- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kort test - ny Hyundai i30 er landet

Europabil for danskere


Af Søren Clauding – 24. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu er den her, Hyundais nye i30, som endnu inden den havde sat sine hjul på dansk asfalt er blevet rost til skyerne. Første weekend i april er der officiel Danmarks premiere og efter at have kørt et par småture i to af de varianter med mindre motorer, som vi ikke fik prøvekørt i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye bil, kan vi fastslå, at de motorer bliver den bestemt ikke ringere af.

 

Især den allermindste, en 3-cylindret benzinturbomotor, som præsterer op til 120 hestekræfter, tabte undertegnede sit hjerte til. Forklaringen er ligetil: Den er ikke så hurtig som den 1,4 liters version med DCT gear, som vi kørte mest i ved de internationale prøvekørsler i det sydlige Spanien. Men den er op imod 50 kg lettere (i dieseludgaven endda tæt ved 70 kg – uden DCT). Den vægt er taget fra bilens forende, derved bliver balancen i bilen bedre, affjedringens opgave er mindre og resultatet er sjovere kurveegenskaber.

 

Indrømmet, det var ingen lang tur, bilen blev prøvekørt på, men alligevel.

 

110 hestes dieselen er også OK

Til stede ved den danske præsentation var også udgaven med 110 hestes dieselmotor. Vægtmæssigt er den handikappet, men selvom den ikke kan mønstre storbroderens mere power (136 hk), er den intet dårligt valg, hvis man vil spare lidt penge på købs- og driftsbudgettet.

 

På den anden side er prisforskellen kun 10.000 kroner og forskellen i brændstoføkonomi 0,7 km/l på de to dieselmotorer, så vi tror, at de allerfleste vil vælge 136-hestes dieseludgaven og kun anskaffe 110 hestes udgaven, hvis man køber den med det i øvrigt ret udmærkede basisudstyr ”Life” – med Life udstyr kan man nemlig ikke vælge en 136-hestes diesel. Den billigste Life-version med 110 hestes diesel koster 225.000 kroner, alt imens den billigste 136-hestes diesel leveres med Trend udstyr til 275.000 kroner – dér er der penge at spare.

 

På benzinfronten har Hyundai holdt ord. Billigste i30 er med 120 hestes benzinmotor og Life udstyr er til at købe for 200.000 kroner. Den billigste udgave med 140 hestes 4-cylindret benzinmotor og Trend udstyr koster 260.000 kroner. Med til historien hører også, at Hyundai opererer med fire udstyrsniveauer: Life, Life+, Trend og Premium.

 

Lidt mere om Hyundai og i30:

Hyundai har sjovt nok flere jubilæer at fejre i år. Hyundai Motor Company blev grundlagt i 1967 og præcis 25 år senere etablerede man Hyundai Danmark. Udviklingen er gået strygende, ikke mindst i Europa, hvor man i 2016 satte ny rekord med et total salg på 505.396 biler – hvoraf de 10.196 blev solgt i Danmark. Den ambitiøse målsætning er, senest i 2021 at være det førende asiatiske bilmærke på det europæiske marked.

 

Hyundai i30 er da også bygget til det europæiske marked, den er designet efter europæiske designopfattelser og den kører som europæere bedst kan lide det. Hvad alt det angår, er vi i Danmark ret typiske europæere og Hyundai i Danmark fastslår da også selv, at den nye bil skal være ”Danskernes nye favoritbil”. Det er også et ambitiøst mål, men de har meget at have det i. I30 kører nemlig knaldgodt, for tiden ikke rigtigt overgået af andre kompakte mellemklassebiler i samme prisklasse.

 

Stationcar til sommer

Næste skridt på vejen imod den europæiske målsætning er introduktionen af stationcarudgaven – Wagon, som man kalder den – som lander i Danmark i juni måned. Den byder på endnu mere plads og endnu mere funktionalitet. Måske bliver det især dén, der bliver favoritbilen herhjemme (læs om og se billeder af den nye Hyundai i30 Wagon hér >>>)

 

Hvad udstyret angår, tilbyder Hyundai næsten alt det, hjertet kan begære, og man gør det med et højt niveau allerede fra den allerbilligste version.

 

Life niveauet inkluderer bl.a. statisk kurvelys, el-indklappelige sidespejle, sædevarme og ratvarme, aircondition og automatisk nødbremse, der fungerer op til 180 km/t og bremser bilen helt ned til nul km/t.

 

Life+ (koster 20.000 kroner oven i Life-prisen) inkluderer 15” alufælge, 2-zone klimaanlæg, baksensorer m.v. For yderligere 20.000 kroner oven i får man Trend udstyret med bl.a. 16” alufælge, bakkamera, regnsensor, 8” berøringsskærm med dansk talende navigation og nøglefri betjening.

 

Topudstyret ”Premium” koster yderligere 30.000 kroner og da får man Fuld LED forlys, automatisk skiltegenkendelse, knæairbag og meget mere. Ekstraudstyrslisten byder bl.a. på adaptiv fartpilot og fodgængergenkendelse i forbindelse med den automatiske nødbremse.


Link til importøren

Læs også: Hyundai i30: Gennemgribende ny >>>

 

Læs også: I30: Hyundais fuldtræffer >>>

 

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


 

Den 3-cylindrede benzinmotor yder 120 hestekræfter. Hyundai satser meget på miljørigtig adfærd og den er indrettet, så størstedelen af den varme udstødningsgas ved koldstart i stedet for at drive turboladeren ledes ned omkring katalysatoren, så den hurtigere varmes op og renser udstødningsluften som den skal. I opvarmningsfasen må man da finde sig i at have mindre kraft til sin rådighed – men den går sandt at sige til et godt formål.

 

Den lille dieselmotor yder 110 hestekræfter.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt