| Det er ikke en tilfældighed, at 
							PSA-gruppen med premium-mærket DS er regerende 
							Formel E mester, for fabrikken har en klar elektrisk 
							strategi: I 2025 skal alle DS biler være 
							elektrificerede, hvilket vil sige, at de skal kunne 
							køre mindst 50 kilometer på elektricitet alene. Det 
							er intet problem for den første elektriske DS – DS 3 
							Crossback E-Tense – for den kan køre 320 kilometer 
							på en fuld opladning. DS 3 Crossback E-Tense er 
							nemlig intet mindre end verdens første elektriske 
							B-SUV, altså en SUV, hørende til i kompaktklassen 
							(det såkaldte B-segment), hvis man altså vælger at 
							kalde bilen en SUV. Men det gør man konsekvent hos 
							PSA, også hvad angår de øvrige af koncernens 
							halvhøje biler angår, selvom de ikke nødvendigvis 
							findes i firehjulstrukne udgaver. DS 3 Crossback 
							ligger som sådan på grænsen til at være en crossover 
							– men det bliver let en strid om ord. For DS 3 Crossback har da også 
							en frihøjde på 17 cm, og det er næsten på millimeter 
							den samme i den elektriske udgave. Det giver mange 
							fordele, hvad de første internationale prøvekørsler 
							af den helt nye bil på ofte ujævne veje nordvest for 
							hjembyen Paris gav et klart indblik i.Komfort på premium niveau DS har nemlig udnyttet fordelen ved den store 
							frihøjde til at skabe en meget fin, komfortabel 
							affjedring, som er helt i harmoni med den 
							premium-følelse, der er en del af grundidéen bag 
							DS-mærket. Den fine affjedring understøtter den 
							lydløse køreoplevelse, som dels skyldes elmotorens 
							af natur lydsvage gang, dels hænger sammen med, at 
							DS målbevidst har sikret et meget lavt støjniveau i 
							kabinen gennem bl.a. god isolering, kraftigere 
							dørpaneler, tykkere ruder og en akustisk dæmpet 
							frontrude.
 Inden 
							spalterne hér ender i al for megen teknik, er det 
							vigtigt at fastslå, at DS-grundsjælen fuldt og helt 
							er genspejlet i DS 3 Crossback, og måske især i 
							E-Tense udgaven. Man ser det udvendigt, i kraft af 
							lækre farver, som ikke helt kommer til deres ret her 
							på siden, da vejrguderne kun iblandt ønskede at 
							understøtte fotograferingen (videoen er optaget før 
							solen overhovedet var kommet på himlen). Men særligt 
							inde i kabinen oplever man den luksus og den 
							premium-følelse, der forventes i en DS.Haute couture på 4 hjul Bilen er baseret på begrebet ”haute 
							couture”, som i Pariser-moden står for den fineste 
							skrædderkunst. Det gælder designet, som blinker og 
							stråler, som var det brillanter, og det er pakket 
							ind i lækre bløde skindpaneler og følger stringente 
							designlinjer, som har kendetegnet DS fra den spæde 
							start, for i øvrigt kun ganske få år siden.
 
  DS er en ægte Pariser-bil, skabt på de parisiske 
							traditioner, og dernede er det tilladt såvel hankøn 
							som hunkøn at fremstå i elegant indpakning. Det 
							gælder modetøj – og altså også de biler, man iklæder 
							sig, når man skal et sted hen. Selvom der med 
							traditionelle danske øjne kan være en snært af 
							feminisme i DS’s udstråling, handler det nok ligeså 
							meget om generationsforskelle.
 
 Bil for de unge - ligesom Formel E
 Vi gætter på, at unge mænd såvel som kvinder i alle 
							aldre vil kunne trives i en DS 3 Crossback E-Tense, 
							på samme måde som det også er dem, der valfarter til 
							Formel E løbene. For den er en optimal kombination 
							af miljø-tænkning og køreegenskaber, der sikrer 
							fremkommelighed både i og udenfor byen.
 
 Nogle 
							vil måske kategorisere den som en ideel pendlerbil, 
							og de går ikke helt ved siden af. Vel at mærke en 
							pendlerbil for dem, der sætter pris på 
							premium-transport – ind og ud af Paris, eller for 
							den sags skyld en hvilken som helst storby verden 
							over. Og oven i købet premium-transport, der er til 
							at betale.
 Da 
							specifikationerne er de samme, er der næppe den 
							store forskel på den elektriske drivline i DS 3 
							Crossback E-Tense og den elektriske udgave af den 
							helt nye Peugeot 208, og merprisen for DS’en er blot 
							50.000 kroner for de billigste versioner. Således 
							koster den lavest udstyrede DS 3 Crossback E-Tense 
							blot 280.000 kroner mod E-208’ens 230.000 kroner. Og 
							der er en verden til forskel på den kompakte ”lave” 
							208 og den 1,53 meter høje Crossback.En helt anden bil Sammenligner man E-Tense med den almindelige DS 3 
							Crossback, som vi godt nok i skrivende stund har 
							kørt, men ikke endnu for alvor har været under 
							lakken på, er det umiddelbare indtryk, at der er 
							tale om to vidt forskellige biler. En DS-tekniker 
							beskrev det ifm. præsentationen dog meget enkelt (så 
							der er nok noget om det): Forskellen på de to er 
							svær at se, men faktisk er der tale om to meget 
							forskellige biler. Også derfor kører de 
							væsensforskelligt. Og det er der mange gode grunde 
							til.
 En af dem er den 
							enkle, at fra samme øjeblik, man tænkte DS 3 
							Crossback, tænkte man også ”elektricitet”. Så bilen 
							er fra begyndelsen udviklet til, at kunne fremstå 
							både med en elektrisk og en konventionel drivline.Allerede i fjor, i forbindelse med verdenspremieren 
							i Paris på den helt nye DS-Techeetah Formel E racer, 
							DS E-Tense FE19, blev sløret løftet for den nye DS 
							Crossback E-Tense, og vi havde lejlighed til at 
							komme dybere konceptet. ”Genial” er måske lige i 
							overkanten, men godt gennemtænk og vellykket er den 
							i hvert fald. 
  Link til 
							importøren
 |