- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Mazda3

Ny Mazda3 kører

som på skinner


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Mazda3 udmærker sig især gennem sit fabelagtige design og dens fine køreegenskaber. Først nævnte er i Hatchback udgaven direkte udsprunget af konceptbilen RX-Vision og køreegenskaberne hænger direkte sammen med brugen af en helt ny platform, som i forskellige varianter henad vejen vil blive benyttet også i andre Mazda modeller.

 

Hvad designet angår, har Mazda valgt et meget enkelt udtryk, uden markante sidelinjer eller andre finurligheder – det virker meget elegant. Den har et løftet bagparti, der er mest tydeligt på hatchback udgaven, som i øvrigt var den eneste karrosserivariant af den nye kompakte mellemklassebil, der var til rådighed i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i området vest for Lissabon i Portugal. Sedan udgaven kommer da også først på markedet et par måneder senere end hatchbacken.

 

Design og udstråling har første prioritet

Den samme enkelhed og elegance præger også interiørdesignet, der har føreren som omdrejningspunkt, uden dog at sætte de øvrige passagerer ud på et sidespor. Når det så er sagt, er bagsædepladsen næppe det, der har haft højest prioritet hos Mazda designerne. Højden er OK, men man skal ikke være alt for langbenet deromme bagtil. Den visuelle oplevelse er klart nr 1. Bagagerumet i den 4,46 meter lange bil har en kapacitet på 358 liter og lægges bagsæderyglænene ned, øges bagagerumskapaciteten til lige godt 1 kubikmeter.

 

Hvad vejbeliggenheden angår, er køreoplevelsen nærmest den samme, som man oplever i en typisk tysk premium bil, med den samme bestemte reaktion på ujævnheder, samme affjedringskarakteristika og store styrepræcision, naturligvis underbygget af, at vi kun havde lejlighed til at prøve udgaven med 18” fælge og tilsvarende beskedne affjedring i dæksiderne. Vi kørte bilen gennem en længere strækning på noget, der vist engang havde været asfalt. Det var ikke ukomfortabelt, men vigtigst var det, at Mazda'en ikke slap taget i underlaget en eneste gang. Det gjorde den med andre ord temmelig godt.

 

Ny undervogn

Mazda har nemlig introduceret den nye 3’er med torsionsbagaksel i modsætning til den avancerede multilink løsning, den tidligere generation Mazda3 var udrustet med. Mercedes og Volkswagen har gjort noget tilsvarende på deres lavere motoriserede versioner af A-Klasse og Golf, og i den sammenligning klarer Mazda3 sig overbevisende godt, faktisk noget bedre. En medvirkende faktor er formentlig også det avancerede G Vectoring Control system, der elektronisk styret stabiliserer bilen ved hurtig kurvekørsel. En momentan næsten umærkelig nedbremsning ved indgangen til kurverne forøger forhjulenes vejgreb og minimerer understyringstendenserne – det er faktisk ret genialt.

 

Vi forsøgte at presse svagheder ud af konstruktionen, men det lykkedes ikke rigtigt og da Mazda ikke bare har bygget en konventionel torsionsbagaksel, men i det hele taget har ”SKYACTIV” optimeret den, som man kalder det, kan forklaringen formentlig også findes der.

 

Forbilledlig

Køreoplevelsen var forbilledlig, og da såvel karrosseriets stivhed som den velafstemte undervogn spillede harmonisk sammen med resten af drivlinen, må vi fastslå, at det næppe kan gøres meget bedre med eksisterende teknik. Det manuelle gear er let, præcist og gearstangen ekstra godt placeret længere fremme og tættere på rattet end i forgængeren. Måske er det inspireret af Mazda MX5.



Sammen med Mazda3, der er ny i enhver forstand, lanceres også to helt nye motorer, baseret på det såkaldte SKYACTIV koncept. Dvs. Man har optimeret forbrændingsmotorernes funktion, for benzin udgavens vedkommende uden brug af turbolader.

 

Mild hybrid

Begge var af mild hybrid typen, dvs. der er en lille integreret starter-generator på 600 kJ, hvis konverter producerer 1,7 kW. Elektriciteten skabes ved deceleration og en elmotor hjælper siden forbrændingsmotoren i igangsætningssituationen og hjælper også til blidere gearskift. Desuden reducerer den motorernes brændstofforbrug og står for blid genstart af motoren efter en stop/start periode.


2-liters SKYACTIV-G motoren yder 122 hk.


