- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny Peugeot 208
skal fortsætte succesen

Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den mest populære bil i Danmark i 2018, målt på antallet af indregistreringer, blev Peugeot 208. En bil, der blev faceliftet i 2015, men egentlig kan føres helt tilbage til 2012. Nu er en helt ny Peugeot 208 på vej og tanken er naturligvis, at den skal fortsætte succesen.

 

2019 er meget a-pro-pos en slags 208-jubilæumsår for Peugeot, for fabrikken blev etableret for præcis 208 år siden. Dengang var det naturligvis ikke biler, men derimod savklinger, fjedre og paraplystativer, der var på programmet i det familieejede stålstøberi.

 

Det, de har til fælles med den moderne bilproduktion – og for den sags skyld også med scooter og cykel-produktion samt fabrikation af peberkværne – er måske mere end noget andet evnen til nyskabelse og til innovation, som begge dele er udtrykt i den hidtidige Peugeot 208 og naturligvis også kommer til at omfatte den nye generation.

 

Alt er nyt

Blandt nyhederne er et nyt, banebrydende i-Cockpit med 3d head-up display – og ikke mindst en helt ny fuldt elektrisk drivline. Den nye Peugeot 208 er baseret på PSA gruppens nyeste platform, CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B- og C-segment biler. Som navnet antyder, kan den tilpasses og justeres i forhold til dimensioner og motorvarianter. Da den passer til alle typer drivliner opstod muligheden for, også at bygge en elektrisk version.

Læs mere om Peugeot e-208 hér >>>

 

Helt grundliggende gennem hele udviklingen af Peugeot 208 har det været, at reducere CO2-udledningen. Det er bl.a. opnået ved at reducere vægten med 30 kg, forbedre aerodynamikken og sænke rullemodstanden. Desuden er transmissionssystemet også optimeret.

 

Effektive Euro 6d motorer

Den nye Peugeot 208 fås foruden med elmotor også med et udvalg af PureTech benzin- og BlueHDi dieselmotorer, der alle lever op til henholdsvis Euro 6d og 6d-TEMP, oplyser man hos Peugeot. Motorerne spænder fra en 75-hestes 3-cylindret 1,2 liters benzinmotor til en 130 hestes dito med EAT8 automatgear, og en 100-hestes BlueHDi har man også på programmet.

 

Den nye 208’er er lavere, bredere og længere end dens forgænger. Den har bl.a. en længere og fladere motorhjelm samt på GT og GT-Line versionerne også sortlakerede skærme omkring hjulkasserne.

 

High-tech & high-touch

Instrumenteringen er inspireret af konceptbilen Peugeot FRACTAL. Designerne har taget det efterhånden velkendte Peugeot i-Cockpit et skridt videre og introducer det nu med et 3D instrumentpanel, hvilket betyder, at den vigtigste information kan vises i hologram-form enten tæt på eller længere væk fra førerens blik, alt efter førerens ønske.

 

Herudover består det nye i-Cockpit af et kompakt sportsrat, ”tangent-knapper”, som giver hurtig adgang til de forskellige funktioner samt en berøringsskærm i enten 5, 7 eller 10 tommer.

 

Moderne kørehjælpemidler

Den nye 208 er desuden tilført hele striben af moderne kørehjælpemidler: Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140 km/t), Vejbaneassistent (med mulighed for at angive placering i vejbanen), Træthedsregistrering, Automatisk fjernlys, Udvidet skiltegenkendelse (Stop, forbudt adgang etc.), Adaptiv fartpilot med Stop&Go funktion (med EAT8), Active Blind Spot Assist, Fuld Parkerings-assistent (med EAT8), Mirrorscreen, kompatibel med Mirrorlink og Apple CarPlay og trådløs opladning af smartphone.

 

Den nye Peugeot 208 har verdenspremiere på Genève Motor Show først i marts og bliver lanceret i løbet af efteråret 2019.

Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>







Helt ny er også den elektriske version af Peugeot 208, døbt "e-208".
Læs om Peugeot e-208 hér >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt