| 
							 
							Med den nye SW udgave af 508 løfter Peugeot barren 
							for stationcars, der i den grad forener det 
							sportslige elegante med en funktion, som det 
							forventes sådan en bil – og som oven i købet også er 
							yderst velkørende og brændstof optimal. Det var det 
							overordnede indtryk af vores første møde bag rattet 
							bilen, der især skal flytte Peugeot 508 ind på det 
							danske marked, som blandt de større personbiler i 
							den grad domineres af stationcars. 
							
							  
							
							De aktuelle tal for det såkaldte D-segment viser, at 
							ikke mindre end 75 procent af det danske marked for 
							biler i den størrelse, er stationcars. Og ude i 
							Europa er tallet ikke meget forskelligt derfra, her 
							er stationcarandelen 60 procent. Det er måske ikke 
							så overraskende, for selvom moderne SUV’er kører 
							rigtig godt, og ikke mindst af den grund har 
							beslaglagt store markedsandele, ser de anderledes ud 
							og alt andet lige kører de fladere personbiler også 
							bedre. 
							
							  
							
							Bjergtagende design 
							
							Vi har været under lakken på den nye Peugeot 508 SW 
							i forbindelse med de første internationale 
							prøvekørsler, som fandt sted på det varierede vejnet 
							omkring Cascais vest for Lissabon i Portugal, og kan 
							ikke sige os fri for især at påpege designet. Den er 
							i vores optik på niveau med, ja måske endda et godt 
							stykke foran størstedelen af de ofte også en del 
							dyrere konkurrenter i samme størrelse. Intet under, 
							at Peugeot 508 er blandt de fem biler, der er 
							nomineret til titlen ”Årets Bil i Danmark 2019”, som 
							afgøres 23. januar og i øvrigt også er på 
							shortlisten til den tilsvarende europæiske ”Car of 
							the Year 2019” titel, der offentliggøres først i 
							marts. 
							
							  
							
							Nu er design jo noget, der ofte er delte meninger 
							om, og heldigvis for Peugeot falder 508 SW heller 
							ikke igennem på de andre områder, der er med til at 
							gøre en bil succesrig. Sportsligheden opleves i 
							såvel det overordnede 508 design som, for en 
							stationcar, usædvanlige detaljer som fx rammeløse 
							sidedøre og fancy alufælge. Dertil kommer så den 
							herlige følelse, det er, at sætte sig bag det 
							kompakte, lavt placerede D-formede læderrat og 
							betjene, i de prøvekørte versioner, det effektive 
							8-trins automatgear via palerne bag rattet – efter, 
							naturligvis, at have valgt køreindstillingen 
							”sport". 
							 
							
							  
							
							Rammeløse sidedøre bidrager til et sportsligt snit. 
							 
							
							Skabt som en stationcar 
							
							Det elegante snit er langt henad vejen baseret på 
							hatchback designet. Men fra midten af bilen og bagud 
							er den visuelt helt igennem re-designet. Man har 
							forhøjet bilen 17 mm, for at kunne understøtte den 
							væsentligt udbyggede bagende, der er nødvendig for 
							at sikre den store rummelighed uden at gøre 508 SW 
							markant længere end hatchback ’en – SW er dog cirka 
							4 cm længere. Trods den forøgede højde måler 508 SW 
							kun 1,42 meter i højden og med en samlet længde på 
							4,79 meter er den lange, flade – og elegante profil 
							– bevaret. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Interiøret er identisk med det, man finder i 
							hatchback versionen, om end bagsæderne naturligvis 
							er tilpasset stationcarfunktionerne, som bl.a. gør 
							det muligt at justere bagsæderyglænenes hældning. 
							Lægges de helt ned, øges bagagerumskapaciteten fra 
							530 liter til 1780 liter, og eneste ankepunkt er, at 
							det udvidede bagagerumsgulv ikke er helt plant. Det 
							kan retfærdiggøres af bilens lave højde og også den 
							store bagagerumsvolumen, som er opnået uden at gå på 
							kompromis med baghjulsophænget. 
							 
							
							  
							 
							
							Avanceret hjulophæng 
							
							Ude bagtil har man som i hatchback udgaven det 
							avancerede multilink baghjulsophæng. Det er 
							grundliggende mere pladskrævende end de mere simple 
							løsninger, men det betyder, at køreegenskaberne er 
							meget lig dem, man oplever i 508 hatchback. 
							Teoretisk set burde den 50 kg tungere bagende i SW 
							kunne mærkes i form af en relativt lidt lettere 
							forende og deraf tilbagerykkede tyngdepunkt, men 
							uden at have en direkte sammenligning ved hånden 
							kunne undertegnede ikke mærke forskel. 
							
							  
							
							Indrømmet, motoriseringen var anderledes end det, 
							jeg tidligere har prøvet og som sådan kan balancen 
							ikke umiddelbart sammenlignes fx ved kraftig 
							acceleration ud af en kurve, og de ofte lidt fugtige 
							portugisiske veje gjorde heller ikke sammenligningen 
							nemmere. Men det gør til gengæld konklusionen så 
							meget lettere: forskellen mellem køreegenskaberne 
							hos de to varianter er så lille, at den i praksis er 
							uden betydning. 
							
							  
							
							Peugeot 508 SW var oprindelig planlagt til, allerede 
							at skulle være bragt på markedet. Nu er udsigterne 
							forlænget nogle måneder til foråret 2019. 
							Begrundelsen er, af 508 hatchback har været så stor 
							en succes, at man har valgt at forbeholde 
							produktionskapaciteten den første model variant, og 
							siden, når man har tilstrækkelig kapacitet, bliver 
							produktionen fordelt mellem de to versioner. 
							 
							
							   |