- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snit-illustrationen af den nye elektriske Opel Corsa viser ikke mindst batterierne placering lavt i bilen og hvordan der er gjort plads til forsædernes lave position.


Verdenspremiere:

Opel Corsa-e og Grandland X HYBRID 4

Effektiv elektrificering


Af Søren Clauding - 4 juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere har små elbiler haft en meget begrænset rækkevidde, fordi de ikke havde plads til de kæmpebatterier, som biler med stor rækkevidde typisk og også den dag i dag er nødt til at slæbe rundt på. Den nye Opel Corsa, som havde verdenspremiere på Opels hovedkontor i Rüsselsheim i Tyskland, kan køre 330 kilometer iflg. WLTP testcyklussen på et fuldt opladet batteri.

 

Og selvom man var meget sparsom med specifikationerne ved verdenspremieren, er der klare indikationer af, at den samlede vægt ikke vil blive så forfærdelig meget større end vægten på den hidtidige Corsa.

 

Det hænger bl.a. sammen med, at en konventionel udgave af den nye bil typisk har tabt sig omkring 100 kg i forhold til forgængeren, og selvfølgelig, at batteriet ikke er helt så stort som det ses i biler, der har lidt længere rækkevidde. Derigennem gætter vi på, at mervægten ift. den hidtidige Corsa næppe bliver mere end 100-200 kg. Men det er kun et gæt.

 

Optimerede køreegenskaber

Bilens køreegenskaber er optimeret ved at den er 5 cm lavere end forgængeren og til trods for batteripakken sidder man 3 cm lavere. Det er godt for tyngdepunktet, der i forvejen holdes lavt pga. Batteriet.

 

Den aktuelle udgave af den nye Corsa, som forventes at dukke op i Danmark sidst på året, er udstyret med en 136 hestes elmotor, som også præsterer et drejningsmoment på imponerende 260 Nm. Derved vil den kunne nå 100 km/t på 8,1 sekunder, og de 50 km/t klares på blot 2,8 sekunder. Det er lige før, at Opel burde tilføje et "GT" inden det "e", som er den navnemæssige indikation af drivlinen i elbilen, som simpelthen hedder Corsa-e.

 

Bilens batteri er i øvrigt forberedt til hurtigladning på 100 kW og vil da kunne oplades fra 0 til 80 procent på 30 minutter. Opel giver også 8 års garanti på batteriet.

 

Familiefordele

Den nye Opel Corsa deler som det nye familiemedlem i PSA-familien platform med den kommende nye Peugeot 208, som blev vist på Geneve Motor Show i marts i år - både som konventionel bil og elbil. Virkeligheden er, at på overfladen er der ingen ligheder.

 

Opel lukrerer også på samarbejdet ved omkostningsgunstigt, at kunne tilbyde udstyr, som er usædvanligt i den klasse af biler. Klimaanlæg, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, vejskilte genkendelse og aktiv vognbaneassistent hører dertil. Og de avancerede matrix LED forlygter, som kendes fra Astra modellen, kan også fås til en Corsa. Ligeledes er en skærm på 10" standard i de mere luksuøse udgaver.

 

Hvad prisen bliver, når Corsa-E kommer til Danmark, vides ikke endnu med bestemthed, men et forsigtigt gæt er godt 300.000 kroner.

 

Grandland X HYBRID 4 med 300 hestekræfter

Den helt nye Opel Corsa var som nævnt ikke den eneste elektrificerede Opel, der blev vist frem på den tyske Opel fabrik. Den rummelige, funktionelle og ganske praktiske Grandland X kommer også snart i en plugin-hybridversion.

 

Man har udstyret den med to 80 kW elmotorer på hhv. for- og bagaksel. Derved opnår bilen firehjulstræk, og så har man koblet dem med en 1,6 liters turbobenzin motor og en 8-trins automatgearkasse.

 

Resultatet er en systemeffekt på imponerende 300 hk. Rækkevidden på elektricitet alene er 52 km baseret på et 13,2 kWh batteri og det officielle WLTP forbrugstal er 63 km/l. Fra førerpladsen kan man vælge mellem flere køreindstillinger - Sport, Hybrid, Electric og All Wheel Drive.

 

Grandland X HYBRID 4 PHEV forventes på markedet i begyndelsen af 2020.

Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Gnisterne springer i Rüsselsheim >>>

Budskabet i Rüsselsheim var klart: Opel goes electric.


Batteripakken i den kompakte Corsa fylder forbavsende lidt.


Interiøret er klassisk Opel. Det går man ikke galt i byen med.



Den nye Opel Grandland X HYBRID 4 PHEV har firehjulstræk og op til 300 hestekræfter.
Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt