- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Hyundai Kona

Rå elegance på premium niveau


Af Søren Clauding – 19. oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke lang tid siden, vi første gang kunne testkøre den nye KIA Stonic. Nu er turen kommet til det, nogle kalder søsterbilen til Stonic, Hyundai Kona. Men virkeligheden er, at der ikke er mange ligheder. Hvis man ikke lige vidste det var det ikke til at se det. Og spørgsmålet er, om de to overhovedet kan kaldes søstre.

 

Nu skal disse linjer ikke ende op med at blive en sammenligningstest, det muliggør de trods alt forholdsvis få testkilometer i en af de første internationale prøvekørsler, som i dette tilfælde fandt sted på hovedsageligt regnvåde veje sydvest for Barcelona, heller ikke.

 

Væsensforskellige

Men et faktum er det, at udover de åbenlyse visuelle forskelle, er de to biler under huden også væsensforskellige, og oven i købet er der også stor forskel på de enkelte varianter indbyrdes. F.eks. er baghjulsophængene forskellige afhængig af, om Hyundai Kona er forhjulstrukken eller har træk på alle fire hjul.

 

Den forskellighed er også nødvendig i en verden, hvor konkurrencen er benhård. Og Hyundai har store ambitioner. I 2021 skal Hyundai mærket være det største asiatiske bilmærke i Europa, altså større end f.eks. Toyota og Nissan. Skal man nå de mål, er det vigtigt, at have noget unikt at tilbyde.

 

Hyundai lancerer Kona som en livsstilsbil, navngivet efter en livsstils destination på Hawaii (ligesom andre Hyundai SUVer også har amerikanske stednavne som f.eks. Santa Fe og Tucson), og gælder det livsstil, har premium følelse stor prioritet, ligesom funktionalitet og fleksibilitet.

 

Drivlinerne

Drivline og den slags er for mange mennesker ligegyldig og kedelig teknik, den skal bare være der og ikke mindst være i orden. Vi kan så hviske de teknisk interesserede læsere i øret, at Hyundai Kona i første omgang kommer med hhv. en 1-liters 120 hestes turbobenzin motor og en ny 1,6 liters 177 hestes ditto. Sidstnævnte er sammen med et 7 trins dobbeltkoblings automatgear reserveret den store motor og firehjulstræk. Og den lille maskine skal håndtere udgaverne med forhjulstræk og 6 trins manuel transmission.

 

Det er opnået ved, at skabe en ny platform, som ifølge Hyundai ikke har så meget til fælles med KIA Stonic og i udgaven med firehjulstræk endnu mindre. Det er så også qua livsstils filosofien komplet ligegyldigt. Som kunde definerer man sine behov, udvælger den bil, som man synes ser bedst ud og opfylder dem bedst – og siden drivline, der nu måtte passe. Derpå bruger man blot sin bil, uden at tænke så meget mere over det.

 

Vellykket design

Øverste ansvarlige for Hyundai koncernens designs er Peter Schreyer, som har formået at skabe et iøjefaldende udtryk og har kunnet kombinere det rå med det elegante. Det gælder i særdeleshed den firehjulstrukne version, som i øvrigt er det, der understreger, at en Hyundai Kona er en regulær SUV.


Vellykket design i enhver detalje.


Dens frihøjde er 17 cm. Det er tilstrækkelig til at passere grove ujævnheder på løst underlag, som den ene af onboard videoerne her på siden er et godt udtryk for. Men den er ikke parat til regulær offroad kørsel, hvad næppe nogen heller har tænkt, at den skulle være.

 

Attraktive priser

Den nye Hyundai Kona lander på det danske marked i begyndelsen af januar og priserne er man ikke helt klar med endnu, men den bliver prismæssigt attraktivt placeret, så den kan gøre sig i konkurrencen, fastslår Hyundais danske marketing- og kommunikationschef, Torben Lynge Overgaard, om end den største udfordring måske vil være, også at gøre 4WD udgaverne konkurrencedygtige.

 

Lykkes man med det projekt, besidder Hyundai et stærkt kort i konkurrencen om kunderne i det velvoksne kompakt-SUV segment. Men også den forhjulstrukne udgave, som vi prismæssigt anslår at ville havne på omkring 175.000 kroner for indstigningsversionen, er ikke uden evner. Der er udmærket harmoni mellem forhjulstrækket og den 120 hestes turbo benzinmotor, der som nævnt er den ene af de to motorvarianter, Hyundai lægger ud med.

 

Dieselmotorer og ren el på vej

Hyundai Kona er den første kompakte SUV fra den koreanske bilfabrik i historien. Af samme grund har man heller ikke hos den danske importør den helt store erfaring med efterspørgslen på den type af biler. Men det har kollegaerne, og den slags går som varmt brød for tiden, skal vi hilse og sige.

 

Og er der nogen, der mener, at to benzin motorer er lige i underkanten, skal man blot mønstre lidt tålmodighed. Om kort tid vil Hyundai Kona også kunne købes med dieselmotorer, på hhv. 115 og 136 hestekræfter, og i løbet af 2018 er også en ren el-version på gaden.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny Hyundai Kona hæver livstilsbarren >>>


On-board videoen med afsluttende outboard optagelser giver bl.a. en fornemmelse af hvor godt den firehjulstrukne Kona med 177 hk håndterer de snoede spanske bjergveje. Videoen kan også ses i Fuld HD.

 

Vi har også testet den Hyundai Kona 4WD på en rå grusvej. Næsten som at køre rally. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt