- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Toyota RAV4 Hybrid


Miljø rigtig fuldblods allround-bil


Af Søren Clauding – januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er de færreste, trods alt, der har brug for en terrængående offroader. Men det er rart, hvis man kan komme frem i lettere terræn, og det er rart, hvis man har en rummelig bil til rådighed, og det er bestemt rart, hvis man har det hele samlet i en bil, der også en skånsom overfor miljøet. Sådan en er den nye RAV4 Hybrid fra Toyota.

 

De første internationale prøvekørsler af bilen, som har premiere i Danmark først i februar, havde naturligt nok fokus på hybrid. Nogle vil måske undre sig så over, at Toyota ikke – i første omgang i hvert fald – lancerer en plugin-hybrid. Men virkeligheden er, at Toyota har benyttet og optimeret den eksisterende og gennemprøvede hybridteknologi, så man i den grad har skabt en helstøbt fuldblods allround bil, som i øvrigt også tilgodeser de mange, der eksempelvis bor i lejlighedskomplekser og har svært ved at udnytte fordelen ved en plugin hybrid.

 

Ægte SUV

RAV4 er en ægte SUV i den forstand, at man sidder højt – dog er det såkaldte ”hip-punkt” sænket en anelse ift. forgængeren med det formål, at få lavere tyngdepunkt og dermed bidrage til vejbeliggenheden. En ægte SUV er også rummelig. Med et bagagerum på 580 liter, der kan øges til næsten 1,7 kubikmeter med nedfældede bagsæder, har den nye RAV4 meget mere plads end i forgængeren. Den må desuden trække en anhænger på 1650 kg med den firehjulstrukne hybridudgave (800 kg med FWD) og ikke mindre end 2 tons med den firehjulstrukne 175-hestes 2-liters benzinudgave med manuelt gear.

 

RAV4 kan fås med firehjulstræk. Det er mekanisk i benzinmotorudgaven og elektrisk i hybridudgaven. Vi har alene prøvet hybridudgaven, som Toyota forventer, vil blive langt den mest købte. Hybridudgaven har det, man efterhånden kan kalde en konventionel hybridmotor, hér på 2,5 liter (altså ingen plugin), med AWD suppleret af en ekstra elmotor på bagakslen – som i øvrigt er af den avancerede double wishbone type. Systemeffekten på den firehjulstrukne udgave er 222 hestekræfter og 218 hk med FWD alene.

 

Bageste elmotor yder i øvrigt 40 kW (svarende til 54 hk), mens forreste elmotor yder 80 kW svarende til 109 hk. Bageste elmotor trækker med 121 Nm (og kan via gearingen trække med op til 1300 Nm målt direkte på selve baghjulene, hvilket er 30 procent mere end forgængeren). Forreste elmotor trækker med 202 Nm.


Hybridmotoren under motorhjelmen.


22,7 km pr. liter benzin

Der er tale om fjerde generations hybridløsning, som bl.a. indebærer en exceptionel god elektrisk styring af såvel samspillet mellem de forskellige motorer og det trinløse e-CVT gear (som også kan skiftes i trin, hvilket kan være hensigtsmæssigt ved terrænkørsel). Samtidig har man en benzinøkonomi på ikke mindre end 22,7 km/l (NEDC2), hvilket er fremragende, den store effekt taget i betragtning og ikke mindst, at der er tale om en bil, der måler 1,69 meter i højden og desuden har en frihøjde på 19 cm.

 

Toyota har valgt at benytte den velkendte batteriteknologi med nickel-metal batterier. De er større end litium-ion batterier, men fungerer bedre i samspil med en benzinmotor og regenereringssystemerne, slides mindre og er ikke følsomme for leveringsproblematikken, hvad angår jordens begrænsede litium-ressourcer. Det giver faktisk god mening.

 

Komfortabel affjedring

Affjedringen er optimeret, så de store ujævnheder absorberes blidt ved kørsel på asfalt, hvilket giver en glidende kørsel. De små ujævnheder kan mærkes, men det medvirker bl.a. til, at man ikke taber følingen med underlaget, og underbygger også en forholdsvis stor grad af køredynamik. Vi gætter dog på at udgaven med 17” hjul i stedet for de prøvekørte 18” hjul vil være mere affjedringskomfortabel pga. større affjedring i dæksiderne.