De to forbrændingsmotorer er hhv. en 2-liters SKYACTIV-G benzinmotor, der yder 122 hk og et flot max drejningsmoment på 213 Nm ved 4000 omdr./min, samt en 1,8 liters SKYACTIV-D 116 hestes turbodieselmotor med et drejningsmoment, der topper på 270 Nm i intervallet fra 1600-2600 omdr./min. Begge er yderst lydløse og vibrationssvage, hvilket understøtter kørselskomforten, men benzinmotoren er i sammenligning lidt mere rå end dieselmotoren.

 

Ærlige forbrugstal

Benzineren præsterer et kombineret forbrugstal iht. de nye WLTP normer på 6,2 l/100 km med manuelt gear og 6,5 l/100 km med automatgear. Dieselmotorens tal er 5,0 respektive 5,6 km l/100 km i udgaverne med 16” hjul og lidt højere med de større 18” hjul, formentlig pga. De bredere 215 mm 45 procent lavprofildæk.

 

Omregnet til km/l er tallene 16,1 og 15,4 km/l. Og 20 respektive 17,9 km/l.

 

I sagens natur eksisterer der ikke NEDC målinger, men løseligt anslået ville de noget urealistiske NEDC tal lande omkring 20 og 25 km/l.

 

Lidt mere om den nye Mazda3:

 

Første generation så dagens lys i 2003 og den nye udgave er 4. Generation. I den tid, modellen har eksisteret, er der blevet solgt omkring 1 million eksemplarer i Europa, som udgør en sjettedel af Mazdas globale marked. I Danmark er der gennem årene blevet solgt 14.800 eksemplarer og Mazda Danmark forventer efter i introduktionen i marts hhv. i maj at flere end 1500 danskere vil anskaffe den nye Mazda3.

 

Mazda har målrettet og bevidst valgt, ikke at markedsføre modeller med lavt udstyr i Danmark. Ikke mindst set i det lys virker indstigningsprisen yderst konkurrencedygtig. Udstyr som automatisk nødbremse, der virker helt op til 80 km/t og adaptiv fartpilot er standard i den billigste udgave.

 

Det er også usædvanligt i en indstigningsmodel, at have Fuld LED lygter som standard ligesom adaptiv fartpilot, navigation og Head-up display.


 

Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Premium niveau i den helt nye Mazda3

Vi har prøvekørt den helt nye generation Mazda3 på snoede bjergveje i Portugal. Bilen er radikalt ændret og designet er skærpet væsentligt så den nu ser endnu bedre ud. Fuld HD.


Hurtige fakta om den helt nye Mazda3


Lancering af Hatchback ultimo marts og Sedan ultimo april.

 

Priserne er ens for de to modelvarianter.

 

Listepriser:

 

SKYACTIV-G:

SENSE: kr. 250.000.

SKY: kr. 262.000.

COSMO; kr. 287.000.

 

SKYACTIV-D:

SKY: kr. 274.000.

COSMO: kr. 299.000.

 

Merpris 6-trins automatgear: kr. 22.000.

 

Motorer:

SKYACTIV-G: 4 cyl. 2-liters benzinmotor med cylinder-deaktivering og Mild-hybrid (M Hybrid). 122 hk v. 6000 omdr./min. 213 Nm v. 4000 omdr./min. WLTP blandet kørsel: 16,1 km/l (M/T) og 15,4 km/l (A/T). 0-100 km/t: 10,4 sek. (M/T), 10,8 sek. (A/T). Topfart: 197 km/t.

 

SKYACTIV-D: 4 cyl. 1,8-liters turbo-dieselmotor. 116 hk v. 4000 omdr./min. 270 Nm v. 1600-2600 omdr./min. WLTP blandet kørsel: 20,0 km/l (M/T) og 17,9 km/l (A/T). 0-100 km/t: 10,3 sek. (M/T), 12,1 sek. (A/T). Topfart: 194 km/t (M/T), 192 km/t (A/T).

 

Længde:

Hatchback: 4,46 m.

Sedan: 4,66 m.

 

Bagagerum:

Hatchback: 358/1026 liter.

Sedan: 450/1138 liter.

 

Udstyr

SENSE: Bl.a. adaptiv fartpilot. LED-forlygter. Head-up display. Automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse (virker op til 80 km/t). vognbaneassistent. 16” alufælge. P-sensorer bag. 8,8” farveskærm. Navigation. Apple CarPlay og Android Auto, regn- og lyssensorer. Aircondition. Sædevarme.

 

 

SKY: Udover SENSE bl.a. 18” alufælge. Ratvarme. Nøglefri adgang. Bakkamera. 2-zone klimaanlæg. P-sensorer for. Visker de-icer.

 

COSMO: Udover SKY bl.a. Front og Rear Traffic Alert. Rear Cross Trafic brake, automatisk nødbremse ved bagudkørsel. Eljusterbare forsæder. Læderindtræk. 360 grader kamera. Bose audio system med 12 højtalere.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt