- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: SEAT Ibiza

Ny SEAT Ibiza fører an


Af Søren Clauding – 3. maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke et ligegyldigt møde med en ny bilmodel, der fandt sted, første gang undertegnede tog plads bag rattet af den helt nye SEAT Ibiza og trykkede på start knappen. For derpå at styre ud på de kurverige bjergveje omkring Barcelona i Spanien i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye bil. Den nye Ibiza viser nemlig vejen for resten af VW gruppen i det meget populære B- segment for de såkaldte super-minier.

 

SEAT er ekspert i at designe ultra rummelige kompaktbiler og derfor var det logisk, at netop den VW ejede spanske bilfabrik fik opgaven, at skabe en helt ny platform for de kommende generationer af koncernens B-segment biler. Den opgave har vi tidligere haft lejlighed til at berøre, da den nye bil havde verdenspremiere – det vil sige, da den blev vist første gang.

 

Nytænkning

Den nye platform hedder MQB A0 og indeholder elementer fra den populære MQB platform, som bl.a. SEAT LEON er skabt på. Men den er ikke desto mindre helt ny og inkluderer så meget nytænkning, at det ikke mindst i teknisk forstand var et spændende møde.

 

For bilkøberne handler det imidlertid mest om platformens fordele, for når SEAT Ibiza kommer på markedet i juni måned til en indstigningspris på 135.000 kroner, havner den midt i det yderst konkurrenceprægede B-segment, som alle bilfabrikker har fokus på. Tilbuddene er utallige i den bilklasse, men den nye Ibiza er godt rustet til opgaven, bl.a. pga. den nye platform.

 

Succesen kan videreføres

Dermed er der lagt op til en succesrig videreførelse af en bilmodel, der i den grad har tegnet SEAT i alle de 33 år, modellen har eksisteret. Den nye bil er 5. generation og i den forløbne periode er der blevet solgt ikke færre end 5,4 millioner eksemplarer af bilen verden over.

 

Ligesom forgængerne appellerer Ibiza til de ungdommelige bilkøbere. Faktisk er gennemsnitsalderen for købere af de hidtidige generationer Ibiza mere end 10 år lavere end gennemsnitsalderen for købere i segmentet (43 versus 55) og dermed den laveste overhovedet.


Den ungdommelige appeal blev genspejlet i præsentationen i.f.m. de første internationale prøvekørsler: Streetdance #startmoving.


2016 var SEATs bedste år nogensinde

Det har været med til, at skabe SEATs succes, som i 2016 medførte det bedste resultat i fabrikkens historie. SEAT solgte i fjor 408.700 biler, repræsenterende en omsætning på 8,597 milliarder Euro og skabte et driftsoverskud på 143 millioner Euro.

 

Succesen skyldes især et stigende salg af Leon og Alhambra modellerne og en effektivisering af produktionsprocesserne – plus lanceringen af den nye SEAT Ateca SUV, som virkelig er blevet godt modtaget på markedet.

 

De nye succes underbygges af den faceliftede Leon og nu er det Ibiza’s tur til, at yde sit bidrag. Siden følger så den kompakte SUV, SEAT Arona, bygget på samme platform som Audi Q2. Og senere kommer også en noget større 7 sædet SUV, vi gætter på med kraftig inspiration fra Skodas anvendelse af MQB platformen til Kodiaq modellen.

 

Grundlaget systematiseret

SEAT har systematiseret grundlaget for den nye Ibiza og oplyser, at det udtrykker en kombination af begreberne design, funktion, dynamik, komfort, kvalitet, følelser og teknologi – og det skal ende op i en bil, der også skal være til at betale for penge.

Den rette kombination med ikke mindst den yngre målgruppe som retningsgivende måldefinition skal sætte rammerne og det er præcis, hvad man har opnået med den nye MQB A0 platform, som i enkelhed, fleksibilitet, robusthed og kvalitet er grundlaget for øvelsen.

 

Platformen har gjort det muligt indenfor den samme længde (4,06 meter) at øge rummeligheden, forbedre køreegenskaberne og samtidig givet designerne mulighed for at skabe en rigtig pæn bil, som i øvrigt tager sig bedre ud med virkeligheden end på et udstillingspodie. Også det sidstnævnte er interessant, for det plejer at være omvendt.

Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

NY SEAT Ibiza vinder i virkeligheden >>>

 

Mesteren i rummelighed viser vejen >>>

 

Kompakt platform med store muligheder >>>


Oplev hvordan den nye SEAT Ibiza kører, når den udsættes for udfordrende spanske mikro-provinsveje og får også en idé om hvad det er, MQB A0 platformen bidrager med. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Gense præsentationen af den helt nye SEAT Ibiza i Barcelona - og sku op for lyden. Bag billederne skjuler sig vores eksklusive interview med SEATs topchef, CEO Luca de Meo. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt