| 
							 3. 
							september 2017  
							F1 på 
							Monza: Hamilton tilbage i VM-føring 
							Lewis 
							Hamilton vandt søndagens italienske Formel 1 Grand 
							Prix på den berømte og berygtede Monza racerbane 
							nord for Milano. Den tidligere verdensmester 
							dominerede Grand Prix'et og genvandt med sejren 
							føringen i årets VM. Team-kollegaen i Mercedes 
							teamet, Valtteri Bottas fra Finland, blev nr. 2 
							foran Ferraris indtil da VM-førende tysker, 
							Sebastian Vettel. Kevin Magnussen kørte sig ind på 
							11. pladsen i sin Haas racer, alt imens 
							teamkollegaen, Romain Grosjean blev nr. 16. 
							
							  
							Lewis 
							Hamilton dominerede det italienske Grand Prix fra de 
							allerførste meter. 
							  
							
							  
							Kevin 
							Magnussen kørte sin Haas racer i mål på 11. pladsen 
							på Monza.  
							Le 
							Mans racing i nyt setup 
							Med blot 
							en enkelt LMP1 fabriksdeltager tilbage i World 
							Endurance Championship og dermed også 24-timers Le 
							Mans, efter at Audi og Porsche har forladt og 
							forlader mesterskabet, formentlig som følge af 
							dieselskandalen, var der brug for hurtig tænkning 
							hos såvel FIA som Le Mans arrangørerne, Automobile 
							Club de l'Ouest. Og det virker ikke dumt, det de har 
							tænkt. Selvom mange detaljer ikke er på plads endnu, 
							ser det sådan ud: I stedet for at køre et 
							kalenderårs-VM med 24-timers Le Mans midt i sæsonen 
							som hidtil, vil man allerede fra det kommende år 
							påbegynde en to-års sæson, med start om efteråret og 
							finale i Le Mans. 2018-2019 bliver et overgangsår, 
							en såkaldt "Supersæson", som begynder 5. maj 2017 
							med 6-timers Spa-Francorchamps og slutter i Le Mans 
							d. 15.-16. juni 2018. Supersæsonen kommer til at 
							indeholde to gange Spa, to gange Le Mans og også 
							12-timers Sebring bliver en del af VM. Ialt køres 8 
							løb, præcis som i dette års et-års VM-sæson, dvs. 
							omkostningerne bliver ikke højere for de enkelte 
							teams. LMP1 klassen ændrer karakter, detaljerne 
							følger, men man vil gøre det mere attraktivt for 
							andre  bilproducenter at deltage. Det 
							springende punkt er lige nu, om Toyota beslutter sig 
							for at holde liv i klassen og fortsætter både i 2018 
							og 2019 med udsigt til flere konkurrerende 
							deltagere. Undervejs har fabrikken jo en unik 
							mulighed for at vinde den eftertragtede Le Mans 
							sejr. Og fra Motorsiden.dk til eventuelle 
							skeptikere: Konkurrenter er ikke kun de, der bliver 
							besejret på racerbanen, men også de, der fravælger 
							at stille op, fordi omstændighederne ikke gør det 
							muligt. Med andre ord: En sejr er nu engang en sejr. 
							
							
							  
							Toyota 
							vil inden november i år oplyse, om man vælger at 
							blive i WEC, evt. var at koncentrere sig om udvalgte 
							løb, deriblandt 24-timers Le Mans, eller helt 
							forlade sportsvognsracing. 
							 
							20. 
							august 2017  
							
							Christian Lundgaard vinder F4 mesterskabet 
							Den blot 
							16-årige danske racerkører, Christian Lundgaard, har 
							vundet det internationale FIA Formel 4 mesterskab. 
							Mesterskabet kan populært kaldes for en kravlegård 
							for Formel 1 aspiranter, men en kravlegård, som der 
							er god mening i at besøge. Sejren i mesterskabet har 
							nemlig ikke blot kolossal betydning for en ung 
							racerkørers karrieremuligheder, men betyder også 
							kontant udbetaling af 300.000 Euro svarende til 2,2 
							millioner kroner. I weekenden fandt tre løb sted i 
							Moskva, Christian Lundgaard vandt de to og dermed 
							var mesterskabet sikret, endnu inden sæsonen er 
							forbi. Christian Lundgaard er i øvrigt søn af Henrik 
							Lundgaard, som toppede sin karriere i rallysporten 
							for små 20 år siden med en EM-titel og en uofficiel 
							VM-titel. For Christians vedkommende blev han 
							allerede inden sæsonstarten tilknyttet Renault Sport 
							Academy - Henrik Lundgaard sikrede sin succes i 
							samarbejde med Toyota. 
							
							  
							 
							Jacob 
							Madsen vinder løb i Rallye Deutschland 
							Danmarks 
							største rallytalent, Jacob Madsen, kørte i weekenden 
							sin Opel Adam til sejr i det første af de to løb i 
							den ADAC Opel Rallye Cup, som var en del af det 
							tyske VM-rally, Rallye Deutschland. Ved et uheld 
							tidligere på året var Jacob Madsen og hans co-driver, 
							Line Lykke Jensen, ude af mesterskabet for en tid. 
							Jacob havde brækket ryggen, men formåede efter et 
							par måneder at være tilbage bag rattet i rallybilen 
							igen, og holdet gjorde comeback med en sejr. Det 
							resultat gentog de så i det første af weekendens to 
							løb, men uheldigvis udgik de i det andet. Deres held 
							var, at ingen af de to hold, der ligger foran 
							danskerne på deres samlede tredjeplads i 
							mesterskabet opnåede bedre resultater i Rallye 
							Deutschland. Sammenlagt har danskerne 146 points 
							mens det førende hold har 191. Der resterer 
							imidlertid kun to afdelinger af mesterskabet og 
							selvom det stadig er mere end teoretisk muligt at 
							vinde det, er det en vanskelig opgave. 
							
							    
							3. 
							august 2017  
							Kevin 
							Magnussen kører Ferrari ved CHGP 
							Den 
							danske Formel 1 kører, Kevin Magnussen, får i 
							weekenden 5.-6. august fri for sit arbejde hos Haas 
							Formel 1 teamet, så han kan være til stede ved 
							Copenhagen Historic Grand Prix. Hér skal han køre 
							for Formel 1 konkurrenterne, Ferrari. Ikke som 
							deltager i racerløbene, men bag rattet af en af de 
							biler, hvori publikum kan købe en tur banen rundt - 
							overskuddet går til støtte af behandlingen af syge 
							børn på Rigshospitalet. Bilen er en Ferrari 458 GT2, 
							stillet til rådighed af Formula Racing og Formula 
							Automobile, der varetager importen af Ferrari til 
							Danmark. Og der er tale om den selvsamme bil, som 
							Formula Racing deltog med i 24-timers Le Mans sidste 
							år. Grunden til, at arrangementet kan lade sig gøre 
							er ikke mindst, at Haas teamet i Formel 1 jo 
							anvender Ferrari motorer, så på præcis det område er 
							de to teams ikke så store konkurrenter. 
							
							  
							 
							
							
							
							Flere korte nyheder >>>  |