemby, Ingolstadt, samt i en anden tysk storby, nemlig Düsseldorf. Men perspektiverne er mange, for mon ikke systemet over tiden også vil kunne bruges til at optimere kørslen i fx plug-in hybridbiler.

 

Også som Plug-in

Netop plug-in hybrid er noget, Audi også snart er klar med hvad A3 angår. Målsætningen om i 2025 at kunne tilbyde 30 elektrificerede bilmodeller kommer man ét skridt nærmere, ved i løbet af i år at supplere viften af A3 drivliner med en plug-in version med to systemydelser.

 

Indledningsvis handler det dog om mere konventionel teknologi udmøntet i en 110-hestes og en 150 hestes TSI motor samt en 150 hestes diesel kombineret med hhv. 6-trins manuelle og 7-trins S-tronic gearkasser. Mild hybrid teknologi indgår som en del af løsningen med det mål, at reducere brændstofforbruget og CO2 udledningen men også til at give en mere kørekomfortabel løsning. Også adaptive støddæmpere indgår i viften over ekstra udstyr.

 

Skarpt design og skarpe priser

Og når man nu var i gang med, at give al den nye teknik en ny indpakning, har man naturligvis også strammet A3 designet op. Bilen ligner stadig en Audi, men designet er skarpere og mere vinklet end man kender det fra forgængeren. Den nye A3 er 3 cm længere og bredere end forgængeren. Det første har mest at gøre med at skabe plads til den nye teknik, radar og følere, som er placeret for og bag, og den større bredde skaber et mere visuelt, sportsligt look.

 

Indvendigt har designerne været inspireret af VW-Gruppens sportsvognsmærke, Lamborghini, og så arbejdes der målrettet på at øge anvendelsen af genanvendelige materialer. Populært sagt indgår der op til 45 plasticflasker i sædebeklædningen og 62 plasticflasker i andre dele af interiøret.

 

I øvrigt har Audi netop nu også præsenteret den nye 4-dørs udgave, kaldet A3 limousine, som forventes at blive omkring 10.000 kroner dyrere end sportback’en. Listepriserne på en A3 sportback begynder ved 300.000 kroner og hos Audi i Danmark forventes det, at den variant, der vil være mest populær er 150-hestes TSI-udgaven til 365.000 kroner med mellemudstyr og manuelt gear.










Ny kørerlys signatur med 15 lysdioder er grundlaget for forskellige signaler, når bilen fx låses op ved hjælp af en smart telefon.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt