- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test drive:

Toyota Yaris GRMN

Velskabt og velkørende


Af Søren Clauding – 10. Januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er helt centralt, når Toyota engagerer sig i motorsport eller bygger hurtige biler, at der er en del af fabrikkens ophav skjult i projektet. Det gælder også Toyota Yaris GRMN. Den er skabt på en Yaris, men er så gennem modificeret, som det er muligt, hvis man skal arbejde ud fra den eksisterende platform. Resultatet er da også fremragende.

 

Vi havde lejlighed til, at prøve den usædvanlige bil, som her i Europa kun bygges og sælges i 400 eksemplarer, på snoede spanske bjergveje og ikke mindst på Motorparc Castellollí vest for Barcelona. Det er en 4,1 kilometer lang testbane, som er stærkt kuperet og meget varieret, på mange måder meget lig den Nürburgring Nordschleife, hvorpå den hurtige Yaris er udviklet.


Hver bil er nummereret: En plade på motoren viser bilens unikke nummer: Her har vi intet mindre end nr 001 ud af de ialt 400 eksemplarer, der bliver bygget.


Yaris danner basis

Oplevelsen var helt igennem positiv. Ikke mindst set i lyset af, at den trods alt er en Yaris, med en undervogn fra en Yaris, om end den er kraftigt modificeret. Det skal forstås på måde, at hjulophæng og dimensioner grundliggende er de samme. Men GRMN udgaven er sænket 2,4 cm, fjedrebevægelsen er reduceret med 3 cm, fjedre, støddæmpere og alle led er erstattet med competition dele og så er udstødningen ført ned gennem midten af undervognen for også derigennem at optimere pladsudnyttelsen.



Pladsudnyttelsen er nemlig vital i en hurtig kompaktbil. Chassiset er forstærket, bilens vridningsstabilitet er forbedret, og det kræver plads. Det gør de 17” store hjul også, og så er der motoren, som er en sag for sig.

 

Kompressor er optimalt

Bl.a. pga. pladsbesparelsen, men også pga. den mere direkte respons, er den 1,8 liter store 4-cylindrede benzinmotor forsynet med kompressor i stedet for en turbolader. Tværgående stivere, kraftigere krængningsstabilisator og differentialespær skulle der også være plads til samt en mere direkte styring (som i øvrigt fra cockpittet håndteres fra et rat, lånt fra sportsvognen, Toyota GT86).



Og så har vægtbesparelse også været et tema. Kraftværket derude fortil leverer op til 212 hestekræfter, med en vægt på 1135 kg og et vægt/effekt forhold på 5,3 kg/hk bliver Yaris GRMN bedst i klassen, og accelerationen til 100 km/t på 6,4 sekunder understreger, at man også har fået praktik ud af teorien.

 

Samme hjulophæng

Toyota Yaris GRMN er som nævnt baseret på den almindelige Yaris. Det gælder også baghjulsophænget, som er en forholdsvis enkel torsionsbagaksel. Det er helt normalt, fordi mere avancerede hjulophæng kræver mere plads – faktisk kan vi ikke på stående fod erindre andre løsninger i småbiler i nyere tid.

 

Ved lav fart eller i hurtige kurver, hvor man ikke kommer helt ud på skridgrænsen er det umærkeligt. Så det er egentlig kun hvor skridgrænsen udfordres og hastigheden er høj, at man mærker den medstyrende bagvogn. Men sandt at sige er det næppe noget, nogen for alvor vil tage sig af ved normal kørsel på offentlig vej. Virkeligheden er, at Yaris GRMN kører rigtig godt.

 

Bilen er som standard udstyret med 17” fælge og 205 mm brede Bridgestone Potenza 45 procent lavprofildæk. De giver et glimrende vejgreb på helt plan asfalt, og naturligt nok har de en tendens til at steppe fra den ene ujævnhed til den anden på underlag med små ujævnheder. Overraskende er det imidlertid, hvor komfortabelt affjedringen arbejder, når det handler om at absorbere de større ujævnheder.


Den Yaris GRMN, vi kørte på Castellolí racerbanen var udrustet med særlig "næsten-slicks", som gav et ekstra godt vejgreb.


Topmoderne teknik

”Det skyldes ikke mindst anvendelse af den allernyeste støddæmper teknologi fra Sachs”, forklarede Stijn Peeters, som i teknisk forstand er den øverst ansvarlige for Yaris GRMN programmet i Europa. Ikke mindst dæmpningen, når støddæmperne skubbes helt sammen er blevet kraftigt forbedret i de seneste år, og det nyder Yaris GRMN selvfølgelig godt af.

 

Peeters er også meget glad for det udviklings samarbejde, Toyota har med den britiske Lotus sportsvognsfabrik. Toyota har i nogen tid leveret deres såkaldte 2ZR motor til Lotus, som gjorde en aktiv indsats med henblik på at indbygge netop den maskine i Yaris GRMN. Lotus havde nemlig erfaringen med motoren, det havde Toyota ikke i samme grad. I øvrigt er et mekanisk Torsen spærredifferentiale en vigtig del af overførslen af de mange kræfter til underlaget.

 

Op i omdrejninger

I videoen her på siden oplever man flere gange hvordan det store drejningsmoment, der først topper på 250 Nm ved 4.800 omdr./min, hjælper effekten. Det er forbavsende, hvor hurtigt bilen accelererer op til de 6.800 omdr./min, hvor topeffekten på 212 hestekræfter leveres.

 

Visuelt er GRMN udgaven skærpet med tydelig reference til fabrikkens VM rallybil, Yaris WRC. Som sådan har GRMN også til opgave at udfylde model hullet mellem rallybilerne og de almindelige Yaris.



Kompakt kabine

I kabinen sidder man i skålformede sportssæder, udført i alkantara, som holder solidt fast i føreren gennem hurtige sving. Skal undertegnede anke over noget er det, at rattet sidder lidt vel rigeligt langt væk, hvis jeg ikke skal sidde ubehagelig lodret. Det har meget med armlængde kontra benlængde at gøre og er faktisk ikke ualmindeligt at opleve i en Toyota. Men normal kørsel kræver ikke et så solidt greb i læderrattet i så lang tid, at det er værd at bemærke. Det er lidt anderledes i en Yaris GRMN – men da bilen som bekendt var udsolgt i princippet på 72 timer, er dette jo ikke relevant forbrugeroplysning på et særlig højt niveau…

 

Sidst, og måske også mindst, er indstigningsforholdende gennem fordørene til bagsædet ikke verdens bedste. Men uden at have prøvet det, er bagsædet ved hurtig kurvekørsel næppe heller anbefalelsesværdige at benytte. Som sådan passer tingene jo meget godt sammen. Til gengæld er bagagerummet ligeså godt som i en hvilken som helst Yaris. I forening med den overraskende komfortable affjedring er Yaris GRMN helt brugbar også i dagligdagen.

Andre Toyota prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Yaris GRMN: Ud af garagen og fuld fart frem >>>


Vi har prøvekørt en af de i alt blot 400 eksemplarer af den potente Toyota Yaris GRMN. som vil blive produceret. Vi har prøvet den på den udfordrende Parcmotor Castellolí racerbane vest for Barcelona. Se videoen, som foruden onboard delen også har afsluttende outboard optagelser af den unikke og spændende bil. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om Toyota Yaris GRMN


Introduktion i Danmark: Foråret 2018, men der er udsolgt - kun 3 eksemplarer lander herhjemme.

 

Motor og præstationer:

Toyota 2FR-FE kompressor benzinmotor, 4 cylindre, 1,8 liter, 212 hk/6800 omdr./min. 250 Nm/4800 omdr./min. 0-100 km: 6,4 sekunder. Topfart: 230 km/t (elektronisk begrænset). 6 M/T. 13,3 km/l. 170 g CO2/km.

 

Undervogn:

Toyota Yaris platform, McPherson, Torisons bagaksel, Sachs Performance støddæmpere, Ventilerede frontskiver (275 X 25 mm), Bagskiver (278X9), Bridgestone Potenza 205/45-17.

 

Dimensioner:

Længde: 3,95 meter.

Bredde: 1,7 meter.

Højde: 1,51 meter.

Akselafstand: 2,51 meter.

Bagagekapacitet: 286 liter.

Egenvægt: 1135 kg.


Link til importøren


 

 

De skålformede alkantara sæder er af typen Toyota Boshuku Ultrasuede, som er skridsikre og holder kroppen godt fast ved hurtig kurvekørsel og nedbremsning.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt