| 
							 
							En afgørende faktor bag udviklingen af den helt nye 
							Honda CR-V hybrid, som lanceres i Danmark omkring 1. 
							marts, men som vi allerede har haft mulighed for at 
							køre på spanske veje vest for Sevilla, er, at den i 
							vid udstrækning er identisk med den konventionelle 
							CR-V, som vi prøvede i sommer og som netop er 
							lanceret i Danmark. Hybridudgaven kører ikke meget 
							forskelligt fra ikke-hybriden, og så kan CR-V Hybrid 
							sælges til priser, som begynder ved 430.000 kroner. 
							
							  
							
							Det er en favorabel prissætning for en potent og 
							alsidig SUV med en fremragende benzinøkonomi (18,9 
							km/l jf. NEDC2 tallene, baseret på WLTP 
							beregningsmetoden). Bilen mønstrer op til 184 
							hestekræfter og et stort konstant drejningsmoment på 
							315 Nm, leveret fra allerførste motoromdrejningstal, 
							fordi den drivende køremotor er en elektromotor. 
							
							  
							
							Let-kørt og velbalanceret 
							
							I det store hele er hybrid versionen funktionelt 
							(bortset fra drivlinen) identisk med de 
							konventionelt drevne biler. Selv det effektive 
							firehjulstræk er det samme, uanset drivline, og det 
							er naturligvis med til at holde prisen nede. Og så 
							har det også den fordel, at køreegenskaberne næsten 
							er de samme. 
							
							  
							
							Litium-ion batteriet er anbragt bagtil og motorerne 
							i motorrummet fortil. Derved har man ikke rokket ved 
							bilens vægtfordeling og den kørekomfort, der også er 
							gemt i CR-V navnet (Comfortable Runabout Vehicle), 
							har man ikke bare bibeholdt men underbygget, 
							simpelthen fordi en helt lineær konstant 
							acceleration, lydløs og samtidig direkte fornemmelse 
							af køreforholdene er herligt at opleve. Fordi 
							litium-batteriet ikke er stort, optager det beskeden 
							plads i bagagerummet, som er på 497/1697 liter – i 
							den konventionelle CR-V er tallet 561/1756 liter. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							
							Lydløst cruise 
							
							Kører man uden at bruge alle bilens kræfter, er den 
							meget lydløs og man hører stort set ikke 
							benzinmotoren. Trædes speederen i bund går 
							benzinmotoren helt op i omdrejninger for at kunne 
							levere den nødvendige energi til køremotoren. Det 
							støjer, men moderat (se og hør videoen her på 
							siden). Og det modsvares fuldt og helt af komforten 
							ved lav fart og EV kørsel, som kan finde sted op til 
							60 km/t. 
							
							  
							
							Som sådan er Honda CR-V hybrid et reelt alternativ 
							for dem, der gerne vil benytte en SUV’s mange 
							fordele. Man skal dog ikke overse, at påhængsvægten 
							er begrænset til 750 kg, så hestetrailere og 
							campingvogne er det ikke en option at køre med – men 
							et stort læs haveaffald går jo nok. 
							
							  
							
							Ukompliceret kørsel 
							
							Helt centralt er det, at den nye CR-V Hybrid er så 
							let-kørt. Den er komfortabel, om end de ekstra 100 
							kg har betydet, at man har monteret kraftigere og 
							stivere fjedre, så mindre ujævnheder mærkes 
							tydeligere end i udgaven med benzinmotor. Og så er 
							det lidt sjovt, at den ikke har en gearstang. Man 
							trykker på en knap, træder på speederen og så kører 
							man. 
							 
							
							  
							 
							
							Og drivlinen behøver man slet ikke at forholde sig 
							til. Man mærker simpelthen ikke, hvornår der skiftes 
							fra den ene indstilling til den anden – alene lyden 
							fra benzinmotoren og et lille lyssignal i 
							instrumentpanelet giver føreren en indikation af 
							drivlinens aktuelle funktion. Det bliver hurtigt ret 
							uinteressant at følge med i. 
							
							  
							
							Avanceret energistyring 
							
							Kernen i systemet, som gør det muligt i praksis at 
							køre 20-30 procent længere pr. Liter benzin, er den 
							avancerede i-MMD energistyring, hvor benzinmotoren 
							og køremotorens indbyrdes samspil konstant 
							reguleres. 
							
							  
							
							Man opererer skematisk med tre 
							drivline-indstillinger, ”EV” (dvs. man kører på 
							elektricitet alene), ”hybrid” (hvor batteriet lades 
							men generatoren også forsyner køremotoren med strøm 
							direkte) og en mere sjælden forekommende situation, 
							hvor de drivende hjul låses direkte til 
							benzinmotoren ”engine-drive” (hvilket dog ikke 
							forhindrer batteriet i at levere ekstra power til 
							køremotoren, når nødvendigt, eller benzinmotoren i 
							at sjat-lade batteriet, når den ikke bruger 
							kræfterne til direkte at drive bilen (fx ved kørsel 
							nedad bakke). 
							
							  
							
							Man kan som fører også påvirke køreoplevelsen via 
							tre køreindstillinger, hvor den sportslige trækker 
							flest mulige kræfter ud af køremotoren og 
							benzinmotoren derfor stort set konstant er på 
							arbejde. Det vil for nogle bilister også være det, 
							man forbinder med sportslig kørsel, men det er ikke 
							det, Honda har villet. De har omvendt udviklet en 
							lydgenerator, som i kabinen forfiner lydoplevelsen 
							og tilpasses køremåden såvel som køreindstillingen. 
							
							  
							
							Det bedste fra to verdener 
							
							Fordi det er en potent elmotor, der driver bilen, 
							behøver man som i andre elbiler ingen gearkasse. Man 
							har samme accelerationsformåen som i rene elbiler, 
							0-100 km/l på 8,8 sekunder (med forhjulstræk), men 
							modsat de fleste biler, der kører på elektricitet 
							alene, har CR-V hybrid også en høj topfart på 180 
							km/t. Man kan sige det på den måde, at man har taget 
							det bedste fra to verdener. Og samtidig undgår man 
							opladnings problematikken. 
							
							  
							
							Det sidste gælder jo enhver hybridbil, men det 
							unikke er, at CR-V drives af en elektromotor. Det 
							minder lidt om de hybridbiler, der er udstyret med 
							rækkevidde forlængere, men ikke helt, for deres 
							batterier er så store, at de påvirker 
							energieffektiviteten, fordi bilerne skal slæbe rundt 
							på den store vægt, og også køreegenskaberne lider 
							derved, ligesom i en typisk plug-in hybrid. 
							
							  
							
							Erfaringsmæssigt vil CR-V Hybrid køre på 
							elektricitet alene i mere end halvdelen af tiden, så 
							længe man bliver under 60 km/t, altså ved typisk 
							bykørsel. 
							
							  
							
							Litium problematikken 
							
							Dertil kommer, at i en tid, hvor der ikke endnu er 
							skabt en reel løsning på brugen af litium i 
							batterier til biler, og batteriproducenterne så småt 
							er ved at indse, at verdens begrænsede litium 
							reserver meget snart kan gå hen, at blive den helt 
							store hindring for den virkelige udbredelse af 
							elbiler (meget større end politisk modvilje eller 
							bilkøbernes skepsis) ser Honda-løsningen, som kun 
							kræver begrænset brug af litium, ud som en rigtig 
							god overgangsløsning. Og alternativerne er altså 
							ikke lige om hjørnet…  |