| Juni 
							2018 
 
							Mere power til Mazda MX-5 Mazda 
		introducerer om kort tid en opdateret version af verdens mest solgte 
		roadster. Designet er stort set uændret. Ændringer finder man derimod i 
		motorrummet, hvor både 1.5- og 2.0-liters motoren blandt andet har fået 
		ændret forbrændingskamrene og indsprøjtningssystemet for at forbedre 
		effektiviteten. Begge motorer har fået øget drejningsmomentet, reagerer 
		endnu hurtigere på bevægelser af speederen og lever op til kravene i den 
		nye udstødningsnorm Euro 6d Temp. Den største forandring er dog sket med 
		2.0-liters motoren, der nu tager flere omdrejninger (op til 7.500 omdr./min) 
		og har fået hævet ydelsen fra 160 hk til 184 hk. Det bringer 
		accelerationstiden fra 0-100 km/t ned på bare 6,5 sekunder. Samtidig har 
		den fået en endnu mere sportslig motorlyd. Set udefra er eneste ændring, 
		at både 16” og 17” aluminiumsfælgene har fået en mørkere farvetone. 
		Mazda MX-5 er Danmarks suverænt mest solgte sportsvogn. I 2017 blev der 
		indregistreret 211 eksemplarer, hvilket var en ny rekord for MX-5 i 
		Danmark. I 2018 er der indtil nu indregistreret 98 eksemplarer. Priserne 
		for den opdaterede MX-5 begynder ved 299.997 kr. med 1.5-liters motor og 
		369.997 kr. med den nye og stærkere 2.0-liters motor. 
		Læs vores 
		seneste prøvekørsel af Mazda MX-5 (før opdateringen) hér >>> 
							 
 
							Elektrisk KIA ”CUV” præsenteret i Sydkorea KIA har 
		netop præsenteret sin nye Niro EV på 2018-udgaven af den internationale 
		biludstilling i Busan i Sydkorea. I Europa vil Niro CUV’en (CUV=Crossover 
		Utility Vehicle) være udstyret med en 64 kWh 
		litium-polymer-batteripakke, der giver en rækkevidde på over 450 km på 
		en enkelt opladning. Med en 100 kW-lynoplader tager det 54 minutter, at 
		lade Niro EV's batteri til 80 procent af kapaciteten. Kraften fra den 
		204 hk stærke motor overføres til forhjulene og drejningsmomentet på 395 
		Nm er tilgængeligt fra start. Det gør Niro EV i stand til at accelerere 
		fra 0-100 km/h på kun 7,8 sek. Batteripakken er placeret lavt under 
		bilens bagagerumsbund, så crossoveren har et tyngdepunkt, der svarer til 
		tyngdepunktet i en sedan eller en hatchback og derved sikrer maksimal 
		stabilitet og køreglæde på snoede veje. 
		 
 Maj 
							2018 
 
							Opel knyttes sammen med PSA også i Danmark 
							Sidste år købte den franske PSA koncern Opel. PSA 
							producerede i forvejen Peugeot, Citroën og DS, men 
							koncernen ønskede et tysk mærke, fordi der ret beset 
							er stor forskel på franske og tyske biler. Måske 
							ikke så meget i teknisk forstand, men i udseende, 
							funktion og køreoplevelse ikke mindst. Nu bliver 
							Opel i Danmark, der er et datterselskab af Adam Opel 
							AG i Tyskland, også i importmæssig sammenhæng en del 
							af PSA. Der er indgået aftale om, at Opel fremover 
							skal importeres af Interdan koncernen, som i 
							forvejen står for importen af de tre franske 
							PSA-bilmærker. I praksis vil det ske til efteråret, 
							når alle formaliteterne er på plads. Adm. direktør 
							for Interdan Bil, Kenneth Hansen, fortæller: ”Vi 
							glæder os meget til at byde Opel velkommen i 
							Interdan-familien. Vi har næsten 100 års erfaring i 
							bilbranchen, hvor vi har haft succes med at løfte 
							markedspositionen og salget af forskellige 
							bilmærker. Dette har været funderet i en dyb 
							forståelse af det danske marked samt en stærk vilje 
							til at forny vejen til resultater og konstant være 
							på forkant. Derfor tror vi på, at vi kan fortsætte 
							den succes, Opel har haft og stadig har på det 
							danske marked. Vores mål er ikke mindst, at sikre en 
							høj grad af branddifferentiering mellem de fire 
							PSA-mærker”. Formelt sker overdragelsen af 
							importørkontrakten som et køb af Opel Danmark A/S. 
							Opel vil blive en selvstændig brandorganisation 
							indenfor Interdan-koncernen med eget 
							forhandlernetværk og vil være adskilt fra koncernens 
							andre bilmærker, der tæller Peugeot, Citroën, DS og 
							Mitsubishi. Alle medarbejdere fra Opel Danmark vil 
							på sigt blive samlet i koncernens domicil på 
							Hovedvejen i Glostrup. 
 
							Hyundai Ioniq er den billigste plug-in hybrid Med en pris 
		på blot 260.000 kroner introducerer Hyundai nu Danmarks billigste 
		Plug-in hybrid. Efter afgiftsomlægningen i november sidste år er Plug-in 
		hybrider, dvs. hybridbiler, hvor man fx kan tilføre elektricitet fra en 
		stikkontakt eller offentlig ladestandere og køre et halvt hundrede 
		kilometer på elektricitet alene, blevet ekstra attraktive. Og Hyundai, 
		der allerede fra begyndelsen har bygget Ioniq modellen både som 
		traditionel elbil uden opladningsmulighed, som elbil og som en 
		mellemting mellem de to, er nu klar med opladningshybriden også i 
		Danmark. Drivlinen er ikke meget forskellig fra den, man finder i 
		bilerne fra søstermærket KIA (læs 
		fx vores prøvekørsel af KIA Niro PHEV hér >>>), men bilerne er 
		væsens forskellige i hele deres udseende og praktiske funktion. Ioniq 
		Plug-in har en 1,6 liters 105-hestes benzinmotor uden turbo samt en 60,5 
		hestes el-motor og batteriet, som består af to enheder, har en kapacitet 
		på 8,9 kWh. Den officielle rækkevidde er 63 kilometer. I praksis oplyses 
		det, at tallet befinder sig tæt på 60 kilometer. 
		 
 Jaguar 
		F-PACE opdateres indvendigt F-PACE er 
		den bedst sælgende Jaguar. I fjor blev der solgt 185 eksemplarer af dem 
		i Danmark og det er den bil, der for alvor har fået nye kunder til at 
		kigge i retning af Jaguar. 80 procent af alle kunder, der køber en 
		F-PACE har ikke tidligere været Jaguar kunder, og modellen har i den 
		grad været værdifuld for udbredelsen af Jaguar. 2019 versionen, der 
		allerede kan bestilles, har nu det elegante Touch Pro infotainment 
		system med 10” skærm. Rammeløst bakspejl, oplyste indstigningspaneler 
		med Jaguarnavn, premium måtter og sædeknapper i krom er blot nogle af de 
		nye eksklusive features, der har fundet vej til den nyeste version af 
		F-PACE. F-PACE har også fået adaptive cruise control med steering 
		control, der fungere mellem 0-180 km/t. 
		
		Læs vores test af Jaguar F-Pace >>> |