- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Prius Plug-in er 10,5 cm længere end Prius Hybrid - 4,65 meter.Klik på billederne og se dem større.


 

First Test: Toyota Prius Plug-in

 


Toyota sætter stikket i – nu også i Danmark


Af Søren Clauding – 26. april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er 21 år siden, at Toyota lancerede den første hybridbil. Den japanske bilgigant er verdens absolut førende producent af hybridbiler, men først nu dukker der en såkaldt plug-in hybrid (opladningshybrid kan man også kalde den) op på markedet – i hvert fald det danske, for allerede i 2012 kunne vi prøvekøre den første Prius Plug-in (læs vores første test af den dengang helt nye Toyota Prius Plug-in Hybrid hér >>>).

 

I mellemtiden er der kommet en helt ny generation af den avancerede hybridbil, hvor Toyota har brugt al deres erfaring og knowhow, opbygget gennem de mange år med hybridbiler. Den nye Prius Plug-in blev lanceret internationalt sidste år, men det var først, da reglerne for afgiftsberegning af plug-in hybridbiler blev ændret, at det blev realistisk for Toyota at introducere Prius Plug-in i Danmark.

 

State-of-the-art

Prius Plug-in er ”state-of-the art”, intet mindre. Det vidste vi på forhånd, for allerede den mere konventionelle hybrid version af Prius, som har eksisteret også i Danmark i lidt under et par år, har gjort et særdeles godt indtryk. Det gjorde den bl.a., fordi Toyota har anvendt den nye globale arkitektur og skabt et unikt baghjulsophæng, som i den grad forfiner køreegenskaberne, hvad vi bl.a. konstaterede på en højfartstur på tyske autobahns (læs vores prøvekørsel af Prius Hybrid hér >>>).

 

Men når det så er sagt, er Prius Plug-in på mange måder anderledes end Prius Hybrid. Fronten er ny, bagpartiet er nyt, og for at det større 120 kg tunge batteri ikke skulle reducere bagagepladsen for meget, har man også forlænget bilen med godt 10 cm. Og så er teknikken langt hen ad vejen naturligvis også anderledes.

 

Sådan kører Prius Plug-in

Toyota Prius Plug-in lander på det danske marked netop nu. Og ét af de spørgsmål, vi i sammenligning med hybrid-versionen var meget interesserede i at få besvaret, var: Hvordan kører Plug-in versionen, som jo er blevet noget tungere end hybrid-udgaven.

 

Svaret giver vi i aktivt i on-board videoen her på siden, men kort fortalt kører den i virkeligheden endnu bedre. Det hænger sammen med, at det store batteri er placeret delvis under bagsædet, delvis under bagagerummet – altså lavt og bagude. Derved er tyngdepunktet blevet skubbet bagud og nedad.

 

Kulfiber bagklap

Den globale arkitektur understøtter det lave tyngdepunkt, og som om det ikke var nok, er den tophængslede bagklap skabt i kulfiber, som både er meget stærkt, meget stift og ikke mindst meget let, hvorved bagklappen også skubbe tyngdepunktet nedad. Sådan en ikke uvæsentlig detalje medvirker sammen med en lang række andre finesser til fremragende balance og vejbeliggenhed, som har haft den unikke fordel, at Toyota ikke har behøvet at gå på kompromis med kørselskomforten for at opnå en vis grad af køredynamik.

 

Sidstnævnte har de gjort så godt, så Toyota med den nye Prius Plug-in ikke længere ligger på kanten til premium-klassen. Nu er man blevet fuldgyldigt medlem. Og det har man opnået til priser, der bør få konkurrenterne til at spærre øjnene op: 334.000 kroner koster den billigste Prius Plug-in, og det vel at mærke med det såkaldte H3 udstyr, som inkluderer masser af luksus, som man normalt skal betale meget mere for.

 

Luksusudstyr

Skudt i flæng: 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, el-sideruder både for og bag, unikke LED matrix forlygter med 32 lyselementer i alt, adaptiv fartpilot, nøglefri adgang og start og meget, meget mere.

 

H4 niveauet løfter prisen 20.000 kroner og tilfører bilen et JBL premium lydsystem, parkeringsassistent og trådløs opladning af Qi kompatible mobiltelefoner.

 

Eneste synlige minusser er, at Plug-in hybrid udgaven ikke må køre med anhænger, og så er bagagerumskapaciteten reduceret med 142 liter i forhold til hybrid-udgaven til 360 liter.


Link til importøren


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Under lakken på den nye Prius Plug-in >>>


Plug-in hybrid versionen af Toyota Prius er ny i Danmark. Vi har taget en kort køretur i den nye bil, som tager springet indenfor i premium segmentet til en meget attraktiv pris. Fuld HD.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt