- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SsangYong XAV-L har verdenspremiere i Genève


2017 Genève Motor Show: SsangYong Korando

- SUV med nyt design og nyt udstyr


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SsangYong er sidste år blevet gen introduceret i Danmark og den koreanske fabrik er inde i et produkt offensiv, som bl.a. indebærer, at man hen over foråret introducerer en ny version af den mellemstore SUV, SsangYong Korando. Den vises i Genève side om side med den sofistikerede konceptbil, SsangYong XAV-L.

 

Bilens front har fået et nyt udseende med nye designdetaljer, som fremhæver bilens robuste karakter. De nye detaljer omfatter en ny kølergrill og et nyt forlygtedesign, ligesom det nu bliver muligt at tilføje frontkamera på udstyrs listen.

 

Salget i Europa begynder efter planen i andet kvartal i år og i Danmark lanceres bilen i maj.

Korando må trække en anhænger på 2 tons baseret på en kraftig 2,2 liters dieselmotor, der præsterer op til 178 hk.

 

Mere plads

Pladsen i kabinen er også forbedret i 2017, hvor man også nyder godt af et nyt rat, som er ergonomisk designet, ligesom audiosystemet og fartpiloten nu også kan betjenes fra rattet.

 

Den nye Korando kan udstyres med kameraer for og bag. I kabinen kan man vælge mellem en 7" farveskærm med mirror-screen og TomTom navigation. begge understøtter visning af videokamera, håndfri Bluetooth og AUX. Bilen kan fås med enten forhjulstræk eller All Wheel Drive.

 

Konceptbilen viser vejen

Foruden SsangYong Korando viser fabrikken også en konceptbil, som ikke mindst skal vise hvilken retning fabrikken tager i de kommende år.

 

SsangYong XAV-L er en 7-sædet cross-over, og den har givet vis til opgave også at udfordre landsmændene fra Hyundai koncernen. Den udvendige længde er blot 4,63 meter og højden begrænset til 1,64 meter.

 

Firehjulstræk bliver et kompromis

Overraskende er det, at SsangYong XAV-L ikke som udgangspunkt er tænkt med firehjulstræk. Desuden er drivlinen helt konventionel, bestående af enten en 1,5 liters turbobenzin eller en 1,6 liters turbodiesel.

 

Hos SsangYong har man dog gjort sig tanker om en firehjulstrukken udgave - men da blot som 5-sædet bil. Med det kompakte ydre vil det formentlig være en næsten umulig opgave både at have 4X4 og 7 iøvrigt yderst fleksible siddepladser.


Billedet til højre: SsangYong XAV-L

 

 

SsangYong prøvekørsler - find dem hér >>>


SsangYong Korando.

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt