| Det er ikke ligegyldigt, når 
							den franske bilgigant, Renault, 
							lancerer en ny Clio. For netop Renault Clio 
							er den mest købte franske 
							bilmodel nogensinde med over 15 millioner 
							eksemplarer på små 30 år. Og da bilen samtidig er 
							den mest solgte i sit segment i Europa, er scenen 
							sat for endnu en succes. Man kan faktisk ikke 
							tillade sig, at den ikke bliver det.   I de senere år er den 
							imidlertid blevet kraftigt udfordret af 
							søstermodellen Captur, der klassificeres som en 
							B-SUV/crossover, og det er uforståeligt nok, for 
							begge udmærker sig ved et moderne, iøjnefaldende 
							design. Der er da heller ikke pillet så meget ved 
							designet på den iøvrigt helt nye Clio, som vi har 
							haft lejlighed til at stifte nærmere bekendtskab med 
							i forbindelse med de første internationale 
							prøvekørsler på varierede vejstrækninger øst for 
							Lissabon i Portugal. Ikke i forhold til den 
							skelsættende fornyelse, den hidtidige 4. generation 
							Clio var udtryk for.   
							Store 
							ændringer under lakken Den nye Clio har fået den nye 
							Renault front, og de udvendige linjer er strammet 
							op, så bilen fremstår mere kontant og med mere 
							maskulin pondus. Men i undertegnedes optik er det 
							især i interiøret, den store forskel findes. Og i 
							teknikken Ikke mindst.   De to ting hænger langt henad 
							vejen sammen. Det helt nye og yderst elegante 
							instrumentbord, som i førersiden nærmest kan kaldes 
							en omend beskeden omfavnelse af føreren, har nemlig 
							foruden de også strengente linjer, en dominerende 
							9,3" berøringsskærm, der er placeret vertikalt. Dog 
							ikke så markant vertikalt som i flere af 
							familiemedlemmerne, og det vinder designet bestemt 
							ved, og da skærmen har en klart bedre opløsning, 
							dvs. skarphed, og farvegengivelse, end skæmen i den 
							tidligere model, er brugbarheden rigtig god. 
 
							 
 
							Vellykkede 
							løsninger 9,3" skærmen er anbragt i 
							midterkonsollen og eneste mærkbare minus er, at den 
							defroster, der befinder sig mellem skærm og den 
							centrale instrumentering med grundliggende 
							køreoplysninger - speedometer, triptæller etc., ikke 
							har mange chancer for, at sende luftstrømme 
							andre steder hen end direkte mod føreren.   Men ellers har man 
							designmæssigt vellykkede løsninger. Som fx skærmen, 
							der netop indeholder speedometer og andre 
							køreoplysninger, der er helt og aldeles digitalt. 
							Det er en i øvrigt 10" stor sekskantet skærm, 
							hvor man kan vælge mellem flere forskellige 
							designs.   
							
							Kørehjælpemidler Den nye Clio tilbyder 
							kørehjælpemidler som vognbaneassistent, som både kan 
							fungere blot som en advarsel ved passage af 
							vejstriber og som en semi selvkørende funktion, der 
							centrerer bilens position i vognbanen og holder den 
							der.   Den nye Clio har også 
							elektrisk p-bremse, hvorved der er frigjort plads 
							til en småtingsboks mellem forsæderne, der også 
							tjener som midterarmlæn. Praktiske løsninger omkring 
							førerpladsen inkluderer noget så simpelt som en 
							pasformet fralægningsplads til nøglekortet og greb 
							til regulering af forsædernes ryglænshældning fortil 
							på siden af sæderne, i stedet for den traditionelle 
							position tæt ved ryglænene, der kan være uhandy i 
							brug.   
							God plads Bagagerummet er med næsten 
							400 liter det største i klassen, det er let at komme 
							til gennem en bred tophængslet bagklap og begge dele 
							til trods for, at Clio er krøbet godt en cm i 
							længden. I øvrigt er bagagerummet lidt mindre i 
							dieseludgaverne, fordi der skal være plads til en 
							AdBlue tank ifm. SCR katalysatoren, der som bekendt 
							eliminerer de for især nærmiljøet så skadelige 
							kvælstofilter.   I kabinen benyttes også en ny 
							type særligt sikre voluminøse sæder, som imidlertid 
							stjæler lidt 
							benplads fra bagsæderne. Er fører og 
							forsædepassager langbenede, er bagsædet i den nye 
							Clio ikke det bedste sted at være.   
							Mange 
							drivliner Renault Clio vil kunne købes 
							med en række forskellige drivliner. Mindst på det 
							danske marked er en 1-liters 3-cylindret benzinmotor 
							uden turbolader på 72 hestekræfter med tilhørende 
							manuelt gear. Ved de første internationale 
							prøvekørsler var der ikke mulighed for at prøve den 
							udgave og heller ingen af de to dieselversioner.   Mulighederne omfattede 
							udgaven med 3-cylindret 1-liters 100 hestes 
							turbobenzin såvel som en 4-cylindret 1,3 liters 
							turbobenziner på 130 hk - en motor som også findes 
							hos Mercedes (som blot kalder den for en 1,4 liters 
							maskine - der skal vel være forskel at spore…). 
							Førstnævnte med 5 trins manuelt gear og sidstnævnte 
							med en 7-trins EDC dobbeltkoblings automatgearkasse, 
							som bl.a. bidrager med en bedre benzinøkonomi end 
							med de 5 manuelle gear.   
							Avanceret 
							hybrid i 2020 Foruden de to konventionelle 
							motor typer, som selvfølgelig overholder de kommende 
							Euro 6d TEMP miljønormer, følger der også en helt ny 
							elektrificeret drivline. Denne såkaldte E-Tech 
							hybrid lanceres i 1. Halvår 2020 og er yderst 
							avanceret i sin konstruktion.   Uden at være en 
							plug-in hybrid forventes det, at Clio’en i 
							bykørsel vil kunne køre op til 80 procent af tiden 
							på elektricitet alene, trods batteriets beskedne 
							størrelse på 1,2 kWh. Kort fortalt inkluder 
							drivlinen en 1,6 liters benzinmotor og to elektriske 
							motorer samt en automatgearkasse uden kobling. Den 
							vender vi tilbage til, når vi nærmer os lanceringen. 
 
							Link til importøren |