- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amko Leenarts er Fords europæiske designchef og præsenterede den nye Kuga, som er visuelt helt forskellig fra forgængeren.


Verdenspremiere i Amsterdam

Ford Kuga, Ford Explorer m.fl.


Af Søren Clauding – 3. april 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke tilfældigt, at Ford har valgt Amsterdam til lancering af virksomhedens elektrificeringsstrategi og de første eksempler på fabrikkens nye biler med elektriske drivliner. Byen er kendt for at være klimabevidst, cykeltraditionen er endnu mere tydelig end i København og et iørefaldende lavt støjbillede slår en i møde, når man færdes i den hollandske hovedstad. Det er et sted, hvor biler som den helt nye Ford Kuga, den helt nye Explorer Plug-in Hybrid og den ligeså nye Tourneo Custom PHEV vil kunne bidrage til et endnu bedre miljø.

 

Alle tre bilmodeller er jo forholdsvis store, de har fine funktionelle egenskaber og vil under normale omstændigheder også forurene. Men de udmærker sig ved, i kraft af deres udvalg af drivliner, at reducere forureningen voldsomt. Kører man fx en Plug-in hybrid i bymidten på elektricitet alene, vil forureningen af nærmiljøet være minimal, og i Holland står vinden og vindmøllerne sjældent stille. Derfor er ikke mindst plug-in hybrid løsningerne ideelle.

 

Andre gode grunde

Dertil kommer, at man i en plug-in hybrid kan klare sig med meget mindre batterier og køreegenskaberne ikke forringes som tilfældet er ved flere af markedets fuldt elektriske alternativer. Og da fx verdens knappe litium-ressourcer før eller siden forventes at ville begrænse produktionen af litium-forslugne mobilitetsbatterier, kommer man alt andet lige længere med plug-in løsningerne – indtil nye energilagringsløsninger måtte tage over.

 

Det, såvel som den stadig ikke særlig udbyggede infrastruktur, er væsentlige grunde til valget af hybridløsninger som den rette elektriske løsningsmodel i det aktuelle verdensbillede. Plus én for Ford ikke uvæsentlig ting: Det skal stadig være sjovt at køre bil. Derfor medvirker hybridløsningerne både til at nedbringe luftforureningen og støjforureningen – og samtidig til også at give motorerne større effekt. Eksempelvis vil man kunne hente 155 hestekræfter ud af en 3-cylindret 1-liters 140 hestes EcoBoost turbobenzinmotor.

 

Helt ny Ford Kuga

Den vigtigste af de konkret håndgribelige nyheder ved Ford-eventen i Amsterdam, som i øvrigt hedder ”Go Further 2019” er den nye Kuga, der både er mere elegant, mere sporty, mere velproportioneret og rummelig end forgængeren. Både den udstyrsspækkede Kuga Titanium, den sportslige Kuga ST-Line og den luksuriøse Kuga Vignale fås i tre forskellige hybridvarianter og lanceres i Danmark i 2020.

 

Udvalget består af ”Kuga plug-in-Hybrid” (PHEV), mild-hybrid versionen ”Kuga EcoBlue Hybrid” (mHEV) og fuldhybriden ”Kuga Hybrid” (HEV). De miljøoptimerede teknologier kan suppleres med et indbygget ”FordPass Connect”-modem, trådløs oplader og Fords SYNC 3-infotainment med 8” berøringsskærm. B&O-audio er også en option. Og så er den nye Kuga lavere, bredere og længere end den hidtidige succesmodel, der så sent som i fjor blev solgt i et antal af 153.000 eksemplarer i Europa, salgsmæssigt kun overgået af Fiesta og Focus.

 

Tre gange hybrid

Plug-in Hybriden er udstyret med en 2,5 liters 4-cylindret Atkinson-cycle benzinmotor, en elmotor og generator samt et 14,4 kWh litium-ion batteri, der tilsammen leverer op til 225 hk. Rækkevidden er 50 kilometer og der forventes WLTP tal på 83 km/l.

 

EcoBlue Hybrid er baseret på Fords 150-hestes 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den er en mild-hybrid, hvor en rem-drevet integreret startmotor/generator erstatter en konventionel generator. WLTP forbrugstallet forventes at ville være 20 km/l.

 

Hybrid versionen er en selvopladende enhed, baseret på en 2,5 liters 4-cylindret Atkinson-cycle benzinmotor, en elmotor, en generator og et litium-ion batteri. Bilen har automatgear og forventes på markedet i 2020 – senere også med firehjulstræk og et forbrugstal på 17,9 km/l.

 

Dertil kommer en række mere konventionelle drivliner.

 

Ford Explorer til Europa

Ford løftede i Amsterdam også sløret for en helt ny Ford Explorer, der for første gang indtager det europæiske marked. Der er tale om en plug-in-hybrid (PHEV) af den bedst sælgende SUV i USA nogensinde.

 

Den nye Explorer PHEV fås i to højt specificerede varianter – den sportslige, Ford Performance-inspirerede ST-Line og den luksuriøse Platinum. Begge gemmer på hybridteknologi, der kombinerer Fords 3-liters EcoBoost V6-benzinmotor, en elmotor og en startgenerator, der tilsammen yder 450 hk og 840 Nm drejningsmoment. Derudover kan Explorer køre 40 km på elektricitet alene.

 

Fords adaptive firehjulstræk (AWD) kommer som standard med syv køreindstillinger og mulighed for 10-trins automatgear. Explorers exceptionelt rummelige, luksuriøse og komfortable kabine fås med 10,1” touchskærm i midterkonsollen og 12,3” digitalt display i instrumenteringen. Derudover følger et væld af alsidige bagagerums- og sædeindstillinger og familievenlige features såsom ubesværet til tredje sæderække.

 

Ny Tourneo Custom PHEV

Sidst blandt de vigtigste håndgribelige nyheder er Tourneo Custom, der lanceres i Danmark sidst i 2019. Den er en rummelig 8-sædet MPV, skabt som en plug-in-hybrid, men den drives af en elmotor, som får strøm fra et 13,6 kWh lithium-ion-batteri. Fords kendte 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor fungerer som rækkeviddeforlænger i kombination med hybridsystemets regenerative indsamling af bremseenergi. Rækkevidden er 500 km, hvor der kan køres op til 50 km på elektricitet alene. Og så har man fordelen af at kunne tanke benzin, hvis man skal køre endnu længere…


Link til importøren

Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ford Go Further - Ford elektriske satsning >>>



Ford Kuga vil kunne fås også som Plug-in hybrid.




Cockpit i ægte Ford-stil i den nye Kuga.

Ford Explorer kommer nu til Danmark som PHEV.





Tourneo Custom driives af en el-motor og medbringer en 1-liters EcoBoost range-extender.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt