- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carlos Tavares, CEO Groupe PSA, og Michael Lohscheller, CEO Opel Automobile har fælles fodslag om den nye strategiplan, PACE, der skal gøre Opel biler til en god investering for PSA og et godt køb for kunderne.


PACE: Opel/PSA strategi udmelding:

Opel er tysk – og nu skal der arbejdes


Af Søren Clauding – 9. november 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra såvel PSA’s som Opels topledelse var udmeldingen klar på den længe imødesete strategi presse konference på Opels hovedsæde i Rüsselsheim: Opel skal være tysk, måske endda mere tysk end mærket har været i mange år, men der skal arbejdes intensivt, hvis man vil nå målene. Planen er betegnende døbt "PACE".

 

Baggrunden for præcis den del af udredningen er en, fra nogens side måske begrundet frygt for, at når en fransk bilkoncern overtager en skrantende tysk virksomhed, vil den hen ad vejen stille og roligt skifte nationalitet. Hvis det havde været tilfældet, ville der dog næppe have været meget idé i, for PSA gruppen (Peugeot, Citroën og DS) at overtage Opel. Som sådan hænger tingene fortsat ret godt sammen, og er helt i overensstemmelse med den første udmelding.

 

Kapacitet er centralt

PSA har da også rigeligt at gøre med, at fastholde den nu franske del af koncernens aktiviteter. Man har haft så stor succes med den forvandling, koncernen har gennemgået i de sidste år, at ikke mindst arbejdskraft er blevet en mangelvare. Arbejdskraft er der masser af i Opel regi, og derfor er der en god portion fornuft i, at ekspansionen fremover koncentreres om Opels virksomhed. Uden at man i øvrigt på PSA niveau har tænkt sig, at holde sig tilbage.

 

Indenfor de næste fem år, vil der iflg. strategiplanen blive udvidet med 20 nye eksportmarkeder. Ikke overraskende inkluderes der en målrettet satsning på Kina og Brasilien.

 

Opel er og skal være tysk

I relation til Opel handler planen om det helt fundamentale: Opel skal være Opel, med alt  hvad det indebærer af kvalitet, køredynamik, de unikke sæder osv. PSA-gruppens topchef, Carlos Tavares, påpegede, at i rigtig mange år har Opels aktiviteter helt overordnet været styret fra Detroit (GM), nu styres Opel fra Rüsselsheim. Her har Opel toppen, under ledelse af Michael Lohscheller, til opgave, naturligvis i en tæt dialog med PSA, at sikre, at strategiplanen føres ud i livet.

 

Den historiske baggrund, set i bakspejlet over de sidste små 20 år, er at Opels markedsandel i Europa er faldet fra 9,22 procent i 1999 til 5,72 procent i 2016. I den samme periode er underskuddet vokset til 19 milliarder US-dollars. Det til trods for, at Opel (det har vi her på Motorsiden.dk ved selvsyn konstateret) har bygget den ene velkørende, moderne bil efter den anden.

 

Opel har imidlertid lidt under mange både indefra kommende og udefra kommende forhold. Eksempelvis ramte finanskrisen for 8-9 år siden hårdt, senest har Brexit beslutningen ramte den britiske del af virksomheden voldsomt (i England sælges Opel under navnet Vauxhall, men det er samme biler), og fremadrettet har kravene til at udvikle motorer, der kan overholde de stadig mere udfordrende EU-forureningskrav, også virket truende. På det felt er PSA langt fremme, og allerede nu er PSA-motorerne så småt begyndt at vinde indpas i Opel bilerne – det er såvel den nye Opel Grandland X som Opel Crossland X gode eksempler på.

 

Optimering på alle fronter

Opel har udviklet en plan, som har PSA gruppens fulde opbakning: Man vil accelerere udviklingen af elektriske biler, man vil styrke konkurrencedygtigheden, igangsætte en profitabel salgsoffensiv og underbygge fabrikkens eksisterende brands, altså Opel og Vauxhall.

 

Allerede i 2020 vil man have fire elektrificerede modellinjer – inklusive Grandland X og næste generation Corsa. Og i 2024 skal alle Opel personbiler på det europæiske marked også kunne købes i en elektrisk udgave. Dette er ikke mindst nødvendigt for at kunne opfylde EU miljøkravene.

 

Derudover satses der på, at der kunne opnås store omkostningsmæssige besparelser gennem synergien i PSA gruppen, det gælder ikke mindst på indkøbssiden samt forskning og udvikling. Man forventer dermed bl.a. at kunne reducere omkostningerne pr. producerede bil med 5000 kroner allerede i 2020. I 2024 vil hele modelviften være baseret på en fælles PSA arkitektur, udarbejdet i fællesskab.

