- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Peugeot 5008 SUV

Oplevelsesrejse-bil i særklasse


Af Søren Clauding – 1. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bemærk overskriften: Peugeot 5008 SUV. Peugeot gjorde nemlig og både med rette og fuldt forståeligt meget ud af, at præsentere den nye 5008 som en SUV. Hvis ikke man vidste bedre, ville man let kunne bygge sin opfattelse af den store velkørende rejsebil på den hidtidige 5008. Men der er en verden til forskel. Ja, en tur rundt i verden til forskel i hver en afkrog.

 

Det kunne man nemlig ikke i den hidtidige 5008. Den var som MPV (Multi Purpose  Vehicle) måske nok en rejsebil for op til 7 personer, men den hørte til på den slagne landevej, og den skulle helst være belagt med god og jævn asfalt. Det behøver den nye 5008 ikke at lade sig begrænse af. Med en frihøjde på niveau med en gennemsnitlig offroader (23,7 cm) og glimrende køreegenskaber on- og offroad ligger verden åben, parat til at blive udforsket også der, hvor andre giver op.



Advanced Grip Control i stedet for 4X4

Sjovt nok vil den nye 5008 SUV ikke kunne købes med firehjulstræk. Men da begge Peugeots sejre i Dakar-rallyet i nyere tid (de sidste to år) er blevet vundet med biler, hvor der kun var træk på de to af bilernes hjul, har 4X4 ikke været et ultimativt krav til designerne, da de skabte 5008.

 

Virkeligheden er da også, at selv ikke de allerkraftigste motorer og det mest effektive firehjulstræk kan klare sig uden et solidt tag i underlaget. Derfor er stor frihøjde en grundliggende forudsætning for, at kunne udleve oplevelsesferien og bringe bilens passagerer ud, hvor de tidligere kun kunne komme, hvis de bevæbnede sig med solide vandresko, tilhørende -stav og en god portion tålmodighed i rygsækken. En firehjulstrukken SUV med for ringe frihøjde bliver hængende på toppen af dybe, opkørte hjulspor. I Peugeots tilfælde skal der mere til at bringe 5008’eren i uføre end de fleste andre SUV’er.

 

Det går også uden

Når det så er sagt, har vi stadig til gode, at afprøve det computersystem, Peugeot har udviklet og kalder Advanced Grip Control, som kan bistå føreren, når terrænet øger kravene. Systemet regulerer og fordeler kræfterne på de trækkende forhjul, så der opnås optimalt vejgreb og det kan også fås til den nye 5008.

 

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler på snoede og udfordrende, men ikke på nogen måde opkørte veje syd for Lissabon i Portugal, var systemet helt unødvendigt – en følsom speederfod i forening med bilens standard elektronik var helt tilstrækkelig (se onboard videoen her på siden). Men erfaringerne fra systemet i andre Peugeot-modeller får os til at antage, at det nok også virker fremragende i 5008.

 

Fra MPV til SUV

Med det skridt – fra MPV til SUV – og med succesbilen 3008 i baggrunden (ikke mindst som storleverandør af forskellige design features såvel som en stor portion teknik) liner Peugeot op til at (ud?)konkurrere biler som Skoda Kodiaq, Opel Zafira og Nissan X-Trail. De har alle samme størrelse som 5008, men ingen af dem har så komplet en løsning som Peugeot.

 

Den nye Peugeot 5008 har som sådan i hvert fald alle de ingredienser, der skal til for at skabe en succes i kategorien for de mellemstore såkaldte ”C-SUV´er”. Køregenskaberne er gode, bilen er fleksibel med brugbar og masser af plads på alle de 7 sæder – og oven i det ser den godt ud. Mon ikke netop førstnævnte og sidstnævnte er årsagen til den succes, som lillesøster 3008 har opnået på rekordtid? Og som i den grad understøtter beslutningen om at skifte spor fra Multibil til Sport Utility Vehicle?

 

Kommer først til september

I øvrigt er 3008’erens succes til dels årsagen til, at vi ikke får den nye 5008 at se i Danmark – i hvert fald ikke på danske nummerplader – før i september. Den fabrik, som bl.a. producerer de avancerede i-cockpit til 3008 og også skulle gøre det til 5008, har nemlig været udsat for en voldsom brand. Derfor prioriterer man produktions kapaciteten, så den i første omgang forbeholdes 3008, hvor efterspørgslen har oversteget alle forventninger, og senere prioriteres så de lande i Europa, hvor interessen for 5008 er størst.

 

Siden introduktionen af Peugeot 3008 sidst i oktober 2016 har fabrikken nemlig til dato solgt 80.000 biler, heraf udgør salget i Danmark cirka 1200. Det er fabrikkens på så kort tid største salg nogensinde af en ny model og markedet er langt fra mættet endnu.


Link til importøren

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny Peugeot sætter dagsordenen >>>


Den kommer først til Danmark til september - men vi har allerede prøvekørt den helt nye Peugeot 5008 hvor den hidtidige MPV er forvandlet til en ægte SUV. Tag med på køreturen i det rå portugisiske terræn og oplev den nye Peugeot "onboard". Videoen kan ses i Fuld HD.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt