| 
							 
							Sjældent har en ny 
							bil været så længe ventet. Og der er så meget rift 
							om den nye Suzuki Jimny, at alle de 6-7000 biler, 
							som kommer til Tyskland engang dette efterår, for 
							længst er udsolgt. I Japan er ventetiden et år. I 
							Danmark skal man også væbne sig med lidt 
							tålmodighed, for den danske Suzuki importør 
							forventer først at de biler, man har satset på at få 
							hjem i den første pulje, dukker op engang i første 
							kvartal. 
							
							  
							
							Og der er en god 
							grund til den store interesse for den lille bil, 
							hvad de første europæiske prøvekørsler af den nye 
							Jimny, som fandt sted i de tætte skovområder øst for 
							Frankfurt i Tyskland gav indsigt i (Bilen blev 
							præsenteret i Japan i juli, så vi er ikke så sent på 
							den her i Europa...). 
							  
							
							Udover, at det er 20 
							år siden Suzuki bragte den seneste generation på 
							markedet (den tredje, som først skal afløses af den 
							fjerde nu, 50 år efter introduktionen af den første 
							Jimny). Udover, at den er mindre end nogen anden 
							lille offroader på markedet og udover, at den 
							traditionen tro er skabt som en rigtig offroader, 
							har den nye Jimny også fået et ganske anderledes 
							udseende. Nu ligner den også en offroader. Det kan 
							man ikke lige sige om den udgående model. 
							
							  
							
							Mikro-Hummer 
							
							Visuelt er den 
							blevet mere kantet, mere rå, uden at miste den 
							charme, der er forbundet med noget, der er småt. Den 
							minder lidt om en Hummer, blot meget, meget mindre. 
							Virkelig MEGET mindre. Med en længde på blot 3,48 
							meter er den kortere end næsten alle små biler på 
							markedet. Men den er meget mere rummelig. Der er 
							udmærket benplads på bagsædet, men bagagerummet er 
							minimalt, stort set ikke eksisterende, hvis man 
							bruger de fire siddepladser til at sidde på. 
							
							  
							
							Lægger man omvendt 
							bagsæderyglænene ned, har man næsten en kubikmeter 
							til sin rådighed, plus forbavsende god plads ved 
							forsæderne. Det skyldes ikke mindst den store højde. 
							Med 1,72 meter i højden er den 8 cm højere end den 
							er bred. Men den regulære frihøjde på 21 cm tager 
							selvfølgelig også lidt plads. Men en stor frihøjde 
							er ikke til at komme uden om, hvis man vil kreere en 
							offroader. 
							
							  
							
							Ægte offroad 
							
							Suzuki er eksperter 
							i småbiler, men også i at skabe terrængående 
							køretøjer. Det gennemsyrer Jimny. Den er baseret på 
							en vridningsstabil chassisramme, hvorpå det meste er 
							fastgjort. Hjulene er ægte offroad hjul, 15” fælge 
							med 195 mm brede 80 procent profil dæk. Man kunne 
							frygte, at det ville gøre Jimny ustabil og svær at 
							styre på almindelig plan asfalt. Men selv dér og ved 
							så høj en motorvejsfart, man nu kan opnå med den 
							robuste 1,5 liters benzin sugemotor, kørte den 
							hæderligt. 
							 
							
							  
							 
							
							De første europæiske 
							prøvekørsler (Jimny blev præsenteret i Japan i 
							juli), fandt som nævnt sted i området sydøst for 
							Frankfurt i Tyskland og gav netop friheden til at 
							prøvekøre bilen under ret varierede kørselsforhold. 
							Ude i den tætte Constantia skov var der også 
							mulighed for at køre (se videoen her på siden), og 
							selvom det var tørt (bortset fra et udsøgt vandhul), 
							var det klart, at Jimny skulle derud, hvor andre 
							ikke kan komme, for rigtigt at være i sit es. 
							
							  
							
							Reduktionsgear of 
							firehjulstræk 
							
							Den er nemlig 
							udrustet med et rigtigt offroader firehjulstræk, som 
							kan magte opgaven. Den har oven i købet 
							reduktionsgear, som dog også er nødvendigt, for 
							motoren præsterer godt nok 102 hestekræfter, men det 
							maksimale drejningsmoment på ikke så overvældende 
							130 Nm, opnås først ved 4000 omdr./min. Med 
							reduktionsgear øges momentet på de trækkende hjul, 
							og det øger helt klart evnen til at komme frem, når 
							der er rigtigt mudret. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Det var der ikke i 
							Tyskland, og godt det samme. Standard dæk 
							monteringen var mere egnet til asfalt end til 
							mudder. Men det tørre terræn derude i skoven og de 
							åbne udfordrende partier klarede den helt 
							uproblematisk. Det skyldes firehjulstrækket, men så 
							sandelig også, at man har vredet den optimale hjul 
							vandring ud af de lange fjedre, hvilket sikrer et 
							solidt tag i underlaget af alle fire hjul under de 
							fleste kørselsforhold. 
							
							  
							
							Kræfter nok 
							
							Kraftfordelingen 
							reguleres ved hjælp af et torque vectoring system, 
							der bremser rotationen på de hjul, der mister 
							grebet. Det fungerer udmærket i praksis, og er ikke 
							en pladskrævende løsning, men naturligvis ikke 
							optimal, hvis man vil have mest muligt ud af 
							motorkræfterne. 
							
							  
							
							I praksis opleves 
							dog ikke mangel på kræfter, hvilket også skyldes, at 
							Jimny er så let. Den vejer omkring 1100 kg, og dens 
							formåen kan også læses ud af, at den er godkendt til 
							at måtte trække hele 1300 kg. Det er faktisk en del 
							af så lille en bil at være. De fleste små biler må 
							slet ingenting trække. 
							
							  
							
							Let og væver 
							
							En Suzuki Jimny 
							købes ikke fordi man har brug for en rummelig 
							familiebil eller en kompakt bybil. Den købes dog 
							netop fordi den er lille. Den lave vægt og evne til 
							at komme frem, hvor også større offroadere giver op 
							(en offroader er typisk også tung), er vigtige 
							grunde til at købe en Jimny. Som arbejdsbil er den 
							også unik. Men følelsen af den meget anderledes bil, 
							appellen til friluftselskeren, fornøjelsen ved 
							bilens udseende og dens autentiske tilgang til det, 
							at kunne klare sig ude i landskabet på egen hånd, 
							tror vi er helt centralt for de, der falder for en 
							Jimny. 
							
							  
							
							Prismæssigt? Stadigt 
							for tidligt at sige noget præcist om, fortæller 
							Suzukis danske informationschef, John Mogensen. ”men 
							vi sigter imod 225.000 kroner.” For de penge får man 
							ikke masser af traditionel bil, men til gengæld 
							rigtig meget funktionel, appellerende og anderledes 
							bil.  |