 

Forventningerne til tyske biler

For at sikre kundeoplevelsen og hindre, at bilmodellerne populært sagt kannibaliserer hinanden, vil alle nye biler måske godt nok være fremstillet på fælles platforme, men i Rüsselsheim vil man bl.a. have til opgave at sikre, at Opel modellerne lever op til de forventninger, man har til en tysk produceret bil. Eksempelvis ved, at bilerne er velegnede til autobahnkørsel – som vi her på Motorsiden.dk allerede har fastslået, at man har opnået med såvel den nye Grandland X og Crossland X modeller.

 

I Rüsselsheim skal forsknings- og udviklingsafdelingen være den primære leverandør til PSA gruppen med henblik på det globale marked. Man taler om PSA gruppens globale kompetence center.

 

Ni nye modeller inden 2020

Hvad modellerne angår, er det hensigten at lancere mindst én ny bil om året, baseret på PSA gruppens arkitektur – faktisk satser man på hele 9 lanceringer frem til 2020. Det skal ske parallelt med, at PSA gruppen styrke eksempelvis de finansielle tilbud, altså ikke alene bil finansiering men også servicetilbud, forsikring etc.

 

Som udgangspunkt har man ikke til hensigt, at nedlægge fabrikker eller afskedige medarbejdere. I hvert fald ikke i Europa, men på globalt plan vil man henad vejen flytte den produktion, der i dag finder sted på fabrikkerne i Sydkorea (fra Daewoo/Chevrolet tiden) til Europa. Der tales om ikke færre end 200.000 færre importbiler fra den kant, men vi gætter på, at anlæggene vil blive holdt i gang med henblik på den globale satsning.

 

På pressekonferencen blev det igen og igen slået fast, at man vil være bedst i Europa, at den situation, Opel befinder sig i er ”dramatisk”, som man udtrykker det, og at strategiplanen kun er 5 procent af den indsats, der skal ydes – nu skal den effektueres. På den anden side har PSA ledelsen også tillid til, at den store viden og ekspertise, Opel besidder, vil være nøglen til succes. De mange fine modeller, Opel har præsenteret i de seneste år, er et klart signal om at projektet burde kunne lykkes.

Opel prøvekørsler – find dem hér >>>


Opel presse konferencen kan ses på YouTube. Vi garanterer ikke for hvor længe linket virker.


Søster-bilerne: Det er ikke til at se det,

hvis man ikke lige ved det...

Allerede for omkring fem år siden begyndte PSA-Gruppen og Opel at samarbejde om udviklingen af nye biler. De første to resultater er Peugeot 3008 og Opel Grandland X samt Citroën C3 Aircross og Opel Crossland X. Basis for 3008 og Grandland X er i princippet udviklet af Peugeot, mens Opel har stået for Crossland X og C4 Aircross. Men der en verden til forskel på søsterbilerne, hvad vores møde med de nye biler for længst har fastslået. Bliv klogere på dem nedenfor...


First World Testdrive: Opel Grandland X

Franske gener i tysk mandetøj

Årets måske største begivenhed indenfor bilverdenen er PSA gruppens køb af tyske Opel. ”So ein Ding wollen wir auch haben”, har man, omend med et lidt andet ordvalg, tilkendegivet på tydeligt fransk. Opel er nu på banen med den første fransk baserede bil, Opel Grandland X.

Opel Grandland X First World Test del 1 >>>


Den nye Opel Grandland X ser ikke bare radikalt anderledes ud end sit ophav, Peugeot 3008, Opel har også tilpasset køreegenskaberne det tyske marked. Vi har prøvet den nye mellemstørrelse SUV ved topfart på en tysk Autobahn. Videoen kan også ses i Fuld HD.


First World Testdrive: Opel Grandland X

Autobahn SUV med hår på brystet

Hvordan får man en bil med 22 cm frihøjde til at opføre sig ordentligt med tæt ved 200 km/t på en tysk Autobahn? Man kan spørge Opel, for de ved det og vi ved, at de ved det, for vi har oplevet det i den nye Opel Grandland X ved topfart. Opel var nemlig tvunget til, at sikre den nye bils højfarts egenskaber, ellers var man øjeblikkeligt blevet dumpet af det tyske publikum.

Opel Grandland X First World test del 2 - >>>


Opel Crossland X er udviklet af Opel og det første resultat af samarbejdet med PSA. Men hvordan kører den lettere hævede crossover. Se videoen og forstå. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Velkendt fænomen

PSA gruppens inkorporering af Opel er ikke noget nyt i bilverdenen. Det er udveksling af teknik heller ikke.

Aktuelle eksempler er ikke mindst storspilleren på verdensmarkedet, VW-gruppen, der bl.a. inkluderer VW, Audi, tjekkiske Skoda og spanske SEAT. Med referencer til Europa eksisterer der også en tæt alliance mellem Renault og Nissan. Sydkoreanske Hyundai skaber også synergi gennem søstermærket KIA, osv. osv.



Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt