| 
							 
							Selvom der erdnu ikke er sat pris på 
							den helt nye Toyota Yaris, som netop har haft 
							verdenspremiere under trendy former på et nedlagt 
							gasværk i Amsterdam, kan man være helt sikker: Der 
							bliver tale om overkommelige priser - også selvom 
							den nye bil som standard har egenskaber, der gør den 
							til verdens sikreste i sin størrelse, og tilbyder de 
							allerseneste teknologiske løsninger, ikke mindst 
							muligheden for at vælge den optimale miljøløsning, 
							sådan som Toyota ser det. 
							
							Hos Toyota har man den filosofi, at 
							hvis miljørigtig adfærd skal have den fornødne 
							gennemslagskraft i forhold til klimaforandringer og 
							forurening i bred forstand, fordrer det, at rigtig 
							mange mennesker udviser den miljørigtige adfærd. Og 
							de skal vedblive med, at have muligheden for at gøre 
							det, også på den lange bane. 
							Litium er begrænset og dyrt 
							Hvis en ny Yaris skulle være rent elektrisk 
							med en brugbar rækkevidde, ville den skulle have et 
							stort batteri. Det ville gøre et uforholdsmæssigt 
							stort indhug i verdens begrænsede litium-reserver og 
							det ville fordyre bilen så meget, at de færreste 
							ville have mulighed for at anskaffe en - og da ville 
							effekten på klima og miljø være for ringe.
							Derfor har Toyota bygget en helt ny 
							super-optimeret Yaris, som fabrikken garanterer, vil 
							være til at købe for penge, og som i kraft af en 
							helt ny 4. generations selvopladende hybrid-drivline 
							vil bidrage væsentligt til at reducere 
							miljøbelastningen. 
							Hybrid-succesen Hybrid drivlinen 
							suppleres af to konventionelle forbrændingsmotorer, 
							men man satser i den grad på, at det er hybrid, der 
							skal sælges. Til dato har Toyota på verdensplan 
							solgt over 14 millioner hybridbiler. Og det anslås, 
							at Toyota hybridbiler tilsammen står for, dagligt at 
							køre over 500 millioner kilometer verden over. Intet 
							under, at japanerne fortsætter med at udvikle 
							hybrid-teknologien, den har nemlig globalt en langt 
							større samlet miljøeffekt end et lille antal rene 
							elbiler.
							Iøvrigt er den nye Yaris med 
							hybridmotor langt hen ad vejen allerede en slags 
							el-bil. Toyota har gennemført omfattende tests i 
							flere forskellige europæiske storbyer og 
							konstaterer, at 80 procent af de kilometer, der 
							køres i bytrafikken, automatisk foregår i EV-mode, 
							altså i den elektriske indstilling. Desuden vil man 
							kunne køre i EV-mode omend med let speederfod op til 
							en hastighed på 130 km/t. 
							
							Det til trods for, at det beskedne 
							batteri på mindre end 1 kWh, isoleret vil være tømt 
							for strøm i løbet af 5-6 kilometer, hvis ikke det 
							blev ladet op undervejs. Men det gør det 
							naturligvis, især i forbindelse med deceleration, 
							men også iblandt, hvis computeren fastslår, at nu 
							skal benzinmotoren tilføre lidt strøm til batteriet 
							for at det kan vedblive med at være parat til at 
							overtage fremdriften, når det er optimalt. 
							
							Den nye Toyota Yaris bliver først 
							lanceret i efteråret 2020. Af den grund er der 
							stadig en række parametre, der ikke ligger helt fast 
							og derfor oplyser Toyota heller ikke specifikke tal 
							for eksempelvis fartpræstationer, brændstofforbrug 
							og forureningsniveau. Men man fastslår, at effekten 
							forøges på hybrid drivlinen med mindst 15 procent og 
							også at forbrug og emisioner vil blive forbedret med 
							mindst 20 procent. 
							 |