Sjovt nok føltes affjedringen forbavsende spændstig ved semi-offroad kørsel (se onboard videoen), men det kan hænge sammen med, at selvom underlaget var vådt og fedtet, var kernen i ujævnhederne yderst hård. Det gav de første internationale prøvekørsler af bilen ikke tidsmæssigt mulighed for at udforske nærmere. Generelt er støjniveauet lavt og bilen har som sådan også gode allround køreegenskaber.

 

Udstyr for alle pengene

Toyota markedsfører alene udstyrsniveauerne over det laveste, og den billigste hybrid udgave koster 420.000 kroner. Bilerne er yderst veludstyrede og selv det i Danmark laveste ”T2” udstyr, som alene kan fås til benzinudgaven, inkluderer adaptiv fartpilot (40-180 km/t), aircondition, el-sideruder, automatisk højdejusterbare LED-forlygter, sædevarme og Toyota Safety Sense sikkerhedspakken med bl.a. automatisk nødbremse, der også kan se fodgængere og cyklister om natten.

 

Niveauet over (T3 respektive H3 i hybridudgaverne) indeholder bl.a. 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, p-sensorer for og bag, bakkamera, en 8” berøringsskærm og så er den adaptive fartpilot virksom helt ned til 0 km/t.

 

Elektromagnetiske bakspejl

Topudstyret hedder H3 Style eller H4 og omfatter bl.a. 18” alufælge, 360 grader panoramakamera, læderindtræk og meget mere, ikke mindst det nye elektromatiske bakspejl, hvor bakspejlet i stedet for spejlbillede, når man ønsker det, kan vise, hvad et højt og indvendigt monteret bagud vendt kamera kan se – derved kan man se klart bagud, selvom udsynet fra bakspejlet er forhindret af passagerer og læs. Billedet er dog ikke hensigtsmæssigt for personer med langsyn, fordi det da fremstår uskarpt, men det er bedre end intet bagudsyn overhovedet.


Det elektromagnetiske bakspejl.


De prøvekørte biler var udstyret med 18” fælge og 225 mm brede 60 procent lavprofildæk.


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Helt ny SUV-hybrid med masser af pondus >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Toyota RAV4 Hybrid, skabt på Toyotas nye Globale Arkitektur platform-K. I videoen kan man se hvordan den nye bil håndterer et uforudsigeligt underlag på en smattet grusvej i bjergene vest for Barcelona. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om Toyota RAV4


Introduktion i Danmark: Februar 2019

 

Drivliner:

Hybrid:

2,5 liters 4 cylindret benzinmotor uden turbolader suppleret af en eller to elektromotorer (FWD/AWD). Systemeffekt: 218 hhv. 222 hk. Maks. drejningsmoment: for begge drivliner: 221 Nm/3600-5200 omdr./min (benzinmotoren). Euro 6d-TEMP godkendt. Benzinøkonomi (NEDC2): 22,2 km/l respektive 22,7 km/l (FWD/AWD). CO2 udledning: 102/105 g/km (FWD/AWD) e-CVT automatgear.

 

Benzin:

2-liters 4 cylindret benzinmotor uden turbolader. 175 hk. 208 Nm/4300-5200 omdr./min. Benzinøkonomi: 16,7 km/l (FWD, 6 M/T). 17,9 km/l (FWD, CVT), 16,1 km/l (4X4 6 M/T), 17,2 km/l (4X4, CVT). CO2 udledning: 127-142 g/km.

 

Fartpræstationer:

Hybrid FWD: 0-100 km/t: 8,4 sek. Topfart: 180 km/t.

Hybrid AWD: 0-100 km/t: 8,1 sek. Topfart: 180 km/t.

Benzin FWD M/T: 0-100 km/t: 9,8 sek. Topfart: 190 km/t.

Benzin AWD M/T: 0-100 km/t: 10,7 sek. Topfart: 190 km/t.

Benzin FWD CVT: 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 190 km/t.

Benzin AWD CVT: 0-100 km/t: 11,0 sek. Topfart: 190 km/t.

 

Længde: 4,60 meter.

Højde: 1,69 meter.

Bredde: 1,86 meter.

Frihøjde: 190 mm (hybrid) 195 mm (benzin).

 

Bagagekapacitet: 580/1690 liter.

Anhængervægt:

Hybrid 2WD: 800 kg.

Hybrid AWD: 1650 kg.

Benzin CVT: 1500 kg.

Benzin AWD: 2000 kg.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt