- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota Camry

2,5 L Hybrid Dynamic Force


Meningsfyldt sikkerhed og relevant udstyr


Af Søren Clauding – april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Toyota Camry kan ikke styre selv, men det er der jo dybest set heller ingen af konkurrenterne, der kan. Toyota har ikke forsøgt, at sætte dagsordenen for selvstyrende biler, men en velfungerende aktiv vognbaneassistent og adaptiv fartpilot er standard på alle udstyrsniveauer. Og selv i den allerbilligste udgave til 380.000 kroner er udstyret relevant og giver god mening.

 

Toyota kalder deres sikkerhedsudstyr for ”Toyota Safety Sense” og det inkluderer foruden vognbaneassistenten og fartpiloten bl.a. en aktiv nødbremse, der fungerer helt op til topfarten på 180 km/t, hvad angår risiko for kollision. Systemet kan også registrere fodgængere ved hastigheder op til 80 km/t og hvis ikke føreren reagerer tilstrækkelig hurtigt på både lyd og visuelle signaler, bremses bilen automatisk ned.

 

Aktiv nødbremse

Det giver god mening, ikke at bremse længere ned i fart. På en motorvej ved topfart vil yderligere nedbremsning i sig selv kunne skabe en katastrofesituation. Føreren hjælpes som sådan i startfasen af katastrofeopbremsningen og skal siden selv tage over og yde det nødvendige for at undgå en ulykke. Hvis fodgængere passerer ud foran bilen, når den kører hurtigere end 80 km/t (hvilket typisk vil være på en landevej med trafik i begge retninger), er risikoen for, at forvolde mere skade end gavn ved uventet nedbremsning fra højere hastighed også uforholdsmæssig stor.

 

Skiltegenkendelse

Skiltegenkendelse er også meningsfyldt, fordi især hastighedstavler ved indkørsel til tættere beboede områder kan overses. Og i praksis vil det kunne forhindre mange fartbøder. På veje som i Kroatien, hvor de første internationale prøvekørsler af den europæiske udgave af den nye Toyota Camry fandt sted, er man dog præcis som mange andre steder i Sydeuropa meget god til at opsætte fartgrænser og meget dårlig til at ophæve dem igen. Det kan systemet ikke håndtere.

 

LED forlygter og andet udstyr

Automatisk nedblænding er standard, men man kunne ønske sig segment opdelte LED forlygter, som alt andet lige giver bedre lys i mørke og kan reagere hurtigere end især opblændingen typisk gør i en Fuld LED forlygte. Vi havde ikke anledning til at afprøve lyset ved prøvekørslerne i Kroatien.

 

Allerede basisudstyret på det danske marked, ”H2”, er udmærket og inkluderer foruden Toyota Safety Sense bl.a. 17” alufælge, 7” berøringsskærm, 2-zone klimaanlæg, el-sideruder, LED nærlys, mørktonede ruder bag, p-sensorer for og bag, nøglefri betjening, sædevarme og DAB+ radio. Men nakkestøtterne på bagsædet kan IKKE justeres.

 

H3 indeholder desuden el-justerbare forsæder, justerbare nakkestøtter på bagsædet, og læderindtræk. Executive udgaven af H3 har desuden 18” alufælge, 8” skærm, blindvinkel-assistent, elektrisk justerbar ratstamme, trådløs opladning af smarttelefon og vandafvisende sidespejle. Rear Cross Traffic alert registrerer krydsende biler i den blinde vinkel bag Camry’en – også et plus.



H4 har 3-zone klimaanlæg. 10” Head-up display i farver (fungerer fremragende og er meget let læseligt), armlæn med touch panel på bagsædet (gør oplevelsen på bagsædet ekstra eksklusiv), elektrisk justerbare BAGsæder, elektrisk solgardin i bagruden og et fremragende JBL lydanlæg.

 

Det hele er pakket godt ind i et moderne kabinedesign, hvor især den skulpturelle midterkonsol fortil er iøjefaldende og efter undertegnedes mening elegant. Men smag og behag er som bekendt forskellig.


Link til importøren

 

 

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Miljørigtig adfærd er nutidens luksus >>>

 

Klassisk elegance og avanceret teknik >>>



Vi har prøvekørt den helt nye europæiske udgave af den store Toyota Camry Hybrid, der efter 15 år ude af Europa nu vender tilbage, sidst i maj også til Danmark. Videoen er optaget i forbindelse med de første internationale testkørsler på ondulerende og rå landevej i Kroation. Fuld HD.

 

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt