- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Suzuki Swift Sport

Underholdende, dynamisk og utrolig ærlig


Af Søren Clauding – 20. april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et helt centralt aspekt ved den nye Suzuki Swift Sport, der kommer til Danmark i august, er den ærlige udstråling. Den er præcis, hvad den ser ud til. Smart, iøjefaldende og dynamisk. Og underholdningsværdien sætter den i særklasse på veje som dem, hvorpå de første internationale testkørsler fandt sted.

 

Vejene i sig selv underbyggede bilens karakteregenskaber. Prøvekørslerne fandt sted på de yderst snoede vejforløb, der fører fra kystbyen Marbella ved den spanske Costa del Sol op til en af de smukkeste byer i Spanien, Ronda, der ligger få kilometer fra den legendariske privatejede Ascari testbane.

 

Skabt til at bruges

Det var imidlertid på vejene, bilen skulle prøves, for Suzuki Swift Sport er skabt til at kunne bruges. Den har til formål, at gøre hverdagen mere underholdende, uden at man i øvrigt giver afkald på praktiske egenskaber. Derfor er bagagerumspladsen den samme som i den almindelige Swift, dvs. 265 liter, der kan øges til 947 liter, når det asymmetriske bagsæderyglæn lægges ned. Det samme gælder kabinepladsen, selvom forsæderne er erstattet af skålformede sportsstole.


 


Interiøret er designet med vægt på sport og dynamik. Konventionelle viserinstrumenter er parret med informationsdisplays, der understøtter kørslen, det multijusterbare sportslæderrat er D-formet, alu-pedaler og lædergearknoppen er der kælet for, og derfor er man som fører parat til at bruge bilens potentiale.

 

Anderledes front

Suzuki Swift Sport er 5 cm længere end den almindelige Swift. Alligevel måler den blot 3,89 meter i længden, men det skyldes alene, at fronten er helt anderledes og bagenden udstyret med markante diffusere og dobbelte udstødningsrør, hvis formål nok i højere grad er at se godt ud og give en god lyd, mere end at bidrage til fartpræstationerne.



Frontspoiler, sideskørter og højtsiddende bagspoiler har derimod en vis performance-funktion – samtidig med, at de skærper Swiftens visuelle tiltrækningsevne. Det samme kan siges om de bemærkelsesværdige sort/blanke 17” alufælge. Det, i kombination med den stærke, citrongule farve, som er unik for Swift Sport og i øvrigt hentet fra Suzukis rallybiler, tiltrak sig med rette stor opmærksomhed, selv blandt de bilvante sydspaniere.



Helt igennem ærlig

Og da Suzuki Swift Sport er en helt igennem ærlig bil, giver den sig som sagt ikke for at være mere end det, den er. Men vi garanterer: I den prisklasse vil det også være end rigeligt for de allerfleste.

 

Den 4-cylindrede 1,4 liters ”Boosterjet” turbobenzinmotor er nemlig en meget fin motor. Den præsterer op til 140 hestekræfter, men det er især det forrygende drejningsmoment, der er på toppen, hvilket vil sige 230 Nm, fra 2500 til 3500 omdr./min, der imponerer.

 

4,2 kg /Nm

Momentet sikrer en eminent acceleration og en forbilledlig trækvillighed ud af kurverne. I tørre tal er det store drejningsmoment god for et vægt/kraft forhold på 4,2 kg/Nm – og det er hele hemmeligheden bag de gode fartpræstationer.

 

Kræfterne leveres præcist og direkte, og den præcise styring samarbejder med de moderat brede lavprofildæk, så man i snævre kurver uden at miste balancen trygt kan risikere en udskridning. Når vejgrebet er genskabt, peger forenden præcist derhen, hvor man forinden har styret den til at skulle pege. Det er ærlige køreegenskaber, der genspejler den visuelle oplevelse. Man bliver ikke snydt.

 

Top udstyr

Som det sig hører og bør i en moderne verden er Swift Sport udstyret som en sådan bil skal være, der er alt andet lige tale om Suzukis topmodel i Swift-rækken. Adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse og vognbaneassistent fodres med informationer fra både laser og kamera og gør det muligt, også at registrere fodgængere. Fuld LED forlys forvandler nat til dag, klimaanlæg sikrer indeklimaet, nøglefri adgang og start sikrer, at man kan komme godt afsted.

 

I midterkonsollen kan man betjene et let læseligt 7” display med navigation, skærmbillede fra bakkameraet og bilens connectivity via Apple CarPlay og Android Auto.

 

Og oven i det hele kan man glæde sig over en benzinøkonomi på 17,9 km/l, opgjort efter den nye NEDC norm. Det er ærlig talt ret godt, og Suzuki, som i forvejen glæder sig over, at der til danskere er solgt 650 eksemplarer af de to tidligere generationer (der blev lanceret første gang i 2005), forventer at sælge 150 eksemplarer af den nye Swift Sport inden udgangen af 2019.


Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Suzuki redefinerer "Hot Hatch" begrebet >>>


Vi har prøvekørt den helt nye Suzuki Swift Sport Hot Hatch på snoede bjergeveje tæt ved Malaga. Den er både underholdende, sjov og overraskende komfortabel. Videoen fortæller bl.a. hvorfor. Fuld HD.


 

 


Hurtige fakta om den nye Suzuki Swift Sport

Introduktion i Danmark: August 2018


4 cyl. 1,4 BoosterJet turbobenzinmotor, 140 hk, 230 Nm/2500-3500 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 8,1 sek. Topfart: 210 km/t. 14,7 km/l (NEDC). 125 g CO2.

 

Længde: 3,89 meter. Bagagekapacitet: 265-947 liter.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt