- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DS 7 Crossback i Opera varianten skal naturligvis posere foran Operaen i København.

Klik på billederne og se dem større.


First Test: DS 7 Crossback

Suverænt luksuriøs i enhver forstand


Af Søren Clauding – 22. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye DS 7 Crossback er den første bil fra PSA koncernens nye bilselskab, DS Automobiles, der er skabt som en DS fra grunden af. Det er vigtigt at vide, for hensigten er, at netop DS fremover skal være bilmærket og dermed også i mærkets biler, man finder de allernyeste designs, den allernyeste teknologi og det hele pakket ind i ultimativ luksus.

 

DS 7 Crossback er i traditionel forstand en mellemstor SUV. Som udgangspunkt fås den med forhjulstræk, hvilket har den fordel, at der ikke er ført en kardantunnel ned gennem kabinen, og derved kan man lettere bevæge sig rund på bagsædet, hvor der i øvrigt er fremragende plads.

 

Elmotorer på baghjulene

Siden kommer den i en firehjulstrukken version, men først når man er klar med en regulær hybriddrivline, hvor det da vil være elmotorer på baghjulene, der står for den del af træk-konfigurationen. Pudsigt nok har DS jo allerede i Formel E mesterskabet eksperimenteret med elmotorer, der trækker på baghjulene, så det skal nok blive godt.

 

Men i første omgang har man traditionelle drivliner, bestående af hhv. en 1,6 liters Puretech turbobenzinmotor, der yder 225 hestekræfter samt to AdBlue baserede næste forureningsfri BlueHDi dieselmotorer med SCR katalysatorer, der præsterer 130 respektive 180 hestekræfter.

 

Kørsel i ophøjet ro

DS 7 Crossback er på ingen måde en bil med andre sporslige egenskaber end at den hurtigt kan komme fra 0-100 km/t (8,3 sekunder i benzin-versionen). For sofistikeret design, elegance og klassisk kørekomfort, som underbygger den ophøjede ro, der kendetegner de mennesker, der falder for den ultimative luksus, fordrer ikke dynamik på allerhøjeste niveau.

 

Ikke desto mindre afslørede den første prøvetur i den nye DS 7 Crossback (se også gerne videoen her på siden), at også hvad det angår, er man kommet ganske godt i mål. Ved at udnytte bilens frihøjde på 19 cm har man en stor hjulvandring, som gør det muligt at skabe en komfortabel passage af større ujævnheder, krængningsstabilisatorer forhindrer siden, at det går galt gennem kurverne og de små ujævnheder pareres af den allernyeste støddæmperteknologi, som i den ultimative udgave er ret unik.

 

Elektronisk styret affjedring

Man har nemlig skabt en elektronisk styret affjedring, som bl.a. var indbygget i bilen, vi prøvekørte i København, hvor præsentationen af den nye bil og lanceringen af DS på det danske marked fandt sted. Den består af 4 individuelt styrede støddæmpere, 4 højdesensorer, 3 accelerometre og et kamera, som tilsammen kontrollerer og til stadighed tilretter bilens affjedring på basis af en kontinuerlig scanning af vejbanen foran bilen.

 

Man har også skabt et unikt lygtesystem, naturligvis baseret på LED teknologi, med en hovedlinse og tre hjælpelinser. Førstnævnte kan dreje lyskeglen og sidstnævnte kan ændre lyskeglens form, så man er sikret optimal lygteføring under alle kørselsforhold.

 

Støjsvag og gennemført komfortabel

I praksis oplevede man en unik kørekomfort, som understøttes af gennemarbejdet støjdæmpning og lydisolering. Også det giver onboard videoen her på siden em vis fornemmelse af.

 

DS opererer med to udstyrsversioner: Prestige og Élégance, som så kan finetunes i hvilken retning, man ønsker. Standard i Prestige er bl.a. 19” alufælge, p-sensorer for og bag, 12” touch-skærm, 3D navigation, det førnævnte LED lygtesystem, panoramasoltag og nøglefri betjening.

 

Élégance inkluderer som standard 19” fælge i et anderledes design, mørktonede ruder, den aktive hjulophængning med kamera, forsæder med ventilation og varme og 3-zone klimaanlæg.

 

I sagens natur er bilerne iklædt automatisk nødbremse, vejbaneassistent, automatisk fjernlys, 8 airbags, Isofix beslag osv.


 

Bagagerummet har en kapacitet på 555/628-1752 liter og den fleksible bund kan placeres i to niveauer.

 


Andre DS prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

DS lancering, haute Couture på fire hjul nu i Danmark


Vi har prøvekørt den nye DS 7 Crossback i hjertet af København og demonstrerer bl.a. den komfortable og fine affjedring. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om DS 7 Crossback


Varianter og listepriser:

Prestige, 1,5 BlueHDi 6 M/T 130 hk, 300 Nm/1750 omdr./min. 0-100 km/t: 10,8 s. Topfart: 194 km/t. 24,4 km/l, kr. 400.000.

 

Prestige 2,0 BlueHDi Aut, 180 hk, 400 Nm/2000 omdr./min. 0-100 km/t: 9,4 s. Topfart: 218 km/t. 20,4 km/l, kr. 500.000

 

Prestige 1,6 PureTech Aut, 225 hk, 300 Nm/1900 omdr./min. 0-100 km/t: 8,3 s. Topfart: 236 km/t. 17,2 km/l, kr. 550.000.

 

Élégance 2,0 BlueHDi Aut. 180 hk, 400 Nm/2000 omdr./min. 0-100 km/t: 9,4 s. Topfart: 218 km/t. 20,4 km/l, kr. 620.000.

 

Élégance 1,6 PureTech Aut. 300 Nm/1900 omdr./min. 0-100 km/t: 8,3 s. Topfart: 236 km/t. 225 hk, 17,2 km/l, kr. 670.000.

 

Længde: 4,60 meter.

Bredde: 2,10 meter (inkl. sidespejle).

Højde: 1,63 meter.

 

Bagagerumskapacitet: 555/628-1752 liter.


Link til importøren


Der er fremragende plads på bagsædet og anvendelsen er ikke forhindret af en kardanaksel som i visse andre SUV'er.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt